Groep knalt eruit

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
dus ik ga hem maar eens even vragen of hij een C automaat kan plaatsen.
ik heb twijfels of een tragere automaat het probleem oplost. Zou best kunnen hoor maar bij mij in ieder geval niet. Had iets soortgelijks bij een stofzuigerinstallatie. Heb er een verlengsnoertussen gezet, toen was het probleem over. Bij mij ging de aardlek eruit door verschil in fase- en 0 stroom.
Zou inderdaad eerst de condensator vervangen.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
........
.. paar keer gebruikt en hij heeft het prima gedaan.....

.......
Vandaag wil ik weer even wat zagen, maar nu knalt de groep er tijdens het starten van de machine ieder keer uit.

Als ik de openingspost lees dan geloof ik niet dat een trage automaat een duurzame oplossing is. Als het al een oplossing biedt dan zal dat waarschijnlijk tijdelijk zijn.

Machine deed het wel nu niet meer en klapt je groep eruit. M.i. Betekent dat een probleem in je zaagtafel mits je aan de installatie eromheen niets hebt gewijzigd sindsdien.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Een trage automaat met een C karakterastiek heeft een nadeel, de kortsluit stroom waarbij het ding er uit knalt is een heel stuk hoger dan bij een B karakterastiek automaat. Het gevaar is dat als er geen volle sluiting is maar een verhoogde weerstand mechansche of electische het dan langer duurt voordat de c automaat afschakeld. Hierdoor zou er schade aan bekabelingen/lichtnet en apperatuur kunnen onstaan met alle gevolgen van dien.
Als je machine het goed heeft gedaan en nu niet meer ligt het probleem zeer waarschijnlijk in de machine. daar moetje het oplossen.
Als je dus voor c automaat kiest is het van nog groter belang dat je installatie/ machines in goede electrische en mechanische staat zijn.
m vr gr Frank van Roij.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
ik heb twijfels of een tragere automaat het probleem oplost. Zou best kunnen hoor maar bij mij in ieder geval niet. Had iets soortgelijks bij een stofzuigerinstallatie. Heb er een verlengsnoertussen gezet, toen was het probleem over. Bij mij ging de aardlek eruit door verschil in fase- en 0 stroom.
Zou inderdaad eerst de condensator vervangen.

Dan was er sprake van een isolatiedefect. Natuurlijk is niet vanachter de pc uit te sluiten dat dit hier niet speelt.
Echter is het wel onaannemelijk omdat de automaat er normaliter alleen op te hoge stroom uit klapt en bij een isolatiedefect de aardlek (standaard al bij 30mA dacht ik).
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
als er een verzwakte isolatie is tussen fase nul of sluiting dan kan of gaat de automaat er uit.
Als er een verzwakte isolatie tussen fase en aarde of een sluiting is kan of gaat de aardlek er uit.
een b automaat houd max 1 uur lang 3xI nom = 3 x 16 amp= 48 amp x 230v = 1,1 kw belast 1 uur en schakelt direct af bij 5 x I nom = 5 x 16 amp = 80 amp x 230 = 1,8 kw max belasting van je groep.
een c automaat houd max 1 uur lang 5x Inom = 5 x 16 amp= 80 amp x 230v = 1,8 kw belast 1 uur en schakelt direct af bij 10 x I nom = 10 x 16 amp= 160 amp x 230 = 3,6 kw max belasting van je groep
Als ik mij niet vergis uiteraard
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
als er een verzwakte isolatie is tussen fase nul of sluiting dan kan of gaat de automaat er uit.
Als er een verzwakte isolatie tussen fase en aarde of een sluiting is kan of gaat de aardlek er uit.
een b automaat houd max 1 uur lang 3xI nom = 3 x 16 amp= 48 amp x 230v = 1,1 kw belast 1 uur en schakelt direct af bij 5 x I nom = 5 x 16 amp = 80 amp x 230 = 1,8 kw max belasting van je groep.
een c automaat houd max 1 uur lang 5x Inom = 5 x 16 amp= 80 amp x 230v = 1,8 kw belast 1 uur en schakelt direct af bij 10 x I nom = 10 x 16 amp= 160 amp x 230 = 3,6 kw max belasting van je groep
Als ik mij niet vergis uiteraard

Hier klopt helemaal niks van.


uitschakeltijd van een instalatie automaat c karakter is 0,1 sec bij 5 x Inom.
80 amp = 47,11KW en 55,43 KVA
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Volgens de gegeven die ik op de Hager site vond is de c automaat 5 x I nom 1 uur en dan uit schakelen en bij 10 x I nom binnen 0,1 sec.
vervolgens p = u x I , maar als ik een fout heb gemaakt zou ik graag vernemen waar ik in de fout ben gegaan. Nooit te beroerd om te leren.
ik heb wel verzuimd de gegevens van thermische uitschakelen te vermelden die ligt tussen 1,13 x I nom en 1,45 x I nom aldus Hager.
Met vr gr Frank.
 

kolossus

Nieuw lid
31 jan 2016
11
0
Ik zie dat het gesprek lekker verder gaat :D

Vorige week de motor eruit gehaald en naar een wikkelaar gebracht om die condensator door te meten. Daar was niets mis mee, dus hij heeft de rest van de motor ook bekeken. Daar was ook niet veel mis mee, wel is de centrifugaalschakelaar vervangen. Volgens hem liep de motor prima, alleen is de belasting hoog en start de motor langzaam. Raadde mij ook aan een C automaat te plaatsen.

De buurman is langs geweest en die vindt het geen probleem om even te helpen. Zag ook meteen dat er wat meer aan de groepenkast verbeterd kan worden. Dus vandaag komt er een bestelling binnen en hopelijk monteren we dat dit weekend. Fingers crossed dat ik dan eindelijk weer wat kan zagen!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ben erg benieuwd of de C-automaat het probleem oplost. Begreep van je dat hij het een aantal keren wel heeft gedaan in het begin dus spannend is het wel. Heb je wel eens een lang verlengsnoer ertussen gezet.....?
 

kolossus

Nieuw lid
31 jan 2016
11
0
Dit is alweer een tijdje geleden. Jullie hebben allemaal erg geholpen, dus nog even een update wat uiteindelijk heeft gewerkt.

De motor bleek dus prima te zijn, condensator ook goed. Na het plaatsen van de C automaat is alles nu goed. Wat er nou uiteindelijk voor heeft gezorgd dat de oude automaat het niet meer trok is me niet duidelijk geworden. Wel fijn dat ik nu probleemloos kan werken, bedankt iedereen voor de hulp!
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Mooi dat het opgelost is. Dankzij dit soort fora en reacties heb ik meteen een aparte groep met C automaat aangelegd voor enkel de machines. Anders was ik er achteraf achter gekomen ☺
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Kolossus ,
In verband met aanschaf van een Nwe machine moet ook mijn groepenkast worden aangepast (c automaat )
Je verteld dat er nog meer kon worden verbeterd in de kast
Ik ben benieuwd wat dat was en of je dit ook kan wil delen
Kan de monteur dit ook evt meenemen

Gr Menno
 

kolossus

Nieuw lid
31 jan 2016
11
0
Dat had niet zo veel met de machines te maken. Er was geen hoofdschakelaar en een aantal groepen zaten niet achter een aardlek. Dat is toen meteen aangepast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.