Aankoopverslag Startrite Tilt Arbor 275 en een paar vragen

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een ‘nieuwe’ zaagtafel opgehaald ter vervanging van mijn Festool CS70 EB precisio die ik hiervoor had.

3.jpg

Die vertoonde na een paar maandan helaas al wat corossie op aluminium delen. Ik heb hem daarom geretourneerd. Toen dacht ik, laat ik maar een andere zaagtafel uitzoeken die bij aanschaf al wat roest heeft : ) scheelt mij weer de nodige frustratie.

Verkennen via dit forum
Aangezien ik wel wat ruimte heb, en de zaagtafel enkel in mijn garage gebruik, was het niet nodig om weer een inklapbare mobiele versie zoals de Festool aan te schaffen. Na wat in te lezen in oude berichten hier, las ik vaak de voorkeur een stationaire machine aan te schafen boven een inklapbare. Hierbij kwam een aantal merken in diverse discussies naar voren. Harwi, Robland, Startrite, Scheppach, Felder, SCM. Mogelijk nog meer, maar deze zijn bij mij blijven hangen.

Mijn idee was om voor niet al te veel geld een stabiel blok gietijzer en staal aan te schaffen dat in ieder geval in de basis goed is. Her en der wat roest en afstelwerk is daarbij geen probleem. Een jonge machine van een professioneel merk vind ik te duur voor het relatief weinige gebruik. Een nieuwe machine voor mijn budget levert vaak matige kwaliteit en duurzaamheid op. Een oude gebruikte semi professionele machine leek me daarom een voor de hand liggende keuze. Mocht de hobby uit de hand lopen met hogere eisen als gevolg, dan is zo’n machine relatief snel te verkopen zonder dat je er veel geld bijlegt. Het geeft mij ook meteen de mogelijkheid om ermee te leren werken en alle plus- minpunten te ontdekken zodat ik bij een mogelijke opvolger met meer richting/gepersonaliseerde wensen op zoek kan gaan.

Zoekcriteria
De zoekcriteria waren dus vooral: zwaar en met een gietijzeren tafel. Een degelijk semiprofessioneel merk. Daarnaast wilde ik een zaag met een stevige fence/langsgeleider die zonder speling vast te zetten is zodat zuiver en repeteerbaar werk mogelijk wordt. Een andere wens was voldoende oppervlakte zonder dat het direct een formaatzaag met allerlei tentakels en ruimte beslag zou worden. De invalzaag ligt immers klaar mochten grote platen incidenteel verzaagd worden. Onder verstek zagen en voldoende zaaghoogte complementeerden mijn zoeklijstje. 400V uiteraard.

Hij gaat vooral gebruikt worden voor wat meubeltjes, de badkamer en alles wat daaruit volgt.

Op zoek via marktplaats
Daar vond ik vooral veel handelaren met grote voorraden. Een aantal van hen heeft een enorme hoeveelheid Robland combimachines te koop viel me op (of meerdere advertenties van dezelfde machine). Op dit forum wordt door een redelijke meerderheid aangegeven dat, als het even kan, de voorkeur uitgaat naar losse machines ipv combi. Die tip heb ik graag ter harte genomen. Verder lees ik toch ook wel her en der dat de nauwkeurigheid van deze Robland machines soms te wensen overlaat. Harwi is ook niet altijd even secuur als ik verschillende berichten hier mag geloven. SCM en Felder, hele mooie apparatuur maar voor mij op dit moment a little too much om mee te beginnen. Startrite vond ik releatief weinig negatieve berichten over en prijstechnisch best aantrekkelijk.

Dit is wat mij is bijgebleven uit de verschillende draadjes hier op het forum. Mocht je zelf andere ervaringen hebben met bovenstaand, het is niet mijn intentie om in het kort een merk op basis van een paar berichten weg te zetten. Dit zijn mijn bevindingen uit een snelle scan van een subset van alle waardevolle informatie op dit forum. Bedankt allemaal hiervoor.

