Amerikaans notenhout: Geschuurd en nu lak. Witte laag weg?

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Recentelijk een Amerikaans Notenhouten tafel op de kop getikt. Inmiddels is dit goed geschuurd, en mooi glad. (120 ivm butsen en ellende, toen 180).
Nu is de glans (lak) weg, en heb ik de ultramatte PU lak gekocht. Ik zie nu (dus nog VOOR het lakken) dat het geschuurde hout, wat wit uitslaat. Maak je het nat om te ontvetten, komt de kleur van het hout weer terug.

Mijn concrete vraag is: Met de ultramatte PU lak, krijg ik dan ook weer de 'kleur' van het hout terug?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Geen idee welke lak je juist gebruikt, ik heb recent Trae Lyx Ultra mat gebruikt op eik en dat geeft nauwelijks een kleurverschil.
Ik zou zeggen, test dit eerst eens op een klein stukje (of een restje).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Heb je een foto van het oppervlak. De witte laag kan ook nog het schuurstof zijn die in de poriën zitten.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Notenhout kleurt mooi op door olie, en voor korte tijd door water. Als je er even over wrijft met een vochtige doek zie je de kleur terug komen. Heb zelf geen ervaring met lak op noten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Of de laklaag zit wat dieper dan je nu geschuurd hebt. Het is ook nog mogelijk dat er olie onder zit en dat zit er sws dieper in dan lak
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
... je plaatje doet het niet bij mij...

Ik zou het uitproberen op de onderzijde van het blad.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
met skylt blijft de kleur zoals hij nu ongeschuurd is
wil je een diepere kleur (zoals hij nat is)
kun je eerst een zijdeglans lak nemen, die doe je 3 lagen (na de 2e laag met de hand 240 schuren) na de derde ook licht aanschuren en dan afwerken met een paar lagen skylt
Zo heb ik in mijn tafel verschillende soorten hout wel verdiept van kleur maar het eiken wat ik afgetaped had en alleen behandeld met skylt heel licht gehouden

20161220_085439.jpg

Tijdens het lakken
al het eiken was hier toen al 3 lagen met skylt gedaan
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Bedankt. Ik heb nu de skylt vers aangebracht. Heb het zo dun mogelijk met een lakroller geprobeerd maar het is nu alsof ik een glas melk heb laten vallen. Of droogt dat alsnog normaal op?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ja dat is normaal, alleen denk ik dat je toch iets te dik erop hebt gezet, kijk even hoe het opdroogt, maar in principe na 5-10 minuten moet het egaal wegtrekken.
Tenzij het hout al verzadigd is wat eronder zit, zoals eerder gezegd met een olie die erin is getrokken.
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
IMG_6414.jpg

hartelijk bedankt voor alle reacties. Op sommige plekken inderdaad te dik aangebracht, of te ondiep geschuurd wellicht zoals ik het begrijp.

Ik heb hier een foto van het resultaat. Gelukkig minder erg dan gisterenavond :) Wat ik wel jammer vind is dat je 'vlekken' ziet. Alsof sommige plekken natter zijn dan anderen. Nog VOOR de laklaag, en als ik de tafel nat maakte had ik ook dat vlekkende. Dat is dan te ondiep geschuurd?

Moet ik nu opnieuw schuren, maar dan dieper? (dus meerdere keren 120?) Het voelde wel heerlijk glad en droog. En om je hout zo mooi te laten kleuren, maar dan volledig mat, alsof het niet gelakt is, kan dus niet begrijp ik?

Bedankt hoor!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Niet echt. Je kan wel Danish oil aanbrengen, als je aantal lagen beperkt, krijg je een zijdeglan. Hoe meer lagen, hoe meer glans. En dan heb ik het over het verschil tussen 3 en 7 lagen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe 'zo mooi' zoal het er uit ziet als het nat is ? dat kan wel, staat toch in mijn vorige post
Dat het donker kleurt heeft met de lichtval/breking te maken (kan je dat niet precies uitleggen) een ultra matte lak heeft dat niet een hoogglans juist heel veel
Dus, als je eerst een glans opzet, die mat schuurt en dan een paar lagen ultra matte lak er op kom je aardig in de buurt
Het zal er wél altijd iets anders uitzien dan alleen met een ultra mat (skylt oid) behandeld maar je komt aardig in de buurt
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Sorry, ik maak het niet duidelijker. Ik wil deze tafel MAT houden. U heeft het in uw post en bijgevoegde foto duidelijk gemaakt. Maar dan is het verre van ultramat zoals ik zie.
Om het in dit topic duidelijk te houden, ik ben an sich tevreden, echter heb ik ' vlekken'. En dan bedoel ik niet de kleurtekening van het hout. Net alsof sommige stukken gewoon 'vetter' zijn. Is daar nog wat aan te doen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Toxiq legt het goed uit. Een mat oppervlak reflecteert minder licht — beter gezegd: het absorbeert meer licht — ten opzichte van een glanzend oppervlak. Maar er is nog een andere mede-bepalende factor: matte transparante afwerkingen bevatten vaak silicia-deeltjes of andere mineralen (mica kan ook).

Ik kan me voorstellen dat je een beter resultaat bereikt als je met hoogglans begint en dan óf als laatste laag een mat gebruikt (mocht je er niet te veel energie in willen steken), of beter nog de hoogglans met fijne staalwol terugbrengt in glans.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sorry, ik maak het niet duidelijker. Ik wil deze tafel MAT houden. U heeft het in uw post en bijgevoegde foto duidelijk gemaakt. Maar dan is het verre van ultramat zoals ik zie.
Om het in dit topic duidelijk te houden, ik ben an sich tevreden, echter heb ik ' vlekken'. En dan bedoel ik niet de kleurtekening van het hout. Net alsof sommige stukken gewoon 'vetter' zijn. Is daar nog wat aan te doen?

In mijn post zie je een tafel die half gelakt is, dus nat en nog glimt
Droog is deze UltraMat precies zoals je wilt
Dat is óók wat ik al 2x geschreven heb

Die foto poste ik er bij om je het verschil te laten zien hoe de kleur verdiept, je had het daar namelijk over
dit kun je allen bereiken door met 2 soorten lak te werken

stuur me anders even een pb dan geef ik je mijn telefoonnummer anders word het er waarschijnlijk niet duidelijker van voor je als we hier nog lang over bezig zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.