Advies aankoop vintage handschaaf

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
Gegroet allen!

Ik hoop hier antwoord te kunnen krijgen ivm de aankoop van een handschaaf.
Als beginnende (hobby-) houtbewerker heb ik nog een degelijke handschaaf nodig. Aangezien de schaven van merken als Lie-Nielsen en Veritas en zelfs Peaktool (nog) wat te duur zijn voor me en nieuwe Stanley schaven niet echt meer van goede kwaliteit (zouden) zijn heb ik besloten Paul Sellers' raad op te volgen en op zoek te gaan naar een oude (pre-1970) Stanley no4 schaaf.

Op veilingsites zoals eBay zijn er inderdaad genoeg Stanley Bailey no4 schaven te verkrijgen. Mijn vraag echter: hoe kan ik zien of een bepaalde schaaf ook echt uit een 'goede' reeks komt? Er wordt nogal vrij rondgestrooid met het label 'vintage' want zelfs blinkende, nieuw uitziende schaven worden onder deze noemer te koop aangeboden...

Tweede vraag: naast de Stanley no4 schaven zie ik ook regelmatig schaven van het merk Record te koop staan. Deze zijn vaak goedkoper dan de Stanleys hoewel ik (met mijn ongeoefende oog) niet echt duidelijk verschil kan zien. Is er een reden voor dit prijsverschil, zijn ze van mindere kwaliteit of kan ik ook hier voor gaan?

Derde vraag die niet met houtbewerking te maken heeft maar waar ik blijkbaar nergens een duidelijk antwoord op kan krijgen: is het mogelijk om op eBay te kopen met enkel een PayPal rekening (ik heb geen credit card). Dit omdat ik ooit eens op een site wilde kopen met PayPal maar er toch naar een credit card gevraagd werd. PayPal werd dan als een soort extra 'verzekering' gebruikt. Ik zou hieromtrent graag zekerheid hebben en er niet achter willen komen wanneer ik moet betalen.

Alvast bedankt!
Stefan
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Op Ebay kun je zien of er met Paypal kan betaald worden. Paypal kan zowel debiteren als crediteren. Heb je geen kredietkaart, dan kun je gewoon geld overschrijven naar je Paypal rekening en online gebruiken eens het geld op je Paypal rekening staat.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als eerste schaaf zou ik denk ik een No. 5 nemen. Die kun je voor zowel het grovere als het fijnere werk gebruiken, en die is ook als schaaf voor de futselplank (shooting board) te gebruiken.
Hier zijn de meningen echter over verdeeld, en zelf heb ik ook geen No. 5, maar die zou ik er graag bij willen hebben.

Record en ook Nooitgedacht hebben prima schaven gemaakt, en ook Narex maakt nu een prima nieuwe betaalbare schaaf: http://www.narextools.nl/contents/nl/d37_Schaven.html
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Op ebay is niet duidelijk te zien hoe oud een schaaf is.
Er zijn wel kenmerken, maar eentje zonder die kenmerken kan net zo goed zijn.
Zie: http://www.supertool.com/StanleyBG/stan1.htm
Je zou ook eens bij Ducotools http://www.ducotools.dds.nl/wordpress/?product_cat=stanley kunnen kijken. Of even bellen met ze . Die verkopen goede oude kwaliteit schaven.
De prijs die je daar betaald is ook echt de waarde van de schaven.
En ze zijn vaak goed bruikbaar zonder dat je er zelf veel aan moet opknappen.
 
P

Pel

Guest
@Stefan, er zijn ook genoeg gloed nieuwe schaven te koop o.a. de merken Draper en silverline, die kwalitatief lang niet zo hoog staan als de door jou genoemde merken. Maar met een uurtje werk, vlakken, en kanten breken, zijn het voor de hobbyist prima schaven en dat voor ± €30. http://www.mzsgereedschap.nl/expert-250mm-blokschaaf.html

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Als eerste schaaf zou ik denk ik een No. 5 nemen. Die kun je voor zowel het grovere als het fijnere werk gebruiken, en die is ook als schaaf voor de futselplank (shooting board) te gebruiken.
Hier zijn de meningen echter over verdeeld, en zelf heb ik ook geen No. 5, maar die zou ik er graag bij willen hebben.