Op pad naar een machine
In de buurt stond er van de week in een keer een Startrite te koop. Aangezien dat niet vaak gebeurt ben ik meteen gaan kijken en heb de koop gesloten. Betrouwbare verkoper en direct de aanhanger op met een heftruck ter plaatse. Normaal had ik overigens eerst wat zoek- en aankooptips cq adviezen gevraagd hier, maar met een aantrekkelijke koop op marktplaats moet je niet te lang wachten is mijn ervaring. Niet bieden, gewoon bellen en direct de auto in.

De uiteindelijke keuze
Het is een Startrite Tilt Arbor 275 geworden.

4.jpg

Eentje zonder slide table. 180 KG schoon aan de haak. Hoe oud hij is vraag ik me af. Ik kom veel foto’s tegen op internet waarbij het tilt mechanisme nog ouder oogt.

5.jpg

Dit lijkt daarmee een iets jongere versie dan de allereersten op de markt. Maar jong is hij zeker niet schat ik zo in.

Her en der heeft de machine wat roest.

6.jpg

7.jpg

De vorige eigenaar heeft er een andere schakelaar opgezet. Die bleek defect, dat was ook direct de reden dat hij hem kort daarvoor aanschafte. Voor de handel dus.

8.jpg

Hij heeft ook het blad ontdaan van wat roest met een borstel. Op de foto’s lijkt het of dat dit met een lamellenschijf of zoiets gebeurd is, maar het blad is netjes.

9.jpg

Er zat ook een provisorische roltafel aan. Zo’n universele rollenbank die bijvoorbeeld in magazijnen wordt gebruikt. Deze was met een blok hout, kit en schroeven tegen de behuizing gemonteerd. Beetje jammer, maar krijg ik redelijk schoon vermoed ik.

11.jpg

10.jpg

Voor de rest is de machine in het verleden goed onderhouden naar mijn vermoeden. Er zitten namelijk wat stickers op van een bedrijf dat onderhoud en keuringen uitvoert.

12.jpg

Van binnen vooral wat aangekoekt zaagsel. Maar zo op het eerste oog geen speling op de spindels/bediening.

13.jpg

14.jpg

15.jpg

Het afladen was wel een klusje zeg…. 180KG in mijn eentje veilig van de aanhanger worstelen viel me niet mee. Ik heb uiteindelijk een paar oprijplaten van hout voorzien en onder/boven parallel vastgezet zodat deze niet uit elkaar konden schuiven. Door de zaagtafel met kleine zigzagbewegingen naar beneden te geleiden lukte het opzienbarend goed en veilig ook. Ik ben een uur bezig geweest om alles veilig op te stellen om uiteindelijk de zaag in 10 minuten af te laden.

a.jpg

b.jpg

Ter volledigheid van dit dossier nog wat gevonden documentatie:
Bekijk bijlage TA 275 275DS Handbook 16E WM.pdf

Al met al ben ik erg tevreden met deze aankoop. Volgens mij een degelijke machine, goed merk. Hij heeft een stabiele fence/aanslag en weinig liefde nodig om weer in volle glorie operabel te worden.


Klusjes die ik uit wil gaan voeren
  • Spouwmes monteren, deze ontbreekt
  • Kabel van schakelaar naar motor snijdt potentieel in behuizing
  • 400V 5 polige stekker monteren ipv 4 polig
  • Nieuw zaagblad aanschaffen, ik zal eens wat rondneuzen op het forum welk blad/bladen ik het beste aanschaf
  • Afkortslede maken
  • De tafel afstellen
  • Op zoek naar een afzuiger



