Cursus

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik ben nu al een paar jaar bezig met mijn handgereedschappen. Niet op een ambachtelijke markt maar gewoon thuis op zolder.
Inmiddels heb ik mijzelf al aardig wat vaardigheden aangeleerd, via youtube maar ook uit boeken, en het gaat hartstikke goed.
Waar ik af en toe wel op vastloop is de manier waarop ik mijn te bewerken materialen vast zet om ze te bewerken.

Een voorbeeld?
De bodem van een la is vaak maar 10mm dik. Hoe klem je dat vast om het nog even een keer te schaven.

Nog een voorbeeld?
Na een tijdje schaven kwam ik er achter dat er een glooing in mijn werkblad zat. Daardoor kreeg ik mijn planken niet mooi vlak.

Dit zijn dingen die voor de bekende youtubers vanzelf sprekend zijn, maar ik ben vaak langer bezig om iets goed op mijn werkbank te fixeren dan het schaven zelf.

Raymond!

Verschillende opties om over na te denken:

Schaaf je werkbank vlak.

Je kan altijd een stukje hout onder je paneel leggen, dan word deze een beetje bol en kun je het wel helemaal afwerken

Gebruik een schaaf met twee raakpunten ipv vlak of drie

(mijn optie) schaaf enkel een soort van bossing aan de onderkant van de ladebodem om deze lekker snel pas te maken. Deze is toch niet zichtbaar. De binnenkant heb je dan eerst, op een van de bovengenoemde manieren snel afgewerkt.

Je hebt toch gewoon een Duits model werkbank met doken en bankschroef? Zo niet; hoe fixeer je je werk om te schaven?
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Als je het paneel inklemt tussen de doken met een stukje hout eronder, komt er een of beiden kanten los van de bank. Gebruik dan een houten hamer om de doken onder spanning naar beneden te tikken. Dan druk je het paneel plat op de werkbank met het stukje hout eronder en kun je aan de slag!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Een krukje? :rolleyes:

Zelf zou ik nog wel eens een gevorderden cursus willen volgen. Bijvoorbeeld mijn beitelgebruik en nauwkeurig werken valt nog genoeg te verbeteren. Maar een dag zou ik al voldoende vinden.

Tof dat je dit aan het uitwerken bent!

Wat voor handelingen met een beitel bedoel je precies? en om wat voor nauwkeurigheid gaat het?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Twee min of meer gekoppelde ideeen:

Wat mij wel leuk lijkt is een cursus over zo'n zaag. Maar dan ook het hele traject; wat zijn de principes erachter, hoe maak je zoiets, eventueel een uitstapje over het slijpen en tenslotte hoe je met zo'n ding omgaat.
Ik denk alleen dat zoiets niet in twee middagjes gaat passen.

Een cursus zagen slijpen zou op zich heel goed in een middag of avond passen. Dat is typisch zo'n onderwerp dat met woorden bijna niet is uit te leggen maar dat je gewoon een keer moet proberen nadat iemand het heeft voorgedaan.

Ja het omgaan met die zaag is wel een dagje oefenen en aanwijzingen geven. Maar opzich wel interessant dit! Misschien moet ik er aantal produceren voor een cursus die dan aangekocht kunnen worden en daarbij oefenen we in het gebruik en onderhoud zoals slijpen en zetten van tanden? Maar ook aftekenen met spatlijn, rekening houden met spanningen in de plank, overmaat etc vastklemmen van werk met bankklem
 
Laatst bewerkt:
Hoi Caspar,


Voor een cursus moet je denk ik de groep eerst selecteren. Klinkt raar maar als er veel verschil in ervaring en werkrichting zit wordt het moeilijk om iedereen tevreden te stellen.
Kijk wat de mensen bijzonder aan jouw producten of werkmethodes vinden. Ga daar verder mee.

Je inspireert mensen met jouw werkwijze . doe vooral waar je zelf goed in bent.
Vakmanschap !!!!!

Gr Edwin
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Wat voor handelingen met een beitel bedoel je precies? en om wat voor nauwkeurigheid gaat het?

