Eiken oversteken - Hellend dak

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Momenteel zijn we bezig met het timmeren van de dakconstructie van onze garage.
Het is een zadeldak met aan de zijkanten een oversteek in eik.

De oversteek bestaat uit balken 70x90x1500 die 80cm overkragen t.o.v. het spant.
Balken zijn net zoals de spanten h.o.h. 40cm.
Daarop komen dan eiken planchetten - spieplank.

Nu is de vraag:
Hoe zouden jullie de bevestiging doen van de eiken balkjes aan de dakspanten?
Ik had gedacht om deze 3x te bouten maar stabiliteitingenieur is bang dat de buitenste bout zou kunnen uitscheuren.
Daarom stelt hij voor om een bandijzer rondom het einde van de eiken balk en de spant te bevestigen.

Wat zijn de alternatieven?
oversteek.jpg 2.jpg

IMG_5431.jpg

Alvast bedankt!
Greetz JD
 

tuoh

Oud hout
Een oversteek van 800mm is al serieus, dat word inderdaad een flinke belasting voor bout en spant. Maar hoe langer je de eiken kepers kan houden hoe beter de krachtverdeling, als die kepers 2m lang worden in plaats van 1,5m geeft dat al flink wat winst. Als je tussen spantbeen en eiken keper telkens ter hoogte van de bouten er ook een getand rondsel mee tussen klemt gaat dat de boutverbinding helpen ontlasten. De nodige consructielijm ertussen idem dito trouwens. Bandijzers er rond lijkt mij wat overkill, en niet echt handig, tijdens het drogen van het hout komt er al snel speling op de passing vrees ik.

Je kan de kreupele stijl ook uitwerken in de eiken kepers dan kan je sowieso langere kepers gebruiken, of plaats de kepers langs de andere zijde van het spantbeen, heb je enkel een bijkomend kort vulstuk nodig.

Wat ook kan is om bij elke keper de bovenste bout door middel van een stuk bandijzer te verbinden met het blokkeel van de spant, zo krijg je per spant een bijkomende trekker die evenwijdig loopt met de kreupele stijl en zowel boven (tussen spant en keper) al onderaan op het blokkeel word vastgezet met een bout. Dit laatste kost je enkel wat meters bandijzer en wat extra bouten. Gegalvaniseerd bandijzer 3x30 is al sterk zat trouwens. Aan te raden is wel om bij de verbinding tussen spantbeen en blokkeel en de verbinding tussen blokkeel en kreupele stijl ook telkens één houtbout te voorzien met een groot rondsel eronder, alleen vertrouwen op de spijkerverbinding is tricky hier.

Deze laatste optie zou wel mijn voorkeur hebben.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De buitenmuur kan toch ook nog helpen dragen, dan wordt die 80 cm al flink kleiner? Op je tekening staat ook hoh 40 cm, maar ik begrijp dat je ze alleen aan het spant wilt maken, hoe moet ik dit zien?
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Tuoh,

Dank u voor de wederom mooie uitleg.
Ik heb eens alles op de tekening gezet zoals ik interpreteer uit je uitleg.

Ik heb per verbinding al voorzien om 2x te bouten M12.

oversteek2.jpg
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Dag Bjorn,

Momenteel zijn enkel 4 koppels geplaatst ifv metselwerk - nokbalk.
De spanten worden binnen paar weken aangevuld h.o.h. 40cm.
 

tuoh

Oud hout
Yep, dat is de goede interpretatie van een "wazige" uitleg;) En inderdaad, was het nog vergeten vermelden, maar het gat voor het bandijzer in de onderste helft van het blokkeel boren geeft maximale sterkte.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Verleden weekend een voorbeeld voor de vriendin gemaakt van de oversteek.
Paar kleine details die verschillen...

Optie 1 : spieplank recht - afschuining eiken balk lang
IMG_5464[1].jpg IMG_5466[2].jpg

Optie 2 : spieplank met papegaaienbek - afschuining eiken balk kort
IMG_5465[1].jpg

Optie 3 : spieplank met papegaaienbek - afschuining eiken balk lang
IMG_5468[1].jpg IMG_5469[1].jpg

IMG_5471[1].jpg

Onze keuze is optie 3 geworden.
Eik is in bestelling en verwacht ik binnen 2 weken geleverd!
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Ik heb jullie mening nodig voor het volgende:

De eiken balken komen naast elke spant te hangen. (om de 40,2cm)
De buitenste eiken balken (aan de hoeken van de topgevels) kunnen dit niet doordat ze tegen de gevelsteen komen.

Hoe deze zone in overkraging opvangen?
Zijn de spieplank en planchetten voldoende om dit op te houden?
Hoe zou ik dit bijkomende kunnen verstevigen?

Alvast bedankt!

eiken balken op de hoeken.jpg
 

tuoh

Oud hout
Komt er geen hanggoot aan het dakvlak? Meestal is de bebordingsplank die het meeste steun geeft in dergelijke gevallen.
Hier gaat de beplanking en de uitvulling onderaan de klus ook probleemloos klaren, zeker omdat de delen kunnen geschroefd worden in Eik.
De eiken keper moet enkel op de juiste hoek gezaagd worden tegen de gevel, daar hoeft verder structureel niks meer mee te gebeuren.

