Eiken hout

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Ik kan aan een mooie partij eiken hout komen mooie rechte stammen tot ongeveer 40m3 nu zit ik er aan te denken om het te laten zagen tot planken. Voor mij is het veel te veel maar zijn er hier mensen die ook interesse er ik hebben? Voor bekantrecht hout kost het ong 200€ per m3 helemaal gezaagd en nog vers. Het ligt omgeving Tilburg. Zijn er mensen met interesse?
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
De diameter en lengte zal ik nog even na vragen. Als iemand geen bekantrecht is dat natuurlijk geen probleem maar bekantrecht leek me zelf fijner en veiliger zonder het spint hout
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Ik weet zo niet wat voor eik het is. De stammen zijn aan gezaagd kan je het aan de schors ook zien wat voor eik het is?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik weet zo niet wat voor eik het is. De stammen zijn aan gezaagd kan je het aan de schors ook zien wat voor eik het is?

Zucht...
Stammetjes van 40 cm en je weet nog niet precies welke soort het is...
Uit de kern ga je in het beste geval twee plankjes van 8 cm breed halen, maar waarschijnlijk minder.
Naar mijn mening in het beste geval geschikt om balken voor een schuur of dergelijke, maar 200 euro/m3 enkel voor het zagen wordt duur brandhout.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Wat Mathieu schrijft is maar al te waar. Als je de stammen ziet denk je dat het zonde is om het aan brandhout te zagen, maar als je het hebt laten zagen tot "timmerhout" ben je meestal teleurgesteld dat er zo bar weinig timmerhout overblijft.
Mooi om te doen, maar denk niet dat het een koopje wordt.
Ben benieuwd wat het uiteindelijk (over enkele jaren!)gaat worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wat je eventueel kan doen is de stammen klieven in plaats van zagen. Werd vroeger ook gedaan, zeker als er kwartierse planken nodig waren. Klieven kost alleen moeite en met eik is een stamdeel van meer dan een meter gemakkelijk te doen (met de kliefhamer sla ik een stuk Amerikaanse eik van 120 cl in één keer door).
Is het resultaat niet wat je wenste, is er niets verloren. De kachel weet dan wel raad met het hout.
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Ik ga er toch van af zien het is wel voornamelijk inlandse eik en het hout zonder spinthout is nog 30cm met het hart mooi in het midden. Maar voor de hoeveelheid dat ik wil vind ik de voor rij kosten te hoog en ik ben zelf ook een horizontale lintzaag op rails aan het maken dus vind het zonde om momenteel veel geld uit te geven aan een mobiele zaag voor 2 m3 hout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.