Bouw houtdroogoven advies gevraagd

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Beste Forum leden,

Ik ben al geruime tijd bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een droogoven. De behuizing zal een geïsoleerde zeecontainer worden. Voor de verwarming ben ik van plan om zonneboilers te gebruiken die dmv radiatoren hun warmte afgeven in de oven. Om het vocht uit de lucht weg te nemen zal ik een industriële lucht ontvochtiger gebruiken.
Tot zo ver denk ik een redelijk duidelijk omlijnd plan te hebben. Waar ik tegen aan loop is de besturing? hier weet ik weinig vanaf.
Ik kan alles zelf ontwikkelen, maar misschien is dat wel het wiel opnieuw uitvinden.

Mijn vraag is of er hier mensen zijn die ervaring hebben met droogovens?
Welke fabrikanten gebruiken jullie?
zijn jullie tevreden over de besturing?
Wat zouden jullie graag veranderen als jullie een nieuwe oven konden ontwikkelen.

En als laatste een gerichte vraag. zijn er mesen die een droogoven van woodmizer hebben?

Alvast bedankt voor jullie input!

Groetjes,
Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
het mysterie wordt steeds groter

Ondertussen kan ik wel een deel van mijn plan verder uit de doeken doen:
De droogoven zou namelijk niet alleen voor mijzelf moeten dienen. Ik zou ook graag voor andere willen drogen. Ik denk hierbij vooral aan andere forum leden, maar samenwerkingen met landgoederen of kleine zagerijen kunnen natuurlijk ook

Een van mijn doelen als bedrijfje is om een kleinschalig te werken. Dit probeer ik bijvoorbeeld door te kijken of ik lokaal hout, lokaal kan houden. Een leuk voorbeeld hiervan zijn houtzaagmolens. Ze kopen hollands hout in en verkopen veelal het hout weer lokaal. Sommige mensen hechten waarde aan het verhaal wat dit hout met zich meebrengt. Dus dat ze weten waar het hout vandaan is gekomen en hoe het is verwerkt.
Op deze manier hoeft het hout minder km en hou je een product over dat naast monetaire waarde ook een beetje sentimentele waarde heeft.
Of dit in de praktijk ook zal werken moet nog blijken, maar dat is iig een van mijn beweegreden om zelf hout te gaan zagen en te gaan drogen.

Dus als iemand nog tips heeft? ik ben een en al oor
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb hem afgebroken omdat ik de ruimte bij mijn werkplaats nodig had. (vond ik)
Maar ben van plan om een nieuwe te bouwen met dezelfde apparaten op een andere plek, maar daar staat nu nog de auto van mijn vriendin.... :)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik heb hem afgebroken omdat ik de ruimte bij mijn werkplaats nodig had. (vond ik)
Maar ben van plan om een nieuwe te bouwen met dezelfde apparaten op een andere plek, maar daar staat nu nog de auto van mijn vriendin.... :)

Welke apparatuur heb je gebruikt? of hou je dat liever voor jezelf? dat mag natuurlijk.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Nee hoor! Een elektrisch radiatortje en een huistuinenkeuken luchtontvochtiger. Beiden dus gestuurd door sensors van de conrad ... en een zelfbouw relaiskastje....
De omhulling was van 12 cm dakplaat afgedicht met plastic en kit... verdiende niet de schoonheidsprijs maar werkte prima
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Zo simpel kan het dus zijn! bedankt voor de info.
ik neem aan dat het bedoeld was om je draaiwerk te drogen?
Hoe lang had je ongeveer nodig om een lading schalen te drogen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Was het zó simpel, had je vanmiddag wel kunnen vertellen ;)

Nog meer vragen:

1. Hoe lang duurt het drogen zonder je droogruimte
2. heb enig idee hoeveel vocht je er bij bijv. 1 kuub hout uithaalde
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
1. tussen de 3 en de 12 maanden afhankelijk van heel veel omstandigheden...
2. nee... geen idee

Overigens ging het mij niet om de snelheid (nu eens niet) maar veel meer om de controle tijdens het droogproces...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok...dank je

Nóg een vraag (nu kaap ik wel het topic, maar ik ga er van uit dat de TS deze info ook interessant vind)

bij drogen aan de buitenlucht smeer je de kopsekanten in tegen te snel drogen/scheuren
Deed je dit ook als de schalen in de droogkamer gaan ? het lijkt me dat de luchtvochtigheid hoog genoeg is om een gelijkmatige droging te verkrijgen en daarmee het insmeren (of dompelen in parafine) niet nodig is ?
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
deed ik wel, omdat het hout aan de kopse kanten veel makkelijker zijn water verliest. Door die open poriën af te sluiten had ik het idee dat het hout, over de hele schaal gezien, regelmatiger kon drogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.