Wereldkaart

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Een een kort berichtje voor anderen wellicht ter inspiratie of idee vorming.

IMG_0617.jpg

materiaal multiplex, tekening gemaakt met vectric aspire, eea omgezet in vectoren en dat weer in gcode zodat de cnc frees het ook nog snapt. De uitdaging zit erin om details te behouden en het toch freesbaar te houden.

IMG_0620.jpg

Totaal is 2m x 1m geworden.

Daarna natuurlijk veel schuurwerk (randjes) en eea in de olie gezet (1 zijde ander was de tape kansloos)

IMG_0613.jpg

Dan begint de uitdaging hoe je het ophangt, gekozen voor dubbelzijdig tape, maar ja hoe plak je al die eilandjes op de juiste plek. Dus in 4mm mdf mallen gefreesd die ruimte laat voor de eilandjes.

IMG_1669.jpg

Blij met resultaat en een mooie vulling voor een kale witte wand in de hal.
IMG_1683.jpg
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Prachtig gezicht op de muur. Met een cnc ook "makkelijk" te maken. Daar heb ik helaas geen verstand van. Ik herinner me een topic van iemand die dit met een figuurzaag heeft gedaan.

Ga je ook vlaggetjes prikken van waar je allemaal bent geweest?

Mooie hond trouwens! Familie van onze hond?
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Alles is makkelijk zodra je het kan toch :D? nee geen vlaggetjes, is in een hal, dus zo min mogelijk uitstekende delen.

Die andere heb ik ook gevolgd, is prachtig maar voor in een hal een beetje overkill. Deze bedoel je denk ik: http://www.woodworking.nl/showthread.php?16760-CNC-wereldkaart&highlight=Wereldkaart

Of de hond familie is weet ik niet denk het niet, is een zwitserse herder 11 maand (prive nest) we hebben er ook nog 1 van 5 maand (van KWP puppies)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Die bedoel ik inderdaad. Die van jou is wat subtieler. Waarom gekozen voor multiplex eigenlijk, en niet voor een masieve houtsoort? Vaak heb je met multiplex dat er holle stukken binnenin de plaat zitten, die je na het zagen aan de zijkant ziet. Heb jij daar geen last van gehad?


Onze honden zijn dan geen familie. Onze Zwitserse is inmiddels dik 8 jaar. Maar die komt wel uit een nest van omgeving Groningen. Vandaar mijn vraag :)
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
@Jelmer, nee niet echt last van gehad, maar in het ergste geval kan je iets verder schuren aan de zijkant. Masief kan ook, maar veel duurder, zwaarder, lastiger bevestigen & risico op kromtrekken groter. Maar nog wel aan het kijken (zijn er nog een paar die er 1 willen) wat nu het beste plaatmateriaal is. Dus sta open voor gangbaar maar goed plaatmateriaal (in omg Groningen)
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Heel mooi gelukt Richard! Ik heb in Autocad ook nog het eea staan om dit te maken, maar dit is er helaas niet meer van gekomen.

Mooie hond ook, hier is dezelfde aanwezig!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ziet er goed uit.
Dat betekent dat de schaalverdeling van de vectoren dus behoorlijk klein is want anders krijg je toch wel veel schuurwerk denk ik?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Willem, wat bedoel je precies? Het aantal punten in de vector? dat aantal is vrij hoog om genoeg detail te behouden.

Da's wat ik bedoel.
Als je een vrij grove schaalverdeling zou hebben dan krijg je toch een beetje een gekartelde rand dacht ik?
Ik ben niet echt bekend met CNC maar ik weet van teken/foto software vectorschaalverdeling dat je dan een beetje gekartelde rand krijgt als de definiëring wat grof is zeg maar.
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
@Willem, de huidige software kan vrij simpel een wilekeurig plaatje nemen en daar een vector van maken (en daarbij kan je de nauwkeurigheid instellen) is dus een beetje spelen met de variabelen, maar ja je moet voor ieder karteltje een vector punt hebben en ook nog zorgen dat je frees daar in past qua diameter. Dus veel langs de continent grenzen kijken en minieme aanpassingen doen om het uiteindelijke resultaat te krijgen.

@Berm, kort gezegd, een kaart die ik gewoon mooi vond
:rolleyes: . Ik heb geen enkele controle gedaan op daadwerkelijke werkelijkheid. Maar achteraf bezien heb ik volgens mij gekozen voor een kaart opgesteld volgens de Universele Transversale Mercator Projectie.
[h=1]https://nl.wikipedia.org/wiki/Universele_Transversale_Mercatorprojectie[/h]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.