Heb wel de indruk dat de uitvulling onderaan te dun is, die moet normaal gezien de dikte hebben van 1 panlat + 1 pandikte. Doordat bij je voorbeeld de vulling te dun is gapen de pannen van de derde rij.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Dag Tuoh,

Er komt inderdaad een hanggoot. Maar dit zal zonder bebording zijn.
Hanggoot bevestigd op de spieplank.

Spieplank is in mijn voorbeeld inderdaad iets te laag. (ik had geen afvalbalkje liggen met de juiste dikte)
Ik heb getest met een lat van 2cm dik en daardoor komen de pannen inderdaad beter in 1 vlak te liggen.

Wederom bedankt voor de uitleg.

Met welke sectie van vijzen zou u de eiken plachetten bevestigen aan de eiken balken?

groetjes
 

tuoh

Oud hout
RVS, 4,5 x 50mm bij een beplanking van ongeveer 20mm dikte is perfect.

Als er een "kapucijnengoot" aan het dak komt te hangen laat je best de eerste rij pannen meer oversteken. De pannen moeten zeker 1/3 van de gootbreedte boven de goot komen te hangen, of er moet een loodslab geplaatst worden, anders is er (grote) kans dat het water van het dak achter de goot loopt in plaats van erin.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Update:

Paar weken terug met een team van 10 vrienden en familieleden Wa het 'D-DAY' en hebben we in 1 dag volgende werken uitgevoerd:
  • OSB verdiepingsvloer
  • kapstructuur incl. iedere verbinding gebout
  • onderdak geplaatst

De volledige dakstructuur hadden we al op voorhand geprefabriceerd.
Dus het was een zelfbouwpakket in het groot ;)

Het weekend erna, samen met de vriendin op het gemak de eiken oversteken op maat gezaagd en volledig geschuurd.
Afgelopen weekend dan alles bevestigd aan de dakstructuur, zoals Tuoh zijn laatste voorstel (met bandijzer extra getrokken naar het blokeel).

Morgen staan de planchetten en spieplank op de planning waarna het tijd is voor de zinkwerker om zijn 'magic' uit te voeren.
Daarna kunnen we vollebak starten met de tengel- en pannelatten!

Hierbij enkele foto's :cool:

1.jpg

2.jpg
3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg
11.jpg

12.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik zou voor dat het dakbeschot erop kwam plankjes tussen de kepers op de buiten muur gezet hebben, (vogel nesten) nu kun je daar moeilijk bij en moet de kepers uit gaan zagen en tegen de muur gaan bevestigen. Of zie ik dat fout? De binnenkant is makkelijk af te timmeren tussen de spanten.

Groet Pel.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Dag Pel,

Tussen de balken is het opgemetst.
De laatste foto was enkel eens om het uiteindelijke uitzicht te testen :)
 

_remi_

Nieuw lid
20 mrt 2022
1
0
Belgie
@JerD
Allereerst bedankt voor bovenstaande posts met trouwens zeer duidelijke tekeningen en nette foto's!
Ik moet weldra iets zeer gelijkaardigs uitwerken aan mijn nieuwbouw woning & bijgebouw.
Vandaar mijn bijkomende post met deze vragen. Allesbehalve kritiek, maar oprechte vragen dus ...
  1. Hoeveel en welke bouten heb je uiteindelijk gebruikt?
    Als ik je correct begrijp telkens 3x een M12 per spant/oversteek; en dan een 4de M12 aan het bandijzer/blokdeel?
    En waarom M12, was dat op advies van je stabiliteitsingenieur?

  2. Los van de dakoversteken, merk ik op dat je alle verbindingen van de spanten uitgevoerd heb met bouten.
    Mag ik vragen waarom de voorkeur van bouten (ook M12?) boven klassiek nagelen?
    Het zadeldak van mijn huidige huis nagelde ik destijds manueel met kepernagels en een klauwhamer.
    Voor mijn nieuwbouw (twee zadeldaken) denk ik eraan om een tackerpistool aan te schaffen.

  3. Jij koos blijkbaar voor slotbouten en niet voor zeskantbouten, waarom eigenlijk?
    Ik heb namelijk ook het idee om mijn Oregon spanten te verlengen met Afrormosia kepers met behulp van bouten. Het zadeldak van mijn woning heeft namelijk ook een dakoversteek aan de voorgevel; en het zadeldak van mijn bijgebouw heeft eveneens een dakoversteek aan voor- en achtergevel.
Mijn oversteken zullen in Afrormosia worden uitgevoerd met opgeronde neus.
Ik denk dus ook aan de maat 70x90 of 8x90 (afhankelijk wat beschikbaar is). Mijn stabiliteitsingenieur, noch architect maken melding van de bevestingsmethode. Op mijn architectuurplan meet ik wel dat de Aformosia keepers voor de woning een lengte hebben van 170cm (waarvan zo'n 80cm oversteek) en voor het bijgebouw zo'n 150cm (waarvan 60cm oversteek).

Alvast bedankt voor je inzichten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.