Mijn eerste kistje, alleen met handtools

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Nou Pel en Edwin,

Jullie discussie heeft me wel geinspireerd hoor! Ik wou eigenlijk helemaal geen slotje erop; de magneetjes sluiten heel mooi (ze liggen net verzonken, dus krijgt prachtige houten 'klak' wanneer het kistje dichtvalt) en ik vind het minimalistische juist wel mooi. En de voorkant kan je wel afleiden aan de kant waar de scharniertjes uitsteken.... Toch vond ik het ook wel een leuk idee om iets aan houvast te hebben voor het deksel, en ik heb dus een klein greepje gemaakt.

Vanavond maak ik denk ik wat fotootjes. Als teaser: het is een stukje perenhout geworden....
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hier dan wat fotootjes van hoe het geworden is; naar aanleiding van Pel en Edwin (HartvoorHout) toch na gaan denken over een 'greepje'. Ik heb het klein gehouden:

32826835765_c2ec483a91_z_d.jpg



Het greepje zit met een soort van 'sliding dovetail' in het deksel. Ik wou graag dat het vlak zou komen met het deksel, maar ook dat je het niet na 10x open en dicht doen weer los in handen zou hebben. Het greepje loopt nu op 2 vlakken taps toe; van boven naar beneden en van voor naar achter. Best een gepiel om dat te maken.

Pel: ik heb geprobeerd met een ijzerzaagje; dat levert een dunnere zaagsnede op, maar niet per se meer nauwkeurigheid. Doordat het maar een dun blad is ging het tijdens het zagen schuin, met de zaagbeugel kan ik dan niet meer bijsturen. Het was wel makkelijk om het gaatje te zagen in de klep.

32012440343_d86be76577_z_d.jpg


32703324931_c09e375973_z_d.jpg


En nog een fotootje van hoe de scharnieren aan de achterkant zitten; je kunt ook nog aftekenlijnen van de zwaluwstaarten zien. Bij een volgend kistje ga ik iets verder afschaven om die kwijt te raken denk ik:

32012439843_9d08d1ccf7_z_d.jpg




Nu stop ik met bewerken van het kistje hoor, ik denk dat het nu alleen nog maar lelijker kan worden :)
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Handgreepje past er goed bij! Subtiel, mooie contrasterende kleur.
Was zelf ook even vol overtuiging aan me kistje begonnen gister, maar daar bleek uit dat de kieren dat het ook echt me tweede serieuze poging is haha. Nog even oefenen om op dit niveau te komen.
 
P

Pel

Guest
Dat is juist de finishing touch van het kistje, mooi kistje geworden.

Groet Pel.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Zeer aantrekkelijk kistje , maar misschien een volgende keer helemaal uit hout, dus ook de scharnieren .
En er zijn japanse microzagen die een zaagblad hebben dat dunner is dan een ijzerzaag .
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
...maar daar bleek uit dat de kieren dat het ook echt me tweede serieuze poging is haha. Nog even oefenen om op dit niveau te komen...

Ik heb ook zo'n plek in mijn kistje zitten hoor; 1 van de 4 zijden had ik niet goed afgetekend, maar heb het netjes opgevuld en je ziet er nauwelijks wat van. Beetje zoals deze oplossing: http://www.renaissancewoodworker.com/fixing-gaps-in-your-dovetails/

Mag je trots op zijn.
Ben ik :) Heb 'm aan m'n vriending gegeven, die is er ook blij mee

Zeer aantrekkelijk kistje , maar misschien een volgende keer helemaal uit hout, dus ook de scharnieren .
En er zijn japanse microzagen die een zaagblad hebben dat dunner is dan een ijzerzaag .

Het grappige is dus dat ik uiteindelijk met best een dik blad prima alle verbindingen heb kunnen zagen; ik heb de zetting er voor een groot deel uitgeslagen, dat hielp en enorm. Dat ijzerzaagje was vooral handig toen ik dat kleine lipje moest zagen, dan is de verhouding van voorwerp en zaag een beetje in evenwicht.

Een houten scharnier heb ik over gedacht, maar ik kon eigenlijk geen charmant ontwerp vinden. Vaak wordt het toch heel groot en dik, of heb je gereedschap (of heeeeel veel geduld) nodig dat ik niet heb :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Dat is een heel mooi kistje geworden!
Nu op naar de volgende?

Ik denk het niet; ik moet nog een vogelhuisje dat mijn opa ooit gemaakt heeft restaureren, en ik moet nog plinten maken, en.... nou ja, misschien is nóg een kistje maken zo gek nog niet :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.