Vragen

  1. Met terugwerkende kracht aangezien de koop al gesloten is: wat zijn jullie ervaringen met deze startrite zagen. Als het kan specifiek de tilt arbor 175 of 275 serie zoals ik heb? Wat ik terug heb kunnen vinden op dit forum is zoals gezegd positief. Kritische noot ook gewoon delen, wordt gewaardeerd. Helpt mogelijke toekomstige kopers die dit verslag lezen ook.
  2. Veiligheid voor alles. Hebben jullie tips voor het aanschaffen van een spouwmes? Waar op te letten bij aanschaf en waar te verkrijgen.
  3. Hoever maak je zo’n machine schoon na aanschaf en welke cruciale checks doe ik om veilig te werken? Met schoonmaken doel ik op: moet alle houtstof eraf, spindels in het stoffige gedeelte smeren of juist niet. Dat soort zaken.
  4. Rollentafel is niet specifiek voor deze zaag. Qua formaat een beetje een onding. Wat zouden jullie doen, behouden of op MP zetten en van de opbrengsten zelf iets fabriceren (kleiner)?
  5. Om de tafel af te stellen zie ik het volgende voor me: eerst de sleuven/groeven in het tafelblad paralellel afstellen op het zaagblad. Volgens mij is het blad te stellen tov de behuizing van de tafel om dit te bereiken. Vervolgens de fence/langsgeleider parallel afstellen. Ik heb eerlijk gezegd nog niet op dit forum gezocht naar afsteltips, maar is dit een goede aanpak?
  6. Nog andere tips?

Voel je niet verplicht alle vragen te beantwoorden :) als je op een of meer van de vragen al iets kunt toevoegen dan van harte.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Als je niets los gehad hebt, zou ik er eerst eens mee gaan zagen. Er is al een jaar of 40 mee gewerkt, dus de kans is groot dat alles al goed staat.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Gefeliciteerd met de aankoop. Uit Niezijl?

Ik heb dezelfde startrite al een paar jaar. Ik heb er vorige week een in/opklapbare uitvoertafel aan gemaakt. Dit vind ik vooral handig met langere delen zagen zodat ze goed ondersteund worden, als dat je het als extra tafel kan gebruiken. Ik heb hier wel de stofafzuigings afvoer anders voor moeten maken. Ik had er dezelfde soort uitvoer als jou zaag opzitten, maar dan de andere kant op. Hierdoor kwam de tafel in de ingeklapte stand tegen de afzuiging aan. Ik heb deze nu dmv multiplex aan de zijkant gemaakt. Ook ben ik bezig om de meeste gaten in de zaag te dichten zodat de stofafzuiging nog beter gaat werken. Ik heb onder het gietijzeren blad de kieren al dicht gemaakt met een soort high density foam.

Mijn tafel is breder dan die van jou, dus ik kon er nog een freestafel naast bouwen. Maar dat is bij jouw zaag niet van toepassing.

Ik maak eens in de zoveel tijd (lees: als het echt moet, én ik er zin in heb) de zaag van binnen schoon. De laatste keer ging het verstellen naar 45 graden steeds moeilijker, dus werd het tijd om het schoon te maken. Dit hielp echt. Ik heb ook alle draadeinden en bewegende delen in de olie gezet, maar ik las laatst in een ander topic dat je dit beter niet kan doen? Ivm het plakken van zaagsel? Ik heb het wel gedaan, en het gaat nog steeds goed en soepel.

Ook heb ik mijn zaag op wielen gezet zodat de zaag zeer makkelijk te verrijden is. Deze heb ik besteld bij HBM machines. Ik geloof iets van 70 euro. Ik wil er niet meer zonder.

Afkortslede heb ik ook. Ideaal, en ik gebruik mijn afkortzaag veel minder. Alleen voor langere delen is het onhandig zonder roltafel.

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar zit er bij jou zaag 1 of 2 riemen tussen de motor en zaagblad. Hier horen officieel 2 te zitten. Bij mijn zaag zitten er 2 op, maar 1 ervan zit een scheur in, dus ik zal hier binnenkort een nieuwe voor moeten zoeken.

