System workshop, nieuwe werkbank en kasten

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zeer mooi en duidelijke voorbeelden in de filmpjes.
Zelf zou ik ook wel een werkbank en opbergruimte willen in deze trend maar ben toch bang dat ik nog niet beschik over de nodige ervaring om zoiets tot een mooi einde te brengen.... Ook beschik ik niet over zo'n uitgebreid machinepark, het houdt bij een simpele zaagtafel toch wel op bij mij....

Ik ga van de week, wanneer het hier wat rustiger is je plannen bestellen. Is het mogelijk dat bij vragen deze gesteld kunnen worden? Mijn ruimte kent namelijk geen plek voor 5m werkbank.

In ieder geval hartelijk dank voor het delen en maken van deze uitgebreide informatie.

Iedereen gebruikt natuurlijk waarover hij beschikt maar in de praktijk is dit perfect doenbaar met een zaagtafel/cirkelzaag, frees en boormachine. De delen in massief heb ik telkens geschaafd op diktes die je in de klushandel kant en klaar kan vinden zodat mensen zonder vlak/vandikte dit ook kunnen maken.
Je mag mij achteraf natuurlijk vragen sturen, de standaard werkbank is 1m80 lang, bij mij heb ik daar gewoon twee systainer kasten en tussendelen bij gemaakt.


Zie er top uit.
waarom geen plan in het Nederlands?

Ik dacht het deze keer wel te doen maar er steekt veel tijd in, de Franse vertaling heb ik zelf gedaan maar dat was zo'n 7 uur werk. De Duitse vertaling is gedaan door iemand in Duitsland die het had voorgesteld en die heeft er twee weken over gedaan.
Als ik het nog doe dan zou ik de andere twee plannen (MFTC en MFTB) ook nog moeten doen, terwijl de Nederlandstalige markt erg klein is en een groot deel van ons overweg kan met Engels.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Heb je filmpje zitten bekijken. Het enigste wat ik miste was de beveiliging op de vlakbank. Je had een groot stuk open en de mogelijkheid om er met je hand er in te kunnen komen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik dacht het deze keer wel te doen maar er steekt veel tijd in, de Franse vertaling heb ik zelf gedaan maar dat was zo'n 7 uur werk. De Duitse vertaling is gedaan door iemand in Duitsland die het had voorgesteld en die heeft er twee weken over gedaan.
Als ik het nog doe dan zou ik de andere twee plannen (MFTC en MFTB) ook nog moeten doen, terwijl de Nederlandstalige markt erg klein is en een groot deel van ons overweg kan met Engels.

Jammer
De markt is misschien niet zo groot maar het aanbod nog veel kleiner Engelse plannen zijn overal te vinden.
Hoewel Engels lezen mij redelijk afgaat zijn het juist de vaktermen die vaak moeilijk te vertalen zijn.
ik zou een Nederlands plan kopen ook als deze 2 euro duurder was.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je filmpje zitten bekijken. Het enigste wat ik miste was de beveiliging op de vlakbank. Je had een groot stuk open en de mogelijkheid om er met je hand er in te kunnen komen.

Ik ben verbaasd dat je de eerste bent die mij daarop aanspreekt, als je 5 minuten met de standaard beveiliging hebt gewerkt dan gooi je die daar ook van af. Die steekt ver uit, moet je bij elke dikte en breedte weer afstellen en je kan niet werken met een push-block zoals ik. Het schaafbeeld is dus slechter en het is niet per se veiliger.
Ooit wil ik nog zo'n schijf maken die wegdraait om tenminste de messen langs het stuk te bedekken, nu probeer ik de aanslag zo dicht mogelijk te zetten, maar als je iets schaaft van 100mm breed en dan 60mm breed ga je niet tekens de aanslag veranderen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik ben verbaasd dat je de eerste bent die mij daarop aanspreekt, als je 5 minuten met de standaard beveiliging hebt gewerkt dan gooi je die daar ook van af. Die steekt ver uit, moet je bij elke dikte en breedte weer afstellen en je kan niet werken met een push-block zoals ik. Het schaafbeeld is dus slechter en het is niet per se veiliger.
Ooit wil ik nog zo'n schijf maken die wegdraait om tenminste de messen langs het stuk te bedekken, nu probeer ik de aanslag zo dicht mogelijk te zetten, maar als je iets schaaft van 100mm breed en dan 60mm breed ga je niet tekens de aanslag veranderen.

Ik ken de beveiliging die er op zit. Heb er ook mee gewerkt en die dingen zijn een ramp. Je kan ze wel gebruiken met een pushblok maar dan moet je hem over pakken. Ik let er op omdat we op het werk heel erg bezig zijn met veiligheid en alles er omheen.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Heb je filmpjes dit weekend ook bekeken. Vakmanschap! Misschien keek ik erover, maar met welk product heb je de MDF werkbladen ingewreven?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je filmpjes dit weekend ook bekeken. Vakmanschap! Misschien keek ik erover, maar met welk product heb je de MDF werkbladen ingewreven?

Gewone hard wax olie, van ciranova. Daarmee verzadig je MFD met 2 lagen in 2 dagen tijd. Op mijn vorige bank had ik gekookte lijnzaadolie gebruikt maar daar heb je een dag of 10 nodig om het te verzadigen en te laten drogen.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Welkom terug Tim ! En wederom weer met veel mooie aanvullingen voor het forum !

Maar dit project bijvoorbeeld is een jaar lichte voorbereiding (het hout had ik eind 2015 al gekocht en opzij gelegd), af en toe aan het sketchup model werken zodra een nieuw idee opkomt, maar de eigenlijke bouw, filmen, plannen maken en video was in dit geval een goeie maand voltijds werk.

Herkenbaar ! Voorbereiden werkzaamheden begint bij een goed plan. En een goed plan is iets wat - net als goede rode wijn, whiskey of... - tijd nodig heeft om te rijpen. Steeds weer een beetje verfijnen, aanpassinkje hier, correctie daar... en dan ontstaat er vanzelf een master-piece. Zoals deze inrichting dus... Chapeau !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.