Record en ook Nooitgedacht hebben prima schaven gemaakt, en ook Narex maakt nu een prima nieuwe betaalbare schaaf: http://www.narextools.nl/contents/nl/d37_Schaven.html

Hallo William,
De TS heeft(heel verstandig) als beginner zijn licht opgestoken bij Paul Sellers en die adviseert als eerste schaaf een no.4.
Hij is hier ook een ongelooflijke "tovenaar" mee. Allerhande werkzaamheden waar ik een no.5 of block plane voor zou gebruiken doet hij met zijn no.4.
Ik ben zelf in het gelukkige bezit van zowel een no.4 als 5.
Zoals jij al aangeeft heet de no.5 een jack plane (manusje van alles), maar ook ik neig steeds meer om die benaming aan een no. 4 te geven.
Die is veel handzamer, je kan hem zelfs met 1 hand gebruiken voor bijvoorbeeld kantjes breken of afronden. Daarnaast ook heel bruikbaar voor vlakken.
Als ik moest kiezen (gelukkig hoef ik dat niet) bleef de no.4.

On topic:
De suggestie van William voor een Narex is denk ik een hele goede. Ik ken hun schaaf niet (lijkt mij een no.4) maar hun beitels zijn qua prijs/kwaliteit zeer goed.
Tweede hands is denk ik gewoon gokken. Koop een niet te dure en restaureer hem aan de hand van het filmpje van Paul Sellers (https://youtu.be/RYyV6IUpsYk).
Ben je er daarna nog niet helemaal tevreden over dan weet je waar je de volgend keer op moet letten en maak je er een scrub plane van. Dat komt veel minder nauwkeurig.

Succes,
Hans
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het hangt er een beetje af van hoeveel energie je in je hobby wilt steken. Ik ben begonnen met een nieuwerwetse handyman stanley 4 (moest ik kopen van opleiding mbo bouwkunde) opzich niet het fijnste model. Die heeft trouwens erg lang stof lopen vangen ipv krullenmaken. Toen de liefde voor houtbewerking weer opbloeide ben ik gaan oefen met slijpen. En op rommelmarkten heb ik aardig wat schaafjes gevonden voor een prikkie, veelal van hout. maar zo leer je wel veel. Zo nu en dan kijk ik op marktplaats en heb nu een best groot arsenaal aan schaven. Nu heb ik eigenlijk een deel hobby en dat is restaureren van schaven en beitels. Op marktplaats kan je als leidraad nemen voor een no4- 40 euro en een no5 - 50 euro, blokschaafjes 30 euro. Pas op met de handelaren. Beter kun je kopen van een particulier. Record, Marples, Kunz, Darex kun je ook op zoeken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
In principe kun je haast van iedere schaaf wel nog iets maken, mits de beitel van goeie kwaliteit is. Maar als richtlijn voor een tweedehandse Stanley zou ik toch kiezen voor 1 met houten handvatten. Paar dingen waar je best op let:
- zijn er geen (al dan niet gerepareerde) scheuren in zool of zijkanten?
- niet teveel putjes door roest?
- is de beitel wel nog lang genoeg?
- zijn de handvatten niet gerepareerd?

Kopen op foto is altijd wat tricky, dus aarzel niet om bijkomende foto's te vragen van verkoper (bv. van zool). Verzendkosten op eBay zijn niet min, dus als je kan koop je beter op Marktplaats. Of Ducotools is inderdaad ook een mogelijkheid, zoals SunRayes aangaf. Dan mag je erop vertrouwen dat het in orde is, en hoef je zelf niet op de valstrikken te letten. En de prijzen vallen heel goed mee voor niet al te zeldzame schaven zoals een nr. 4: meestal 40 à 50 euro. Record, Nooitgedagt, Millers falls en Sargent moeten zeker niet onderdoen qua kwaliteit.

Volledig akkoord met Chenak: nr.4 is het échte manusje van alles. Daarom vind ik het beetje raar advies van trilliwilli, gelet op het feit dat hij zelf geen nr.5 heeft. Kies wel voor gladde zool en niet voor ribbels. Daar kun je moeilijker kantjes mee breken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Volledig akkoord met Chenak: nr.4 is het échte manusje van alles. Daarom vind ik het beetje raar advies van trilliwilli, gelet op het feit dat hij zelf geen nr.5 heeft. Kies wel voor gladde zool en niet voor ribbels. Daar kun je moeilijker kantjes mee breken.

Ik heb zelf een No.4 met ribbels. Gekregen van mijn vader, dus dan gebruik je wat je hebt. Voor kantjes breken vind ik hem veels te lomp, daar heb ik een blokschaafje voor, en voor een plank strak trekken vaak te kort. Ik heb echter ook de beschikking over een vlakvandiktebank, dus de noodzaak is voor mij niet zo groot.

