Groep knalt eruit

kolossus

Nieuw lid
31 jan 2016
11
0
Vorig jaar heb ik een cirkelzaagtafel gekocht met een oude 220v motor. Deze heb ik dit jaar maar een paar keer gebruikt en hij heeft het prima gedaan. Wel merkte ik altijd dat bij het starten het licht heel even dimde, dus een hoge piekbelasting. Vandaag wil ik weer even wat zagen, maar nu knalt de groep er tijdens het starten van de machine ieder keer uit. Hij begint wel met starten, maar na een seconde is het over. Hij komt nooit op snelheid zelfs niet zonder v-snaren.

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

photo.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik neem aan dat je de groep bedoelt en niet de aardlekschakelaar. Het kan ook zijn dat de aanloopcondensator kapot is. Anders is het zoals hiervoor reeds vermeld te veel vermogen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zoals je zelf al aangeeft is de aanloopstroom te hoog.
De motor zelf trekt minder dan 12A en kan dus prima op een standaard 16A lichtnet groep draaien.

- wat voor type automaat zit er op deze groep? Standaard type B (snel) klapt er uit maar vervangen door een type C trage automaat is vaak genoeg om de piek te overbruggen. Ik had hetzelfde probleem en dit heeft prima gewerkt.
- Gebruik je nog meer apparaten zoals een stofzuiger? Dan kan het zijn dat je de groep hoe dan ook overbelast en heeft bovenstaande maatregel ook geen zin.
- Je geeft aan dat het eerder net goed ging. Loop de machine eens na of alles soepel draait.
- Gebruik een zo kort mogelijk snoer, elk spanningverlies resulteert in een hogere stroom.

Succes, Gr. Hans
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Kan div redenen zijn,

aanloop condensator je je te pesten,
of in de wikkeling zit er was los waardoor hij de storing geeft.

oplossing 1: aanloop condensator vervangen
oplossing 2: motor even meggeren
oplossing 3: motor opnieuw laten wikkelen
oplossing 4: nieuwe motor
oplossing 5: mij in huren als electichien en er naar laten kijken.

vanuit gaande dat de groep niet met andere zware vermogens belast is, en een automaat niet al vaak er hard is uit gegaan,, dat maakt de automaat zwakker, en dat je over automaat praat en geen aardlek.


suc 6 met het vinden van de oplossing..

groet robert
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je hebt kans dat je motor is uitgerust met een startcondensator, die wordt afgeschakeld door een centrifugaalschakelaar. Als de condensator niet meer goed is, kan het te lang duren voor de motor op toeren komt, waardoor de startstroom te lang te hoog is. Je raad et al, dan gaat je zekering er uit.
 

kolossus

Nieuw lid
31 jan 2016
11
0
Teveel op een groep was ook het eerste wat ik dacht, dus ik heb alles uit het stopcontact gehaald op die groep. Maar dat wilde niet helpen. Ook gek dat het dus wel goed is gegaan in het verleden.

Het is inderdaad de groep, niet de aardlek. Een aanloopcondensator zit ik nu net naar te kijken. Stel dat deze motor te dicht tegen de max aan zit bij het opstarten, is dat dan te verhelpen met een zwaardere aanloopcondensator?
 

kolossus

Nieuw lid
31 jan 2016
11
0
Ok, heel veel antwoorden en heel snel!

De automaat (?) is een ABB-HAF 0025-050 B 16 NA. Is dat dus een B automaat? Dat zou ik kunnen vervangen.

Die aanloopcondensator, is dat een cilinder die aan de motor hangt? Kan ik die veilig openmaken om te kijken of ga ik mezelf dan elektrocuteren?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ok, heel veel antwoorden en heel snel!

De automaat (?) is een ABB-HAF 0025-050 B 16 NA. Is dat dus een B automaat? Dat zou ik kunnen vervangen.

Die aanloopcondensator, is dat een cilinder die aan de motor hangt? Kan ik die veilig openmaken om te kijken of ga ik mezelf dan elektrocuteren?

Haha, die hoef/kan je niet open te maken maar trek even de stekker eruit en sluit daarna de polen van de condensator kort. Dan is de kans dat je dood neervalt kleiner dan 38%.
Bromt de motor bij opstarten? Dan is de condensator stuk.
Versnelt de motor zoals je gewent bent maar knalt hij er binnen een seconde de automaat uit>probeer dan eerst een C automaat.
Die zijn niet zo duur en zoals je zelf al concludeert heb je een B type. Je hebt een heel gangbare automaat en in dezelfde serie is ook een C type verkrijgbaar.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
sowieso niet open maken terwijl hij aan de stroom hangt, dan kan je jezelf niet elektrocuteren ;-)
Een condensator heeft een bepaalde capaciteit en kan je dus wel degelijk 'elektrocuteren', zelfs als het apparaat uit het stopcontact is getrokken. Opletten dus! Maar het openmaken van een condensator heeft verder weinig zin, dus dat kun je zowiezo beter laten.
 

kolossus

Nieuw lid
31 jan 2016
11
0
Haha, ja uit het stopcontract trekken had ik zelf al wel bedacht. Zo snugger ben ik dan nog net wel :p

Motor bromt inderdaad. Ik heb even gekeken naar die condensator, maar aan die behuizing is niets te zien. Het is een 138-182 uf 275v condensator. Waar vind ik hiervoor een vervanging? En heeft het dan zin om iets groters (180-??? uf ofzo?) te nemen om de piekbelasting makkelijker op te vangen of werkt dat niet zo?

