Vraagje over vlakbank

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Vraagje over vandiktebank

Hoi allemaal,

Ik heb sinds vandaag de Jet JWP12 vandiktebank. Schitterende machine die aan alle wensen voldoet.

Heb nu wat testjes gemaakt maar het lijkt erop dat hij soms niet alles schaaft. Hij laat een soort richeltjes achter over de gehele breedte van het doorgevoerde stuk.

Hebben jullie enig idee wat dit is en hoe dit op te lossen is?
 
Laatst bewerkt:

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Is het een nieuwe? Ik heb het bij mijn dewalt vandiktebank ook, maar daar zijn het beschadigingen aan t mes. Misschien even een foto? Of even iets meer details, steeds op zelfde plek? Alleen aan de rand of op meerdere plekken?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik denk dat je er niet genoeg afhaalt en de richeltjes van de aanvoerrol zijn. Test het door met een krijtje of potlood over het hele vlak licht te 'krassen' en vervolgens te schaven.
 

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Het is een nieuwe en het is steeds ergens anders. Morgen proberen met een krijtje en dan plaats ik een foto.

Bedankt alvast, fijne nacht
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dit is heel moeilijk hout. Warrelige nerf etc. Dat gaat moeilijk glad worden met een vandiktebank. Probeer het met een minimale afname en let op de richting (dus zo oriënteren dat er zo min mogelijk weerstand is -- dwz opgaande nerf tegen de messen in geeft meer uitbraak). Echt vlak wordt het dan met een schraapstaal en het nodige zweet.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Dat richeltje wordt ook wel snipe genoemd. is zat over te vinden op het www. Kort samen gevat is het vaak in het begin als er maar 1 roller contact maakt met het stuk hout en aan het eind precies hetzelfde.
je kan het verminderen door je werk goed te ondersteunen bij de ingang en bij de uitgang.

ps. je titel vermeld vlakbank, maar je onderwerp vandikte.
 

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Het is echter ook bij kleine stukken en vaak in het midden. De titel was al bekend, excuus daarvoor. Met een schraapstaal lukt het wel, fijn is het niet. Verder nog tips?
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Liggen je aanvoer, uitvoer en middenplaat wel exact op dezelfde hoogte? Lijkt inderdaad peecies op snipe, maar dat zou ik meer aan begin of einde verwachten.

Stel je invoerplaat ligt te laag dan begint je snipe zodra de plank de invoerplaat gepasseerd heeft, of andersom als het de uitvoer is. In dat geval kan de snipe dus verderop optreden.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Gaat je doorvoersnelheid wel constant? Bij verschillende snelheden kan je ook "ribbels" krijgen.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Een vandiktebank heeft normaliter een invoer- en een uitvoerrol. De schaafas bevindt zich hiertussen.
Van invoer naar uitvoer heb je de volgende krachtenbalans:
(ik noem hierbij het werkstuk even "de plank")

Invoer: De plank rust aan de invoerkant op de invoertafel, en de bovenkant van de plank wordt tegengehouden door de invoerrol.

Als de vandiktebank te dik staat ingesteld, en de plank is lang genoeg, kan het zijn dat de plank direct onder de invoerrol niet op de tafel rust, maar door zijn eigen gewicht tegen de invoerrol wordt aangedrukt. In dat geval wordt de plank schuin richting de schaafas geleid, hetgeen leidt tot een grotere afname aan de ingevoerde kant. Naarmate de plank verder de vandiktebank ingaat zal de plank wel op de tafel komen te rusten, hetgeen tot een richel leidt.

Doorvoer:

De onderkant van de uitvoerrol en de schaafas staan als het goed is in een vlak dat parallel loopt aan de tafel. Als de uitvoerrol te hoog staat neemt hij de plank niet mee, en stokt de uitvoer van de plank zodra het uiteinde van de plank de aanvoerrol voorbij is. Als de uitvoerrol te laag staat laat hij beschadigingen achter in het net geschaafde hout.

UItvoer:
Maar zelfs bij een goed afgestelde uitvoerrol treedt vaak 'snipe' op, doordat de plank zodra deze voorbij de aanvoerrol is onder zijn eigen gewicht uit de machine wil kantelen, en daarbij tegen de schaafas wordt gedrukt. Dit effect treedt vooral op als de uitvoertafel te laag is, of te kort (en bij een vandiktebank is deze meestal kort)

Dit filmpje legt het vrij duidelijk uit.

Ik denk dat je het moet zoeken in de krachtenbalans tijdens het schaven (en dus de afstelling van je tafel/rollen)

Groetjes,

Tom
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dit heeft toch echt te maken met een verschil van kracht/druk op voor en achterzijde lijkt mij.
Het gekke is dat de snipe iedere keer op een andere plek zit.
Zijn de planken even lang die je door de bank haalt?
Want bij verschillende lengtes kan je andere aandrukmomenten en/of kantelmomenten hebben waardoor de snipe zich verplaatst.
Staat je vlakbank goed afgestelt want als er ook maar enige afwijking in je tafels zit zie je dat terug in het schaafbeeld op je vandikte bank.
Als dat niet het geval is dan lijkt het er toch op dat je aan en afvoerrol niet goed staan afgesteld of dat de druk van de rollen onderling verschilt.
 

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Bedankt Tom. Ik ga er naar kijken. De in- en uitvoertafels zijn net een enkele mm hoger dan die van de rollen/messen. Zou dit het zijn?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Bij deze machines kun je het best wat gewicht aan de invoer en uitvoertafel hangen en dan kijken of de drie oppervlakten in één lijn liggen over de gehele lengte. Zonder gewichten kan ook maar met gaat beter. Zorg er ook voor dat hout aan de onderkant recht en vlak is. Men kan denken "dat corrigeer ik wel door het om te draaien", maar kan dit volgens mij ook snipe veroorzaken. Voor ik ruw hout door de machine haal zorg ik eerst dat één kant vlak en niet gedraaid is, of je moet een slee gebruiken met wigjes.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Zo'n rimpel over de volle breedte wijst toch op een korte hapering in de doorvoersnelheid. De tafels glimmen nog mooi maar glijdt het hout wel gemakkelijk genoeg? Het schaven van Iroko op zo'n breedte vergt best wat kracht van de transportrollen, als de plank dan niet optimaal glijdt slippen de rollen door en krijg je plaatselijk een afwijkend schaafbeeld. Ik zou de tafels dus eerst eens behandelen met een houtglijmiddel (Bison spray of Silbergleit pasta).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.