Killinger KM3000 vs Stratos XL

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik ben aan het uitkijken om dit jaar een zware draaibank aan te schaffen en twijfel hard tussen de Killinger KM3000 en de Stratos XL.
- Killinger KM3000 €4950, buitendraaiinrichting €550
- Stratos XL €3800, buitendraaiinrichting €400

Technisch gezien zou ik voor de Killinger gaan, maar is dit een meerprijs van €1300 waard?
Wat is jullie mening?
Ervaringen met één of beide banken?

Ronny
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Stond jij vorig jaar niet bij Ronald achter een stratos te draaien ? wat zou de reden zijn om niet voor een stratos te kiezen ?
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Zo'n XL is wel een verdomd fijn bank'je' :) Wat is er technisch gezien beter aan een Killinger?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik lees op een Duits forum geen voor- of nadelen van de Killinger 3000 t.o.v. de Stratos XL. Wel zie ik een thread waarin iemand uiteindelijk een Vicmarc VL240 kocht. Vicmarc Vl240 is 4950, buitendraaiinrichting 695 (www.drechselstube.de)

Qua techniek zou ik een Vicmarc nog boven een Killinger of Stratos zetten, maar hard beargumenteren kan ik het niet. Het is meer dat Vicmarc een traditie heeft die decennia teruggaat van absolute topkwaliteit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk het niet, bij mijn weten ben ik nog nooit bij Ronald geweest, maar ik ben wel van plan om deze Paasmaandag te gaan.
Ronny

Dan verwar ik je met een ander, sorry
Ik heb er bij Ronald wél achter gestaan, fijne machine ! gevoelsmatig in sommige opzichten zelfs prettiger dan een oneway
Met Killinger heb ik geen ervaring (ok, 1 pen draaien bij Pieter, dat telt niet mee als ervaring)
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Ik ken het draadje waarover Jurriaan bericht.


Ik denk dat je de vraag best eens op op het Duitse en Oostenrijkse forum zet. Geen van beide heeft een draadje waarin de twee tegenover elkaar werden afgewogen. Je kunt er wel wat posts vinden over Killinger 1500 en 1450 Versus de Stratos Fu 230. Daar heeft één van de ontwikkelaars van de Stratos Fu 230 uitgebreid uitleg komen geven.
De Service na verkoop van Killinger is legendarisch ( goed). Over de service na verkoop van de Stratos verkopers lees je ook niets verkeerd.

Ik zocht ook naar plaatjes of video's waarin nu eens heeeeeel grote stukken op de XL gedraaid worden. Buiten de reclamefilm van Neureiter met Franz als draaier, heb ik niets gevonden. Voor Killinger KM 3000 hetzelfde, al zien we toch al eens wat grotere stukken op dit forum verschijnen op deze draaibank gemaakt.

Misschien kunnen hier wat foto's geplaatst worden , met extreem gore draaiwerken , door de bezitters van die draaibanken. En de bespreking van het gedrag van de draaibank hierbij. Zoiets als hieronder, in verhouding, want die Titan draaibank is wel groter

titan1.jpg

titan2.jpg

uit Oostenrijks Forum

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Jan Pranger heeft er ook een staan. Hij zal hier nog wel op reageren.
Martin Adomat, de huisraaier van Holzwerken draait ook op de Killinger.
Ik ben niet geheel onbevooroordeeld omdat ikzelf de Killinger 1450SE heb.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
draait rien ook niet op een KM3000 ?
het is natuurlijk lastig oordelen, iedereen kiest voor hetgeen hij zelf heeft staan, meningen zijn dus wel een beetje gekleurd naar hetgeen men zelf heeft staan
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Je kunt misschien contact op nemen met rien 1 die heeft een Killinger 3000 staan.

M.vr.gr. Jan

Rien heeft inderdaad naar volle tevredenheid een Killinger KM3000 staan en ik heb er ook al behoorlijk grote werkstukken op gemaakt.
Maar Rien heeft nooit met een Stratos gedraaid dus ik kan niet vergelijken.
Verder vind ik Ronald van De Houtdraaierij een fantastische kerel waar je van op aan kan.
Ik hoop dat je de goede beslissing neemt.

Hier wat foto's van grotere werken.
PA090386.jpg

P9240195.jpg

P7260204.jpg

P9140151.jpg
 

Bijlagen

  • P9240201.jpg
    P9240201.jpg
    85,2 KB · Weergaven: 128
  • P1190405.jpg
    P1190405.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 128

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.