eiken tafelblad van vloerdelen

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Goedendag,

Als eerste zal ik me enigszins voorstellen...3 jaar geleden heb ik mijn eerste huis (opknapper) gekocht & wegens het vele werk was ik toch wel genoodzaakt om vrijwel alles zelf te leren & te doen om het budget niet enorm te overschrijden. Veel fouten gemaakt, nog meer geleerd! Sinds die tijd ben ik toch wel in zekere zin verslaafd geraakt aan het werken met hout.
Afgelopen zomer heb ik een grote overkapping in de achtertuin gemaakt & had ik de kans om weer een stapje verder in houtverbindingen ed te komen.
Ik moet zeggen....dit heeft mijn interesse in hout zo mogelijk nog groter gemaakt...komende voorjaar/zomer ga ik van eiken ook maar eens een poging wagen om een loungegedeelte + buitenkeuken te maken voor onder de overkapping!

Maargoed, daar gaat dit topic dus niet over. Ik heb een groot aantal massief eiken vloerdelen liggen (die al ong 10 jaar ongebruikt op zolder lagen) van 25mm dik. Enkel moet ik dus rondom mes & groef verwijderen om ermee aan de slag te kunnen.

2 opties, ofwel ik ga de delen zo verlijmen, of ik ga het verzagen in (veel) kleinere stroken & het blad verlijmen in een vissengraatpatroon. De laatste heeft de voorkeur.

Als ik voor het patroon ga, is het dan mogelijk met het werken van het hout om het te verlijmen op een multiplex ondergrond van 6mm, of gaat dit scheuren?

Bedankt alvast voor het meedenken & ik hoop de komende tijd nog veel te leren op dit forum!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Als je gaat verlijmen op multiplex moet je dat aan beide kanten van het multiplex doen. Masief hout werkt anders dan multiplex en gaat daarom gegarandeerd fout.
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Daar was ik al bang voor. Is dat de enige oplossing? al zou ik strookjes van +- 30cm bij 5cm willen verlijmen zie ik weinig mogelijkheid om dat te doen zonder een bepaalde ondergrond...is het dan nog een optie om het multiplex weg te laten & het blad later op een frame te plaatsen incl sleufgaten?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Als je de plankjes niet zo heel dik maakt, zal het wel meevallen.
En dan met een paar dotjes lijm vast zetten, niet helemaal verlijmen. Zo blijft er wat ruimte over om te bewegen.
Neem bijvoorbeeld flexibele lijm.
Daarna het blad aan beide zijden behandelen.
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Met het gereedschap wat ik voorhanden heb is het niet mogelijk om nog iets aan de dikte te doen...maar stel dat ik het vissengraatpatroon eerst in kleinere delen verlijm, om vervolgens die delen weer aan elkaar te verlijmen & pas dan op het multiplex te verlijmen met minder lijm.
Dan dient het multiplex eigenlijk enkel als een stabiele ondergrond, maar niet zozeer als onderdeel van het eiken blad zelf.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar hoe houden de naden zich dan?
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Toch maar besloten om het anders te gaan doen, het werken met te kleine strookjes bengt teveel moeilijkheden mee voor een beginneling.
Ik heb 2 planken nodig voor de volledige lengte vd tafel (150x80).
Aangezien ik geen lange lijmtangen heb wil ik de planken per rijen van 2 koud verlijmen, en later deze rijen weer koud verlijmen dmv een aantal balken op een plaat multiplex & opklemmen met wiggen.

Wat is nu het makkelijkste, in verband verlijmen & dan enkel klemmen in de breedte van de planken, of alles verlijmen tot handzame delen & dan later zowel in de breedte als in de lengte opspannen & verlijmen?
Moet ik dit nog met deuvels doen, of kan ik dit alles koud verlijmen gezien de geringe dikte van 25mm?
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Toch maar besloten om het anders te gaan doen, het werken met te kleine strookjes bengt teveel moeilijkheden mee voor een beginneling.
Ik heb 2 planken nodig voor de volledige lengte vd tafel (150x80).
Aangezien ik geen lange lijmtangen heb wil ik de planken per rijen van 2 koud verlijmen, en later deze rijen weer koud verlijmen dmv een aantal balken op een plaat multiplex & opklemmen met wiggen.

Wat is nu het makkelijkste, in verband verlijmen & dan enkel klemmen in de breedte van de planken, of alles verlijmen tot handzame delen & dan later zowel in de breedte als in de lengte opspannen & verlijmen?
Moet ik dit nog met deuvels doen, of kan ik dit alles koud verlijmen gezien de geringe dikte van 25mm?


zit er geen met en groef meer in dan in de planken? als dat er niet in zit zou ik het altijd met lamello of domino verlijmen,, zelf plak ik bijna alles met epoxy,,, zn 10 jaar geleden mee gaan werken en ik vind het geweldig. maar goed. soms als je even wat wil lijmen zou gewone lijm wat makkelijker kunnen zijn, maar goed ik hou het bij epoxy.

suc 6 en fotos zijn altijd welkom..

groet robert
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Mes & groef zit er nog aan nu! Maar dat past niet mooi & ik wil graag een vlak blad uiteindelijk...Zaterdag ga ik dan ook alle planken langs de zaag halen om ze glad te maken.

Domino's of lamellen heb ik helaas het gereedschap niet voor, dit valt niet koud te verlijmen?
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Mooi verslag BossyRangs! Ik heb ook nog een stapel pallets liggen na de verbouwing waar ik het eea mee wil doen, maar dat is voor later.

