Bijenkast

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Beste forummers,

In deze video heb ik samengevat hoe ik dit weekend een bijenkast heb gemaakt
smile.gif
Afstandshouders voor de ramen en rvs grepen op de hoogsels komen nog...like en subscribe :) Graag jullie feedback!
https://www.youtube.com/watch?v=TQvf7p30leY&t=53s
 
  • Leuk
Waarderingen: Ellebasi73

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hé wat leuk, weer een imker erbij.
Ik heb al een jaar of 8 bijen. Vorige week vlogen ze nog op een mooie dag.
Heb je wel rekening gehouden met de standaardafmetingen voor de raampjes?
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Hé wat leuk, weer een imker erbij.
Ik heb al een jaar of 8 bijen. Vorige week vlogen ze nog op een mooie dag.
Heb je wel rekening gehouden met de standaardafmetingen voor de raampjes?
Mooi, al 8 jaar...Enkhuizen...Mariniers Recovery Base :)...Ik heb de raampjes inderdaad juist als beginpunt gemaakt van het formaat van de kast. Her en der zal er een millimeter inzitten, maar daar maak ik me niet zo druk om. Wildbouw en dergelijke zie ik snel genoeg met mijn inspectiedrang :)
Thanks voor je feedback!
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Victor, Pieter,
Leuk dat dit voorbij komt.
Ik loop al geruime tijd na te denken om te beginnen met het houden van bijen
ik zou graag willen beginnen met het maken van de kasten .
hebben jullie tekeningen etc, in verband met standaard maten ?

Bedankt

Menno
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Kijk ook naar de kast van Karl Pfefferle. Is spaarkastformaat, maar erg goed hanteerbaar. Voor als je een keer een broedkamer als honingkamer hebt gebruikt:)
Misschien heb je er iets aan.

IMG_20170213_181955.jpg
IMG_20170213_182026.jpg
IMG_20170213_182044.jpg
IMG_20170213_182056.jpg
IMG_20170213_182109.jpg
IMG_20170213_182116.jpg
IMG_20170213_182121.jpg
IMG_20170213_182136.jpg
IMG_20170213_182141.jpg
IMG_20170213_182206.jpg
IMG_20170213_182211.jpg
IMG_20170213_182223.jpg
IMG_20170213_182228.jpg
IMG_20170213_182256.jpg
IMG_20170213_182306.jpg
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het is een graadje of 5 buiten, maar op een plek waar het zonnetje een beetje vastloopt heb ik een kast staan. en ja hoor, de dames zijn buiten. Morgen zal het wel echt feest zijn en kunnen ze gaan snoepen aan de sneeuwklokjes en crocussen.
Imkers en imkers-in-spé, kijk ook eens op of wordt lid van het bijenforum: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/index.php Daar kun je ook een boel van leren, net als hier.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik ben de laatste zomer op fam. bezoek geweest in Canada.
Daar heeft en nicht van mij samen met haar man een bedrijf dat al meer dan 100 jaar met bijen werkt.

P5150162.jpg
Munro Honey in Alvinston Ontario
Hier heb ik een paar foto's gemaakt van een Peterbilt-truck die 550 bijenvolken komt terugbrengen.
De bijen waren voor bestuiving van Bleuberry's naar Quebeck geweest en dit was de eerste van 2 vrachten die weer terugkwam.
P5080070.jpg

Indrukwekkend om te zien hoe op het einde van de dag de bijenvolken gelost werden.
En de volgende dagen moesten ze allemaal weer naar de beeyards gebracht worden waar ze weer aan de honingproductie konden beginnen.
P5080073.jpg

P5150186.jpg
Een paar weken later werden de eerste (paar) volle kisten alweer binnengehaald om de honing te slingeren.
P5200262.jpg
 
Laatst bewerkt:

