Berken klemmen en drogen

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Ik heb van een maatje een paar stammen berken gekregen. Allemaal vers gezaagd. Nu heb ik al gelezen dat je kan wind drogen of voordraaien en in de houtlijm smeren en weg leggen.
Maar smeer ik nu de hele vaas in of gedeeltelijk?

en nog een vraagje, buitenkant is grof in vorm nu alleen nog uithollen, alleen ben ik bang dat de schaal door de werkplaats gaat vliegen omdat het best zacht hout is en misschien zal brekken als ik ga uithollen. Hoe doen jullie dit?...

IMG_4337.jpg

Mvg Ben
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je zou hem nog in een bril kunnen laten lopen, ter ondersteuning. Maar als het hout heel zacht is, wordt dat ook lastig. Zo'n bril werkt alleen als het object echt rond is, dus niet als je hem eerst laat drogen.
Er komt een punt waarop hout, hoe prachtig ook, toch brandhout is, en ik vrees dat je dat punt aardig genaderd bent.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Apart... had gereageerd maar er is niks zichtbaar :confused: dan maar opnieuw.

@Nico, bedankt, weet ik dat ook weer.

@Jur, brandhout... :( zie je dat ergens aan?
Nu merk ik wel dat aan de kopse kanten de vesels niet mooi snijden maar grof blijven, ligt dit aan het hout of aan iets anders???
Ik heb helaas geen bril dus dat wordt lastig.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vermoed aan de uitbreeksels die je ziet op de foto (had ik ook met een stuk dat al te ver was)
Wat ik onlangs bedacht was dat je het mischien kan draaien door het in te vriezen, leg het een nacht in de vriezer en dan draaien
als het eenmaal gedroogd is kan je het wellicht opspannen tussen 2 punten (de binnenkant is dan al uitgehold en doe je niks meer aan ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben bang dat het hout al veel te ver heen is in het rottingsproces. Want dat is slaap uiteindelijk, gewoon rotten.
De bandbreedte qua tijd tussen stabiel berken draaihout met mooie slaap en te ver vermolmd is maar heel klein. Bij beuken kan het veel langer aan.
Wat je zou kunnen doen is het object onder druk of onder vacuüm stabiliseren met hars. Maar dan moet je ook weer de spullen hebben en ik weet niet of het dat waard is in dit geval.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zozo nog even en ik moet naar school voor een studie "hogere houtkunde" ;)

Oke dus deze is al te ver heen. Was ook wel het stuk met de meeste slaap erin. Is er een mogelijkheid om dit proces te stoppen??
Ik ga deze wel proberen uit te hollen, al is het alleen maar voor het oefenen.
Invriezen zal de baas niet leuk vinden en hars en vacuüm wordt hem ook niet.
 
Hoezo de baas vind het niet leuk!!!
Plastic zak er om heen en het geheel ligt hygiënisch in de vriezer.
De mijne ligt zo nu en dan voor 1/4 vol met hout.
Maar dan om de houtworm om zeep te helpen.
Ik moet wel zeggen dat ik een heel gemakkelijke baas heb.

M.vr.gr. Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inderdaad een zak er om heen, als je dan een prachtig werkstukje aflevert is de baas vast tevreden
Of het werkt.....dat weet ik niet maar ik kan me zo voorstellen dat een diepgevroren stuk steviger is en makkelijker draait
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Vrouwtje vindt mijn hobby heel leuk hoor, maar om de vriezer vol te gooien met hout, dat betwijfel ik.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Mijn buurman spreekt altijd over het politbureau als hij zijn vrouw bedoelt... :)
Ik zou het stuk als oefenobject gebruiken, het blijft waarschijnlijk toch niet heel, maar ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen! :cool:... Doe voorzichtig met uithollen en breek geen beitels...
succes!
 
ik denk dat hier het hout niet zo zeer het probleem is... Ik denk eerder dat je beitels niet scherp genoeg zijn...
Ik heb wel eens berk gedraaid dat nog wel wat verder dan dit was met slapengaan en dat was nog net te doen met scherpe beitels.

Als ik jou was zou ik de stukken gewoon op maat zagen(en iets langer laten om scheuren op te vangen) en dan een goed half jaar tot een jaar volledig droog leggen.
Ofwel droogt het hout netjes en kun je er toch nog iets mee, ofwel droogt het hout net zo goed en kun je er niks meer van draaien, maar brandt het prima:)
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
@Rene, beitels zijn scherp hoor, dat zal het probleem niet zijn. Aan de niet kopse kant is die namelijk wel mooi glad.

Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik het wel. Als blijkt dat het niks wordt dan kan ik altijd nog van de warmte genieten :)
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
@Rene, beitels zijn scherp hoor, dat zal het probleem niet zijn. Aan de niet kopse kant is die namelijk wel mooi glad.

Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik het wel. Als blijkt dat het niks wordt dan kan ik altijd nog van de warmte genieten :)

Zorg dat je beitels VLIJMscherp zijn en pas de pechniek SNIJDEND houtdraaien maximaal toe.
Als het dan niet lukt, dan heb je wat kachelhout over.
veel succes.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Beetje jammer dat van de week de tempratuur weer omhoog gaat, heb ik net een stuk kachelhout erbij...

Zoals er al gezegd werd, hij zal waarschijnlijk breken en dat is ook gebeurt. Ik was ongeveer 7/8 cm diep en een stuk van de zijkant brak af. Snelheid was oke maar naar verdere inspectie van het hout voelde ik toch veel zachte plekken.
Helaas pindakaas dan maar, van de week weer een stuk inspannen en dan een iets betere pakken.

thnx allemaal voor de tips en ideeën
gr Ben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.