Festool CMS tafel omruilen voor een bosch gts 10 xc?

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Hoi allemaal,

Ik speel met de gedacht om m'n Festool CMS tafel (Deze hier) te gaan verkopen, maar zonder de zaag. Daarvoor in de plaats een Bosch GTS 10 XC te kopen. Het idee is dat het bijna niks extra kost, zeker met de pond koers en de prijs bij axminster. Vermoedelijk staat de bosch op de mat voor zo'n 700 euro. Voordelen zijn dat ik dan niet meer regematig m'n zaag uit m'n tafel hoef te sleutelen en dat ik ook nog grotere capaciteit heb (8cm ipv 5cm met de festool)...

Nog een edit: Ik was nog vergeten te zeggen dat ik de tafel van de CMS eigenlijk wel irritant klein vind, en die vergroot stukken kosten echt schandalig veel...

Wat denken jullie? Goed idee of ben ik gek?

-Sjoerd.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gebruik zelf de Bosch, maar vind die nu ook niet echt groot, voor mij prima. Zou zeker hem " live" gaan bekijken en evt. mee werken. Waar woon je, kun je hem bij mij proberen (bij Gorinchem).

Walter
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik heb beiden niet, maar de Festool is natuurlijk heel gemakkelijk op te bergen en is vooral handig als je incidenteel een zaagtafel nodig hebt. De Bosch neemt veel meer plaats in (in verhouding en is zwaarder vermoed ik), moet je weer ergens op zetten. Hoe vaak heb je die 8 cm nodig? En kan dat dan niet met de losse cirkelzaag?
De Festool heeft volgens de specificaties meer tafelruimte als je dat hulpstuk meerekent.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Enige nadeel van de festool lijkt me dat je je zaag er in en uit moet halen als je wilt wisselen. Maar verder lijkt het mij een erg handige tafel. Maar als je hem weg doet, heb je al wel eens naar de dewalt 745 gekeken? Kan uit ervaring zeggen dat dat een erg goede zaag is. En qua prijs nog gunstiger dan de bosch dus hoef je hem ook niet ver weg te bestellen.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Ik heb het setje voor een zacht prijsje kunnen overnemen van m'n werk. Maar mijn voornaamste ding is dat de festool zaag helemaal te gek is. Ik sla alleen stijl achterover van de prijzen van festool. Nu snap ik dat kwaliteit wat mag kosten en da's helemaal geen probleem. Maar een lengte aanslag voor ruim 200 euro slaat naar mijn mening niet echt meer ergens op. Of een tafel verbreding voor 180,- Als ik die twee koop dan ben ik al over de helft van een andere tafel die standaard als die dingen er bij heeft zitten...
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik vond de uitbreidingen van de Festool tafels ook altijd schrikbarend duur, maar als je ziet hoe dik die aluminium profielen zijn in vergelijking met de profielen van mijn Metabo TS 254 dan wordt het ineens wel duidelijk waar die prijzen vandaan komen. Dat en het feit dat het allemaal nog in Duitsland gemaakt wordt waar de fabrieks medewerkers ook gewoon een pensioen opbouwen en lid mogen worden van een vakbond. Ook wat waard...

Maar om antwoord te geven op je vraag, ik zou de Bosch (of DeWalt of Metabo) zelf handiger vinden als de CMS tafel vanwege de beperkte zaagbreedte. Heb er zelf ook eentje gehad (cms module in basis tafel) en vond het een bijzonder fijn ding. Maar zonder verbredingstafels te hoeven aankoppelen én stellen gelijk iets op 40 cm kunnen zagen is ook wel erg fijn.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Ik heb trouwens nog wat zitten lezen en googelen, maar als ik nu om ga dan gaat het vermoedelijk een dewalt DWE7491 worden. Het afstel systeem ziet er prima uit, standaard capaciteit v/d tafel is dik in orde en er kan nog een dado stack in ook (als het goed is).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb de Bosch en ben er zeer tevreden over. Deze staat gemonteerd op een inklapbaar en verrijdbaar onderstel. Ingeklapt staat de zaag op z'n kant en neemt minimale ruimte in.
2 jaar geleden voor gekocht bij www.rubart.de en binnen 3 dagen bezorgd voor € 30. Scheelde ruim € 300 met NL prijzen. Garantie is internationaal.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als je de ruimte ervoor hebt en het alleen zagen betreft zou ik voor een Bosch of Dewalt gaan. Alleen een kale CMS met een ts55 inval zaag is wat beperkt.

Je kiest voor CMS omdat je het kan/wil uitbreiden met diverse units. Zelf de frees en decopeer unit erbij gekocht en voor het zagen alle uitbreidingen.

Ben tevreden als hobbyist. Heel misschien komt er ooit een ts75 bij. Een andere reden voor de aanschaf is dat er geen ruimte is voor stationair in vaste opstelling.

cms_2.jpg
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Als je de ruimte ervoor hebt en het alleen zagen betreft zou ik voor een Bosch of Dewalt gaan. Alleen een kale CMS met een ts55 inval zaag is wat beperkt.
Je kiest voor CMS omdat je het kan/wil uitbreiden met diverse units. Zelf de frees en decopeer unit erbij gekocht en voor het zagen alle uitbreidingen.
Ben tevreden als hobbyist. Heel misschien komt er ooit een ts75 bij. Een andere reden voor de aanschaf is dat er geen ruimte is voor stationair in vaste opstelling.

Mooi setje heb je daar, ik heb gelukkig wel wat ruimte maar ook niet enorm ofzo. Ik gebruik mijn garage die ik langzaam aan leeg aan het maken/opruimen ben. Een semi forse zaag moet dus wel kunnen mits ik er wieltjes onder maak. Helaas gaat een formaatzaag ook in mijn hok niet passen :)

Ik heb wel een OF1010 staan maar dan weer zonder de insert. Vooral omdat die zo achterlijk duur is dat je voor dat geld net zo goed een losse freestafel kan kopen.

Voor mijn gevoel is festool mooi spul en de machines zijn betaalbaar opzich. Maar de echte grove kosten ziten hem in de accessoires.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.