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Ja Rien, prachtige foto's, maar ik walg van dergelijke bedrijven. Mijns inziens zijn deze massale bio industrie bedrijven oorzakelijk verbonden met de bijensterfte. Als je ziet hoe ze werken en de hoeveelheid ingrepen en bestrijdingsmiddelen ze gebruiken, is het mijns inziens, de oorzaak. Veel wetenschappelijke onderbouwing heb je niet nodig om te concluderen dat wanneer je teveel volken op een te klein drachtgebied plaats (wat al weinig biodiversiteit en veel bestrijdingsmiddelen bevat), dit gaat zorgen voor ziektes zoals varroa, DWV en de verdwijnziekte. In mijn theorie (100 imkers, 100 theorieën :)) plaats je maximaal 5 volken in een drachtgebied. Gelukkig kan ik op dit houtforum wat absoluter zijn in mijn mening :). 90% van de imkers verklaren me voor gek, staan niet open voor andere argumentatie en vinden mij de oorzaak van hun ziektes. Feit is wel dat ik mijn oom in de Ardennnen al 30 jaar zie imkeren, zonder enige vorm van bestrijding (oxaal- of mierenzuur tegen varroa, geen zwermbeperking, niet bijvoeren met industriële suiker maar op eigen honing etc) en zijn bijen dus al 30 jaar varroavrij zijn). Ook laat hij volken zwermen en overwinteren op hun eigen honing, juist ter bestrijding van ziektes. En bij mij, in Belgisch Limburg, is mijn volk ook varroavrij, zonder chemische behandeling, teveel honingafname of andere menselijke ingrepen. Zo overleven bijen namelijk al miljoenen jaren....imho...:) Fijne avond allemaal :)
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Rien, dank voor deze rapportage en dank, Victor, voor deze kritische beschouwing.
Ik moet hier bij vermelden dat ik diverse films gezien heb van Noord-Amerikaanse bedrijven die het zo nauw niet nemen met het welzijn van de bijen. De imkerbedrijven die de amandelproductie volgen spannen hierbij de kroon. de Partij voor de Dieren zou hier goed werk kunnen doen. Het is echt bij de beesten af. Het is allen MONEY waar het om gaat.
Ik gebruik al jaren geen middelen om Varroa te bestrijden en laat meestal de bijen op hun eigen honing overwinteren.
Ook realiseer ik me dat dit absoluut helemaal off-topic is. Het gaat op dit forum om houtbewerking en niet over bijen en imkeren, maar wil dit toch even gezegd hebben.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Verstaanbaar dat profijt en welzijn van de dieren niet zo erg compatibel zijn. Ik lees dat sommige bedrijven gewoon alle bijen afmaken in de herfst, en nieuwe bijen kopen elke lente. Vreselijk dat.
Wel vind ik het leuk dat er meer aandacht gaat naar imkers en natuurproducten. Bijen zijn vitaal voor het ecosysteem, en echte verse honing is een lekkernij. Jammer van al de kinderen die opgroeien en honing enkel kennen als commerciele veredelde suikersiroop.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Ik denk dat profijt en welzijn ergens wel samengaan, echter zul je de mens, in deze, wellicht wat regels moeten opleggen. Bijvoorbeeld, maximaal 5 volken per imker. Ik denk ook dat elke imker oprecht begaan is met het welzijn, maar op een gegeven moment, toch kiest voor productie, en dus zelfverrijking ipv welzijn, en dat zelf wel ergens recht praat....enfin...fijn even een mentale reinigingsvlucht te mogen maken :)...ontopic....de video:
https://www.youtube.com/watch?v=TQvf7p30leY&t=169s
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Victor, ik raad je aan het deksel nog te voorzien van een waterdichte bedekking. Ikzelf gebruik dunne gebruikte zeefdrukplaten die afkomstig zijn van een drukkerij. Mijn bijenleraar heeft er destijds een hele stapel van gekregen en ik put daar ook uit. Je kunt ook dakleer gebruiken. Als je het niet doet gaat het multiplex op de kopse kanten vocht opnemen. Mogelijk wel watervast verlijmd maar het hout zelf gaat water opnemen.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Bedankt, goede tip O Peatey en een goed idee van oude zeefdrukplaten. Ik ga denk ik voor een rubber stuk vijverfolie dat ik nog over heb.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik lees dat sommige bedrijven gewoon alle bijen afmaken in de herfst, en nieuwe bijen kopen elke lente.

De meerwaarde van houten kasten. Bij bijenkorven was dat schijnbaar de manier van werken, ofwel oogsten, ofwel laten overwinteren.
https://youtu.be/Zn1hL_C_so4


Voor het dak zie ik verrassende extremen, zelfs op dezelfde soort kasten (warré) : De ene gaat voor een gelaagde opbouw met verluchte isolatie, de andere voor een stuk omgeslagen blik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.