Volgens het geloof van Paul Sellers is de No.4 het meest veelzijdig, volgens het geloof van vele anderen juist weer niet. Hierover is op het forum al veel geschreven, net als over slijpmethodes, soorten wetstenen of wel of geen Domino. Zo veel mensen, zo veel meningen.

Mijn advies met link naar Narex is overigens naar een No.4, want dat is de enige schaaf die Narex maakt. Dus het hoeft echt niet per se een No.5 te zijn.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mijn advies met link naar Narex is overigens naar een No.4, want dat is de enige schaaf die Narex maakt. Dus het hoeft echt niet per se een No.5 te zijn.

Nee hoor ze hebben ook een nummer 3 hier een linkje naar eer review van mij op dit forum (2013)

http://www.woodworking.nl/showthread.php?8686-NIEUW-NAREX-bankschaaf-3-en-4&highlight=narex+roeland

Weet trouwens niet of ze de #3 nog maken want zag laatst op Ebay de 3 voor 139 pond voorbij komen.


groetnis, Roeland
 

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
Bedankt voor de goede raad en de suggesties allemaal, hier kan ik alvast wat mee.
De suggesties mbt andere merken schaven worden zeker geapprecieerd, maar als volstrekte beginneling hou ik me liever bij een wat bekender/wijd verbreider merk...iets met gemoedsrust.
De tip mbt Ducotools wordt ook zeer op prijs gesteld: ziet er een zeer interessante site uit met idd niet te hoge prijzen.

Omdat het eerder werd aangeboden: hier een paar advertenties op eBay die wel mijn interesse wekten:

Vintage Boxed Stanley No. 4 plane

Vintage Stanley No. 4 plane woodworking carpenter

Stanley No 4 plane with wooden handle


Nogmaals bedankt!:)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De eerste lijkt mij een model met kunststof handvatten. Heb ik trouwens ook een model uit de jaren 80. Na wat tlc vodoet deze uitstekend.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Zelf zou ik als eerste schaaf geen 4 nemen. Als ik maar 1 schaaf mocht kiezen zou het ofwel mijn S5 of 5 1/2 worden. Maar als je toch naar de modellen kijkt in die 3 advertenties: de eerste lijkt een vrij recent model. Meestal heb je daar meer werk aan om hem in orde te krijgen. De derde heeft schade aan de zool, het is zo niet te zien hoe diep het gaat maar kost ook meer werk. De tweede is veel gebruikt, maar zo te zien niet heel erg misbruikt. Dat zou mijn gok zijn. Maar besef wel: het is en blijft een gok, want je kunt nooit alles goed op foto's inschatten.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik zou ook voor 2de gaan. Is niet superoud aan de beuken handvatten te zien, maar dit is zeker kwaliteit. Eerste heeft inderdaad kunststofhandvatten. Die herken je aan de paarse tint. Op zich ook geen misse schaaf, mits je enkele dingen controleert en eventueel corrigeert. Derde zeker NIET kopen! Dit is een heel recent type, waarbij de handvatten vervangen werden door houten exemplaren. Het lipje waar normaal de beitel op rust bestaat hier uit 2 delen, en dat wil je niet.
Conclusie: ga voor 2de indien hij niet teveel kost (mijn maximumprijs zou op 30 pond liggen), of wacht gewoon tot ze bij Ducotools nog eens een goeie nr.4 hebben. En eigenlijk mail je ze best zelfs, want zo heb ik eens een mooie nr. 4 gekocht voor 40 euro die nog niet op hun site stond.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik ben begonnen met een Stanley 4 voor 20 Euro, maar daar ben ik ook wel even zoet mee geweest om alle roest vanaf te halen. Later nog via Marktplaats een Stanley 5 voor 40 Euro ex verzenden gekocht. Het ligt er ook aan hoe lang je wilt wachten tot er wat langs komt, en hoeveel moeite je er in wilt steken. Af en toe vond ik het ook wel leuk om een gokje te wagen en een partij oude schaven te kopen, maar daarmee verzamel je naast een paar nuttige tools ook een hoop "bijvangst".
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je kan inderdaad ook goedkoper af zijn, als je veel geduld hebt. Op rommelmarkten kosten Stanley's vaak maar 15 tot 20 euro, heb ik al gemerkt. Maar aan het zoeken is natuurlijk ook een inherente kost verbonden (bv. tijd, transport) en die moet je ook rekenen in de totaalprijs.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als eerste schaaf zou ik voor een no. 5 gaan, maar dat is persoonlijk. Op Marktplaats, Ebay en Ducotools worden er regelmatig goede schaven aangeboden. Mocht je er niet uit komen kan je mij altijd even een PM sturen, ik kom regelmatig wel wat tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.