Dominotopic, planken verbreden niet precies genoeg?

WR1944

Oud hout
Eén van de belangrijkste aspecten van de Domino is de goede manier van aandrukken. Ik was in het begin ook teleurgesteld in de verbindingen. Maar gaande weg heb ik de juiste manier gevonden om de planken goed in één vlak te krijgen.
Ik druk de zwarte knop van de klep met de muis van m'n hand stevig op het werkstuk en lichtelijk naar voren zodat de aanslag goed aanligt. Met m'n andere hand vat ik de achterkant van het huis waarbij ik voornamelijk de stekker beet heb. Bij het aanleggen wiebel ik de Domino lichtelijk op en neer om te voelen wanneer hij vlak op het werkstuk ligt, vooral als de klep gedeeltelijk buiten het materiaal hangt. Als de klep vlak ligt druk ik het huis langzaam naar voren tot het stuit en dan weer langzaam terug. Ik probeer zoveel mogelijk in het verlengde van het huis te bewegen. Door niet het huis te willen omvatten maar de achterkant van het huis ben je veel minder geneigd om in een ongewenste richting te gaan duwen.

P.S. Ik heb het net nog even gecontroleerd. Ik omvat de stekker met m'n vingers en duim en druk het huis met de zijkant van m'n hand naar voren.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Wat ik nog kan toevoegen is dat het inderdaad belangrijk is om goed te kijken naar de hoogte verstelling en dan de aanslag neerklappen. Kijk bij het vastzetten of deze dan ook in 1 lijn blijft. Bij mij heeft die de neiging om de aanslag scheef te trekken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Misschien een beetje zonde van de domino maar langshout is ook prima koud (dwz zonder domino of veer) te verlijmen.

Wat ik zelf met m'n lamellenfrees doe: ik leg de plank en de onderzijde van de frees op een vlakke plaat mdf, zelfs met deze minderwaardige (makita) lamellenfrees nog nooit (ook de eerste keer niet) een misser gehad! Althans, ik heb natuurlijk wel eens de gaten op precies de verkeerde plek gemaakt maar dat was mijn stupiditeit :D
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
yeeahh! vandaag planken verlijmt met een verschil van 0,15 mm verschil.(met voelermaat nagekeken) Dat is acceptabel voor mij! Het is dus wel haalbaar!

Wat deed ik nu anders/beter:

-Klemmen van de hoek en hoogte instelling eraf gehaald en 2 slagen terug gezet. Ik weet niet of dit duidelijk is.. maar ik kan ze nu strakker vast zetten. Voorheen draaide ik de knoppen totdat ze niet meer verder konden.. tegen de bepaalde onderdelen van de domino aan kwamen.
-Heeeeeel rustig gefreesd.
-De knop met m`n handpalm en lichaamsgewicht naar beneden en naar voren duwen zodat de aanslagen goed tegen het hout gedrukt worden
-Voor het frezen de aanslag een beetje heen en weer bewogen totdat ik zeker wist dat hij recht lag.
-frees aan de achterkant, bijna bij het snoer vastgepakt en vanaf daar aangedrukt.

Ik weet niet welke van deze factoren het meeste hielpen.. maar als dit zo altijd lukt ben ik tevreden man!
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Nico, leuk om te lezen dat het resultaat beter is, heeft de topic toch zin.
Vandaag met de lamellenfrees bezig geweest, kwam er achter dat ik ook hier het apparaat van achter loodrecht op het hout duw (ongeveer gelijk aan WR1944). Soort automatisme denk ik, maar het werkt wel!
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Jep KrisG, daar ging ik ook wel een beetje van uit.. zie startende bericht!
Maar t was/is een goed topic. Met veel tips! Dat heeft zeker geholpen! Dan gaat t oefenen wat sneller!

Ligt dit puur aan mij? Is dit ervaring wat het beter zal maken? Of doe ik iets sowieso verkeerd met de machine??
Hebben jullie hier ook last van?


Da's goed nieuws, hadden we al gezegd dat het neerkwam op oefenen, oefenen, oefenen en oefenen ? :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.