Vergelijkend lijmtestje PVA/Beenderlijm

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Vergelijkend lijmtestje Beenderlijm/PVA
Voor de restauratie van een antiek tafeltje (zie elders in dit forum) wilde ik beenderlijm gebruiken omdat het relatief makkelijk weer is los te maken voor eventuele latere reparaties.
Omdat ik met beenderlijm geen ervaring heb en om een indruk van de sterkte te krijgen heb ik een kleinschalig vergelijkend testje opgezet.
De testsamples
Ik nam 2 samples PVA (Bison D3) en drie samples beenderlijm (Meubeluniek in Meppel). Om de heel korte open tijd van beenderlijm wat te verlengen, voegde ik ongeveer 5% (volume) ureum toe. Als houtsoort gebruikte ik vurenhout. De lijmvlakken zijn ongeschuurd, vers van de lintzaag
De testopstelling:

Lijmtest.jpg

De resultaten
samplesbreukmomentopmerkingen
PVA #125,5 kg x0,305 m = 7,8 kgm+/- 25% van het opp. lijmvlakbreuk
PVA #225,5 kg x 0,305 m = 7,8 kgm+/- 60% ,,
Beenderlijm #127 kg x 0,305 m = 8,2 kgm+/- 0% ,,
Beenderlijm #227 kg x 0,305 m = 8,2 kgm+/- 3% ,,
Beenderlijm #322,3 kg x 0,305 m = 6,8 kgm+/- 5% ,,

03_Lijmtest_feb2017.jpg

05_Lijmtest_feb2017.jpg

07_Lijmtest_feb2017.jpg

09_Lijmtest_feb2017.jpg

11_Lijmtest_feb2017.jpg

Conclusies

Op basis van een testje van zo geringe omvang kunnen moeilijk algemene conclusie worden getrokken. Maar de geringe spreiding in de resultaten geeft wel wat vertrouwen. Geruststellend vond ik dat de beenderlijm in dit testje gemiddeld ongeveer even sterk bleek als de PVA
Hoewel het er alle schijn van heeft dat het hout wat te zwak was in deze test, toonde de PVA, meer dan de beenderlijm, de neiging (deels) op het lijmvlak te breken. Bij een test met een sterkere houtsoort zou de beenderlijm er nog wat gunstiger uit kunnen komen.

Maar ik weet voldoende om het tafeltje met beenderlijm te lijmen.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
De wens om de lijmverbinding te herstellen begrijp ik. Maar als ik me de plaatjes goed herinner waren de planken ongelijk getrokken. Wat ga je daaraan doen, ik neem aan dat je een naad tussen 2 delen op ongelijke hoogte wil voorkomen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.