Badkamermeubel, uitwerking van het ontwerp

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Beste,

Gisterenavond heb ik me eens een avondje neergezet om ons toekomstig badkamermeubel uit te tekenen.
Omwille van het feit dat de meningen nogal verdeeld zijn omtrent materiaalkeuze, hoop ik dat jullie me wat verder kunnen sturen in de juiste materiaalkeuze.

Voor de corpussen ben ik zelf aan het denken aan meubelpanelen (vezelplaat + melamine ?) met PVC kantenband of multiplex met een witte laag, waar je enkel nog de kopse kanten moet verder afwerken?

voor de frontpanelen ben ik aan het denken aan de richting van watervaste mdf (groene variant) omdat we graag verticale strepen van 3mm dik/mm diep zouden hebben om het landelijk karakter te accentueren.

badkamermeubel 4.jpg
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Je denkt in de goede richting. Meubelpanelen met kantenband kan prima. Als je toegang heb tot een professionele leverancier heeft dat wel de voorkeur boven de normale bouwmarkt omdat die betere kwaliteit spaanplaat en mdf leveren. Watervast mdf kan ook uiteraard voor de fronten. Ik zie op de tekening geen plint of sokkel of stelpoten maar hier moet je wel extra rekening houden met vocht. Dan is iets van watervast multiplex, evt. onderkant afbanden, kitten of goed lakken, handig. Of iets van massief hout er onder, of pootjes.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Bedankt voor je reactie. Er is wel degelijk een plint voorzien, namelijk van 6 cm. Wou het meubel daadwerkelijk op stelpoten zetten, aangezien ik niet volledig betegeld heb tot onder de kast (restpakketen van de vloer in de woonkamer gebruikt).

Qua verbinden van de corpus, wordt dit altijd gedaan zoals IKEA? Dus metalen pinnen van de zijpanelen die in de horizontale liggers steken die je vervolgens kunt vastdraaien?

Hoe dient de rechterzijde van de hoge kast het best afgewerkt te worden? Indien dit meubelpaneel is zal het uitzicht altijd verschillend zijn met deze van de frontpanelen.
Indien ik hier MDF tegen zou zetten krijg ik natuurlijk hier 2 panelen tegen elkaar. Hoe wordt dit normaal gedaan?

Ben van plan een gepensioneerd schrijnwerker te contacteren voor een prijs als ook de houthandel met professionele meubelzagerij. Hoop op deze manier de prijs wat te kunnen drukken.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Verbinden is afhankelijk van welke machines je hebt. Heb je een verbindingsmachine zoals een lamello of een dominofrees dan gebruik je deze. Heb je alleen een boormachine dan ga je met schroeven, deuvels of evt. een pockethole mal aan de slag. Als je het een beetje slim aanpakt kunnen de schroeven steeds uit het zicht gehouden worden. Over kasten bouwen zijn genoeg topics te vinden. Bij de linker hoge kast kun je er voor kiezen om inderdaad een geschilderd mdf paneel te maken en deze tegen de kast te maken, maar dan moet je uitsparingen maken voor de montageplaatjes van je scharnieren. Ik zou eerder de gehele rechterzijde van de hoge kast van mdf maken en deze schilderen, dat is makkelijker met de scharnieren. Alles hangt af van je eigen vaardigheden, het gereedschap dat je hebt, hoeveel tijd je hebt en je budget
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.