[EDIT] Ik zeg de motor bromt, maar als ik er nu over nadenk twijfel ik. Het is namelijk niet zo'n motor die alleen bromt, hij start ook gewoon.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Probeer eens met een lange verlengkabel. Deze gaat als aanloopweerstand fungeren en de startstroom beperken. Start de motor met de verlengkabel er tussen, dan is mogelijk de stroom te hoog voor de groep. In het verleden heb ik deze truc meermaals toegepast bij het gebruik van een haakse slijper van 230 mm. Op sommige plekken was dit de enige mogelijkheid om de machine te gebruiken. Let wel p als je een rol gebruikt. De kabel moet altijd afgerold worden ivm warmteontwikkeling.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik lees heel veel mooie reacties, maar blijft een feit dat je simpel weg wat meet testjes moet doen.

en ik lees ook van andere manieren van doen,, vanwaar ik de veiligheid even toch betwijfel..

ik als ervaren elec man, kan na zn 22 jaar in t vak alleen maar zeggen, ik zie heeeeel veel ellende van mensen die een werkplaatsje hebben en mooie werkstukken maken met in die zelfde ruimte toch een brand gevaarlijke installatie helaas.

en de term en draaid al jaren zo!!!!!! als je wil kan ik op dit forum zeer veel fotos sturen van situaties die bijna mis zijn gegaan tot ja ook mis zijn gegaan.

even plat gezegt niet kloten met electra.. doe er je voordeel mee en iedereen zn vak.

als je een kast verkeerd in elkaar zet kan hij op den duur krom trekken in een plank los laten, bij electra is de straf meestal wat vervelender ..


sterkte met het weer draaiend maken van je motor..


groet robert
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
ik lees heel veel mooie reacties, maar blijft een feit dat je simpel weg wat meet testjes moet doen.

En ik lees ook van andere manieren van doen,, vanwaar ik de veiligheid even toch betwijfel..

Ik als ervaren elec man, kan na zn 22 jaar in t vak alleen maar zeggen, ik zie heeeeel veel ellende van mensen die een werkplaatsje hebben en mooie werkstukken maken met in die zelfde ruimte toch een brand gevaarlijke installatie helaas.

En de term en draaid al jaren zo!!!!!! Als je wil kan ik op dit forum zeer veel fotos sturen van situaties die bijna mis zijn gegaan tot ja ook mis zijn gegaan.

Even plat gezegt niet kloten met electra.. Doe er je voordeel mee en iedereen zn vak.

Als je een kast verkeerd in elkaar zet kan hij op den duur krom trekken in een plank los laten, bij electra is de straf meestal wat vervelender ..


Sterkte met het weer draaiend maken van je motor..


Groet robert

juist!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Ieder zijn vak... dit is het mijne niet.,, maar ik ken mijn beperking.

Ik was op zoek naar een grotere lintzaagmachine (Hammer, 230V) en men vertelde mij dat je bij het starten van de motor EVENTUEEL de startknop wat langer vast moet houden, en dat dan de aanloopstroom wordt beperkt. zodat de zekering het houdt.

Verder denk ik dan aan een aanloopstroombegrenzer voor enkele tientjes als de techniek verder OKAY is.


Grtz Hans
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
ik lees heel veel mooie reacties, maar blijft een feit dat je simpel weg wat meet testjes moet doen.

en ik lees ook van andere manieren van doen,, vanwaar ik de veiligheid even toch betwijfel..

ik als ervaren elec man, kan na zn 22 jaar in t vak alleen maar zeggen, ik zie heeeeel veel ellende van mensen die een werkplaatsje hebben en mooie werkstukken maken met in die zelfde ruimte toch een brand gevaarlijke installatie helaas.

en de term en draaid al jaren zo!!!!!! als je wil kan ik op dit forum zeer veel fotos sturen van situaties die bijna mis zijn gegaan tot ja ook mis zijn gegaan.

even plat gezegt niet kloten met electra.. doe er je voordeel mee en iedereen zn vak.

als je een kast verkeerd in elkaar zet kan hij op den duur krom trekken in een plank los laten, bij electra is de straf meestal wat vervelender ..


sterkte met het weer draaiend maken van je motor..


groet robert

Het plaatsen van voorbeelden is helemaal geen slecht idee, misschien dat je dan erbij kunt zetten wat er fout en beter had gekunt.

misschien ook tips plaatsen waarvan jij ervaring mee hebt waar het meestal fout gaat
 

kolossus

Nieuw lid
31 jan 2016
11
0
Robert, helemaal mee eens en bedankt voor je input eerder. Dit is ook de reden dat ik hier kom vragen, omdat er kennis bij anderen is die ik niet heb.

Ik heb gisteren even gekeken naar de automaat en zie dat er geen hoofdschakelaar is voor de groepenkast, er is alleen een aardlek in de kast. Als het goed is is mijn buurman installateur, dus ik ga hem maar eens even vragen of hij een C automaat kan plaatsen. Hoewel het een klein klusje is lijkt het me veel verstandiger als iemand dit doet die precies weet wat er wel en niet veilig is.

Wat betreft de condensator, die wil ik eigenlijk ook gewoon vervangen. Iemand een plek waar ik die kan bestellen of halen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Zo,n condensator kan je bij bv conrad bestellen. Ik zou eerst maar de condensator vervangen. Grote kans dat je groepenkast daarna geen problemen geeft. Mijn tafelfrees heeft ook een 2 pk motor en ook met grote zware frezen heb ik nooit de zekering eruit. En mijn verlichting en de radio zitten allemaal op de zelfde groep. Zelfs met mijn 3 pk compressor heb ik geen probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.