kwaliteit van een zaagblad

aaronboumans

Nieuw lid
3 jul 2016
12
0
Dag allen,
Ik had net een nieuw Ec_tools zaagblad gemonteerd (400mm) op mn H@rwi en merkte een lichte slinger in het blad. Bang dat er iets met de zaagas was heb ik een ander goedkoop blad gemonteerd en zag ook weer een slinger.
Als ik het blad verdraai tov de as en weer vastzet heb ik meer slinger of bijna geen slinger????? Dat suggereert een slinger in de as én in het blad. Immers als het alleen in het blad zit dan moet de slinger altijd even groot zijn ongeacht de montagepositie. Nu lijkt het alsof de ene de andere opheft.

Weer een ander blad gemonteerd; nu een minimale slinger welke ook niet varieert als ik de positie verander???? Dat suggereert weer een zuivere as.
Rara.
In ieder geval zijn dit mijn vragen;
-Kennen jullie dit 'probleem'? En wat te doen?
-Hebben duurdere(echte merken) bladen dit niet?
-Wat zijn eigenlijk de kwaliteitspunten van een blad? Ik hoor termen als planeren en equilibreren en onderspanningzetten?

ps ik heb natuurlijk de flenzen goed gecontroleerd op bramen, beschadigingen, vervuiling etcetc
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden, want ik zag tot m'n schrik ook een lichte slinger in m'n zaagblad. Bij meting met een meetklok bleek dit ongeveer 0.15mm te zijn. Ik weet niet of dit erg is?
 

tuoh

Oud hout
Bij het opstarten zie je op sommige machines wel eens meer dat het zaagblad even slingert, maar eens op toeren is dat over. Hoe dik is dat zaagblad van 400mm en welke diameter hebben de zaagflenzen?
Heb je al gezaagd met het blad? Goed kans dat het wel zuiver zaagt overigens, zou dat al eerst eens testen.
Heb zowel zaagbladen van Leitz, Oertli, etc. maar ook van ecotools, deze laatste zijn iets minder stijf van blad (ze resoneren sneller) en maken wat meer lawaai maar ze klaren de klus ook zonder problemen.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Het kan zijn dat de flens niet helemaal vlak meer is. Heb dit een keer meegemaakt met een harwi afkortzaag. Dit hebben we even nagedraait met een houtdraaibeitel, met de flens op de as.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.