Steigerhout tuinhuis (larks)

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi,

Is het verstandig om een tuinhuis te maken met steigerhout? Ik vind het een prachtig uitzicht hebben. Ik weet dat er niet veel voorstanders zijn, maar dat even terzijde.

Mij gaat het vooral over hoe ik ervoor kan zorgen dat deze geen spleten gaan vertonen door het werken ervan. Een tuinhuis waar je door de planken heen kunt kijken verliest wel een beetje zijn nut, niet? 😁

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Larix kan prima voor een buiten (tuinhuis). Ik dacht alleen dat steigerhout van vuren was, niet van larix.
Voor het werken: laat de planken overlappen en maak ze maar aan één kant vast, zodat ze kunnen werken zonder dat je tuinhuis doorzichtig wordt.
Hoe breder de planken, hoe meer ze zullen werken
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi,

Wat bedoel je met de planken overlappen? Ik wens nl geen tuinscherm effect.

Mvg
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben bezig met een huisje met Lariks gevelbekleding en die heb ik met een spleet van vijf millimeter ertussen verwerkt. Verbindingen die uitgaan van een sponning of zo'n halfhoutse overlap als in de tekening hierboven hebben twee grote nadelen: ze zijn tijdrovend te maken tenzij je een freesbank tot je beschikking hebt en door de capillaire werking zal er sneller en langer water tussen blijven staan waardoor het alsnog gaat rotten. Hoe dan ook moet je zo'n wand ventilerend maken met een waterdicht en dampopen materiaal erachter (tenzij de de planken wilt potdekselen ofzo,maar dat lijk je niet te willen). De planken zijn dan niet meer dan de gevelbekleding. Verder is steigerhout volgens mij inderdaad vuren en dat zal niet heel duurzaam zijn, zeker als het tot vlak boven het maaiveld wordt aangebracht. Ben zeer benieuwd hoe die tuinhuisjes er over een jaar of twee uitzien.... Ik zal eens zien of ik wat foto's kan plaatsen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De oude steigerhoutenplanken zijn gemaakt van diverse sparren en dennensoorten.
Als mensen het mooi vinden om van steigerhouten planken iets willen bouwen wat in weer en wind komt te staan,
dan moet je daar ook op anticiperen.
Dat een plank nat wordt wil niet zeggen dat het gaat rotten.
Alleen als het vocht wordt opgesloten krijg je die kans.
Die planken op die foto's liggen koud tegen elkaar.
Als je zorgt dat de onderste plank geen grond contact heeft en er soort van druippunt aan komt, dan kan het allemaal best wel meevallen.
Binnen in de schuur dient er voldoende ventilatie aanwezig te zijn.
Die sponning erin maken is echt niet zoveel werk. Dat kan met een bovenfrees of zaagtafel bijvoorbeeld.
De naad aan de achterkant (binnenkant) moet iets meer ruimte hebben.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met een haakse sponning in beide delen moet aan de buitenzijde een grotere naad zitten, anders zuigt vocht zich capillair op. Bij horizontale verwerkingis het beter om deze naar buiten toe schuin en dus afwaterend te maken. Of gewoon potdekselen.
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Ik heb nog geen steigerhout gezien wat netjes in vorm blijft, het krimpt en zet uit met de seizoenen maar dat doet elke houtsoort maar steigerhout wel heel erg.
Ik heb beroepshalve regelmatig loungebanken, tafels en schuttingen gemaakt maar na een jaar of zeven is de koek echt op.

Goedkoop is dan duurkoop, ook het steeds meer verkrijgbare geïmpregneerde steigerhout is niet wat men beloofd.
Anders gezegd, het kan natuurlijk prima mits je geen wonderen verwacht m.b.t. duurzaamheid en kieren/uitzetten van het hout.

Ik zou het in ieder geval niet maken in steigerhout.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik dan dat ik dan ook maar niet voor het steigerhout ga.
Alleszins bedank voor het meedenken!

Hier mag een slot op. 😊
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je zou nog voor larix kunnen kiezen. Deze zijn een stuk duurzamer, en in dezelfde afmeting te krijgen als steigerhout. Dan zou ik persoonlijk zweeds rabat kiezen. Zo krijg je het ook nog waterdicht, met dezelfde soort uitstraling als steigerplanken. Alleen een iets andere kleur. Alleen vergrijsd zowel steigerhout als larix, dus na een aantal maanden/jaar zou je ongeveer dezelfde kleur krijgen, zou je het niet behandelen.
 
Alleen vergrijsd zowel steigerhout als larix, dus na een aantal maanden/jaar zou je ongeveer dezelfde kleur krijgen, zou je het niet behandelen.

Dáár ben ik het niet helemaal mee eens. De tekening en de structuur in het hout is absoluut anders. Mooier.

Wat jij nu zegt is dat er net zo goed vuren op een gevel kan, qua uitstraling, in plaats van Red Cedar....
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb indertijd 2 ligbedden gemaakt van steigerhout, maar dan van douglas ipv 'echte' steigerplanken.
Daarop heb ik een grijze olie gezet, maar nu heb ik overal witte plekken door het hars dat nog steeds uit het hout is gekomen.
Geen idee hoe dit zit bij lariks, maar ik heb spijt dat ik douglas genomen heb...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dáár ben ik het niet helemaal mee eens. De tekening en de structuur in het hout is absoluut anders. Mooier.

Wat jij nu zegt is dat er net zo goed vuren op een gevel kan, qua uitstraling, in plaats van Red Cedar....

Begrijp me niet verkeerd. Larix/douglas hout vind ik ook mooier qua uitstraling. Persoonlijk vind ik alleen het grijze niet mooi. Bij elke houtsoort niet. Ik heb mijn schuurtje van larix gemaakt, en deze behandeld met olie. En ja, je hebt er elk jaar/om het jaar wat werk aan om het weer in de olie te zetten, maar qua uistraling vind ik het dan wel mooier.

Het was alleen maar om aan te geven dat het hout vergrijsd, en dus (vind ik) de charme van het hout kwijt bent.
 
Tja, alles vergrijst, of je zal het moeten schilderen of iets dergelijks inderdaad. Dan maakt het niet veel verschil meer of je Douglas of vuren kiest.

Het grootste verschil tussen Douglas en Lariks is dat Lariks iets fijner van structuur is, maar meer harszakken bevat. Het wordt heel erg vaak door elkaar heen verkocht, verschil is niet altijd even goed te zien. Ook Douglas bevat hars.
Je kunt de slechte plekken vaak al snel ontdekken door ze even in de zon te leggen 'zweten'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.