Zoals het maken van een houtverbinding met de hand. Meestal is mijn huidige nauwkeurigheid net voldoende, en ik gebruik vooral elektrische apparaten, maar soms vind ik het leuk om een werkstuk met de hand te maken. Bovendien is niet alles efficiënt elektrisch op te lossen.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Zoals het maken van een houtverbinding met de hand. Meestal is mijn huidige nauwkeurigheid net voldoende, en ik gebruik vooral elektrische apparaten, maar soms vind ik het leuk om een werkstuk met de hand te maken. Bovendien is niet alles efficiënt elektrisch op te lossen.

Maar kun je specifieke voorbeelden noemen?
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Misschien moet ik er aantal produceren voor een cursus die dan aangekocht kunnen worden en daarbij oefenen we in het gebruik en onderhoud zoals slijpen en zetten van tanden? Maar ook aftekenen met spatlijn, rekening houden met spanningen in de plank, overmaat etc vastklemmen van werk met bankklem
Lijkt me een goed plan. Het maken van zo'n zaag is op zich niet moeilijk dus daar wil je liever niet te veel tijd aan besteden. Daarnaast is zo'n cursus veel gemakkelijker te geven als iedereen begint met hetzelfde basismateriaal.

Even off-topic: Heb je bij het schulpen met zo'n asymetrische zaag uit dat filmpje niet de neiging om scheef te gaan? De linkerkant is zwaarder dan de rechter dus ik zou verwachten dat de onderkant van de zaag naar rechts wil bewegen. Maar misschien is dit meer een vraag voor tijdens de cursus. :)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Lijkt me een goed plan. Het maken van zo'n zaag is op zich niet moeilijk dus daar wil je liever niet te veel tijd aan besteden. Daarnaast is zo'n cursus veel gemakkelijker te geven als iedereen begint met hetzelfde basismateriaal.

Even off-topic: Heb je bij het schulpen met zo'n asymetrische zaag uit dat filmpje niet de neiging om scheef te gaan? De linkerkant is zwaarder dan de rechter dus ik zou verwachten dat de onderkant van de zaag naar rechts wil bewegen. Maar misschien is dit meer een vraag voor tijdens de cursus. :)

leun je toch gewoon iets meer naar rechts..! mijn zaag is super licht, minder dan 1 kilo dus het is totaal verwaarloosbaar. Ik heb er in ieder geval nooit bij stil gestaan. Ik heb eerder de neiging om teveel naar rechts te hangen ivm zichtveld. Omdat ik links sta en dus rechts kijk en leun. Maar ook dat kun je compenseren en is enkel belangenrijk als het materiaal dikker word en/ of je weinig marge hanteerd
 
Laatst bewerkt:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Zaken die ik personelijk interessant vind.

- Zaag onderhoud. (Eventueel een cursist zijn eigen zaag mee laten nemen?)
- Van ruwe plank tot werkbaar materiaal met handschaven
- Afwijkende vormen in hout aanbrengen
- Hout buigen
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Idee: Onderwerp Cursus

Van ruwe plank tot werkbaar materiaal.

Technieken:

Aftekenen
Schulpen
Dimensioneren van ruw materiaal met gebruik van resp. Ruwe, (eventueel Rij) en Zoetschaaf

Ik zou hierover al een week kunnen vertellen heb ik het gevoel maar laten we het voor nu simpel houden...haha.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi idee. Daar kan je ook verder mee; na die cursus kan je een stuk hout halen bij de houthandel en je eigen ontwerp maken.

Eventueel BYOP (Bring Your Own Planes) zodat je meer leert over je eigen gereedschap?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Casper, daar zou ik ook wel interesse voor hebben.

mvg
klaas0639

PS: Aanvankelijk had ik een voorkeur voor zaterdag(en) en/of zondag(en), maar het maakt me niet uit mits het overdag is en niet in de nabije paar maanden.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Jammer dat Amsterdam redelijk ver weg is voor mij en ik de meeste weekeinden moet werken. Jouw filosofie wat betreft werken en gereedschap bevalt mij wel.

Als je het over een korte cursus van een paar uur met maximaal resultaat hebt denk ik zelf aan een of andere slijpcursus. Scherp gereedschap is de basis Klinkt simpel, maar zo eenvoudig is het niet. Veel mensen hebben al moeite om een schraapstaal werkend te krijgen. Laat staan een afkort zaag te scherpen en zetten zodat ie de lijn als een bloedhond volgt.

Persoonlijk heb ik nogal moeite om oude profielschaven weer goed werkend te krijgen. Een hands on cursus daarover zou mij wel blij maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.