Ik begrijp dat kops hout dus niet gelijmd kan worden...dan kan ik dus enkel het blad maken als de planken toereikend zijn in de breedte.
Ik kom ook wel bladen tegen waar de planken verlijmen onder een hoek van 45 graden, hoe verbinden ze dan de kopse naad die over het midden van het blad loopt?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb m'n hele werkbank met 'witte lijm' verlijmd. Wel eerst vlakken, dan goed klemmen : http://www.woodworking.nl/showthrea...n-van-Paul-Sellers&highlight=werkbank+sellers . Maar dat is dus alleen langshout. Voor de klemmen heb ik de losse koppen gekocht bij Rutlands, daarmee ben je nog enigszins goedkoop klaar, en heb je de flexibiliteit om grotere of kleinere klemmen te maken.

Toen ik de losse eindjes van de bank afzaagde heb ik daarmee getest wat er kapot ging in een lijmnaad: het hout was zwakker dan de lijm.
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Ziet er goed uit! Dan kan ik dus in ieder geval de langskanten gewoon verlijmen, nu nog eens zien te verzinnen hoe ik de kopse kanten kan verwerken.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Mes & groef zit er nog aan nu! Maar dat past niet mooi & ik wil graag een vlak blad uiteindelijk...Zaterdag ga ik dan ook alle planken langs de zaag halen om ze glad te maken.

Domino's of lamellen heb ik helaas het gereedschap niet voor, dit valt niet koud te verlijmen?


uiteraard kun je het koud tegen elkaar verlijmen,, maar let op het is eiken.

ik heb zelf ooit een gebruikte vloer van de schroot gehaald, en de mes/groef er af gehaald omdat deze niet meer was te gebruiken, en op een houten vloer vol verlijmd en met een lucht tacker vast geniet met nagels.. en opzich gaat dat best,

maaaaarrr!!! jij wil zoals ik goed lees een strakke tafel maken met geen naden en verschil in hoogte tussen je planken!!! suc6 er mee,, als je de planken niet goed verlijm op een plaat en met elkaar in verbinding zet,, ben je gewoon de sjaak..

maar zoals vele timmer lieden hier,, gewoon proberen,, elke zeeeeer ervaren timmerman zal leren tot zn dood.

ik zag ook bij Bossyrangs een tafeltje die hij met witte lijm verlijmde... kan uiteraard, maar het is geen eiken, en bij witte lijm moet je een zeer goede raak vlakken hebben, zou zelf meer dan richting beenderlijm gaan, ( ik hou het bij epoxy).

suc6 en hou ons op de hoogte,, hier zijn we om te leren van elkander!!!

groet robert
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Oke, vraag nummer zoveel:confused:
Ik heb vanavond alle beschikbare planken eens opgemeten om te kijken of ik voldoende lengte's heb om de lengte van de tafel (150cm) te halen met een breedte van 80cm.
Helaas niet dus, ik mis net 3 planken.

Bij toevallig kwam ik op internet een tafel tegen waarbij precies in het midden een naad loopt, en vanuit het midden waren de planken in verstek verlijmd tot een blad. Nu kan ik dus dit kopse hout niet verlijmen, dus op de 1 of andere manier is dat blad van onderen vastgezet. Als ik wil proberen om 2 bladhelften in verstek te verlijmen, en die nadien te koppelen dmv een eiken balk te schroeven in het midden, ben ik dan op de goede weg?

Of ben ik weer veel te moeilijk aan het doen:p
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik twijfel toch of een vissengraatmotief haalbaar is als je de tafel buiten onder afdak zet. Door de verschillende oriëntaties wil het hout in meerdere richtingen bewegen, en met de verschillende seizoenen ga je wellicht problemen krijgen. Als iemand anders je hierbij constructieadvies kan geven, ben ik ook wel benieuwd. Wat je ook doet, zet er niet nog eens een kadertje rond zoals hier:

il_570xN.698722904_d449.jpg

Dan krijg je gegarandeerd kieren en misschien zelfs scheuren.
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Nee, de tafel zal ook niet buiten gebruikt worden! Hij komt gewoon netjes binnen te staan, dus gelukkig geen grote temperatuursverschillen
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ah zo, ik dacht het omdat je sprak over loungegedeelte en buitenkeuken. In dat geval zal het allemaal wel meevallen. Persoonlijk zou ik toch de latjes dun maken (5 mm of zo) en op multiplex kleven, langs beide zijden. Maar ben benieuwd of het massief ook zou lukken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Volledig (eenzijdig) verlijmen op multiplex wordt bij vloeren ook gedaan. Er is geen reden aan te nemen dat een tafel anders werkt.

Als het vloerdelen zijn, passen de mes/groef zo in elkaar dat de bovenkant precies gesloten is. De rest van de verbinding is niet gesloten, maar misschien ook niet perse nodig. Je kan de twee profielen ook bijfrezen. Ik ga zo'n setje frezen ook nog kopen voor de partij vloerdelen die ik nog heb liggen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Moet ik dit nog met deuvels doen, of kan ik dit alles koud verlijmen gezien de geringe dikte van 25mm?

Als je geen deuvels, lamello's of domino's gebruikt sla dan in de plank aan de zijde die verlijmd wordt een paar naaldspijkertjes en knip de koppen af zodat 1 a 2 mm lengte uitsteekt op de zijde.
Dan voorkom je dat tijdens het klemmen de planken gaan "drijven" en dus niet vlak tegen elkaar verlijmd worden.
Als dit voor jou de eerste keer is verwijder dan meteen de lijm met een natte lap als de boel in de klemmen zit anders kan je als alles droog is de harde lijmresten wegschuren en da's veel meer werk.
Neem eventueel koperen spijkertjes ipv ijzer om te voorkomen dat ijzer reageert met eiken en looizuur plekken gaat geven
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.