20170207_223243.jpg

20170204_154447.jpg

20170207_223141.jpg

20170207_223301.jpg

En ja, de slang moet nog ingekort worden :p
20170207_223329.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Goede keus Mark.
Is denk ik eind jaren '70 begin '80, maar ik weet het ook niet meer precies.
Is ook niet zo belangrijk.
Er zijn best nog wel wat onderdelen te koop in het buitenland.
Wat Chevy zegt eerst even proberen, maar elke machine heeft onderhoud nodig.
Even goed met de luchtspuit er door. Alle vet/hout koeken eruit.
Kijken of alles mechanisch goed beweegt.
http://www.machinespares.net/docume...d=25&brand_id=1&machine_id=57&document_id=354
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
@bobmartin, dank voor de link. Ruim 100 pond sterling is trouwens wel erg aan de prijs voor een spouwmes maar mijn smaak. Heb je enig idee of er nog andere opties zijn zoals bijvoorbeeld een universeel exemplaar of van een ander merk dat nog iets beter verkrijgbaar is en dezelfde passingen heeft?

@chevy66 ik snap je punt, maar controle en eventuele reparaties/OH doe ik bij dit soort apparatuur liever voorafgaand aan het eerste gebruik. Tweedehands aanschaf via particulier, je weet nooit zeker hoe hij gebruikt en onderhouden is. Met 400V en een zaagblad op hoge toeren neem ik liever het zekere voor het onzekere. Ik zal hem eens schoonmaken en alle mechanische delen controleren. Maar inderdaad, met een beetje geluk zijn de instellingen goed zoals hij er nu bijstaat. Ben benieuwd.

@Jelmer, dank voor de foto's. Er zitten twee snaren op in goede staat, beide ook even strak. Ik denk trouwens dat je het beste meteen twee riemen kunt vervangen als er eentje kapot is. Dit soort riemen kost niet veel bij de automaterialenzaak en dan heb je direct allebei de snaren met gelijke rek.

Een klaptafel is een goed idee, scheelt ruimte. Rolframe ook, ik ga eens kijken of ik iets in elkaar kan zetten daarvoor. Dank voor de tips.

Je zegt trouwens dat jouw tafel breder is. Was jouw uitvoering er origineel eentje met roltafel ofzo? Of enkel een verbreed blad dat je hebt vervangen door een blad met frees erin?

Heeft een van jullie nog tips over het controleren van de afstelling, de langsgeleider afstelling en haaksheid tov het zaagblad en sleuven?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je zegt trouwens dat jouw tafel breder is. Was jouw uitvoering er origineel eentje met roltafel ofzo? Of enkel een verbreed blad dat je hebt vervangen door een blad met frees erin?
Een roltafel zat er helaas niet bij origineel. Mijn tafel had een verbreed blad met lossen inzetstukken die ik eruit gehaald heb, en één daarvan op de linkerkant heb gezet.

Wat betreft de snaren heb je inderdaad gelijk. Ik zal binnenkort eens langs een automaterialenzaak hier in de buurt om 2 goede snaren te halen.

Een spouwmes zou je eventueel kunnen maken van een oud zaagblad met de juiste dikte.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ok, is inderdaad een mooie oppervlakte zo. Kun je ook nog aardige platen op kwijt als je de langsgeleider helemaal naar rechts zet.

Spouwmes zelf maken is ook een idee. Iets dikker dan de werkelijke zaag heb ik zojuist gelezen op internet. Zijn daar nog berekeningen voor die je het beste aanhoudt?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ok, is inderdaad een mooie oppervlakte zo. Kun je ook nog aardige platen op kwijt als je de langsgeleider helemaal naar rechts zet.
Spouwmes zelf maken is ook een idee. Iets dikker dan de werkelijke zaag heb ik zojuist gelezen op internet.
Zijn daar nog berekeningen voor die je het beste aanhoudt?

Dikte spouwmes = (tandbreedte + dikte van het cirkelzaagblad) delen door 2

Bv. (2,6 + 1,6) = 4,2 / 2 = 2,1 mm

Mvg,:).


 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Aha, bedankt allen. Dus het spouwmes moet iets dikker dan het blad zijn maar dunner dan de tandbreedte. Goed te weten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.