Vraagje over het verbranden van hout (in de tuin)

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Hallo houtbewerkers,

Gezien de zomer weer (erg) langzaam in zicht komt zijn we aan het kijken hoe we onze tuin gezellig gaan maken. Nu wilden we graag een houtkachel buiten plaatsen. Deze kachel komt ongeveer op 1,5m van de schutting van de buren af te staan. We willen echter niet de buren er last van krijgen, dus vraag ik me af hoe ik dit het beste kan doen, naast overleggen met de buren uiteraard, want dat doe ik zowiezo nog wel.

Ten eerste: Zijn er regels over het buiten stoken in een kachel die vast opgesteld staat? Ik wil er zowiezo een schoorsteen op maken zodat het totaal ±290cm hoog is, zodat de rook niet onder ons afdak kan slaan (zie onderstaande tekening)

Ten tweede: Hoe kan ik de overlast voor de buren wegnemen/beperken? Om zelf geen overlast te hebben is een schoorsteen tot een hoogte van 290cm voldoende, maar als ik er een meter (of twee) op moet zetten om de buren ook te ontzien doe ik dat graag. Tenzij ik hoger moet als de nok van het dak, dat is wat te gek. Als je de tekening bekijkt, de buren hebben op de 1ste verdieping (dus boven het afdak) ramen. Is het vanzelfsprekend dat wanneer mijn schoorsteen boven de bovenkant van hun ramen uitkomt dat de rook niet naar binnen kan slaan, of kan de rok ook naar beneden slaan bij bepaalde weertypen?

Zijn er dan nog aanvullende tips? Een schone verbranding zorgt al voor niet veel rook dacht ik, dus wellicht is het stoken van het juiste hout in combinatie met een schoorsteen van bijvoorbeeld 390 (kachel +2 meter) al vrij overlast beperkend? Welke soorten hout (die goed verkrijgbaar zijn) kan ik het beste stoken? Aanmaken met aanmaakblokjes ipv kranten/papier?

Ik hoop dat hier ook houtbewerkers met verstand van schoorstenen en dergelijke rondhangen, die me van advies kunnen voorzien. Alvast bedankt!

De situatietekening:
Untitled.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zorgen dat je hout droog is, geen naaldhout en vooral flink stoken, als de boel goed brand heb je het minst last van geurtjes
als het slecht brand staat alles blauw van de rook
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je hebt een behoorlijke kans op zogenaamde 'valwind' wanneer je relatief dicht naast je huist stookt.
Zeker omdat je met een hellend dak te maken hebt.
Het is erg lastig vooraf te zeggen of dat hinderlijk wordt of niet en daarnaast ook nog van weersomstandigheden afhankelijk.

Ik heb vorig jaar de schoorsteen van ons huis (voor houtkachel) ruim 1m hoger moeten maken omdat er c.a. 25m verderop een huis is gebouwd dat hoger is dan het onze.
De rook waaide zo ver naar beneden dat het zelfs in de tuin aan de grond kwam.
Nu nergens last meer van.

Nu is dat bij jou misschien niet zo'n heikel punt want als je er last van hebt kun je gewoon stoppen met stoken tot de omstandigheden goed zijn.
 
P

Pel

Guest
Als je het maakt, zou ik de pijp zo hoog mogelijk maken, en absoluut geen hout verstoken waar verf aan zit, maar meestal maak je er geen vrienden mee door kort bij de buren hout te gaan stoken. Veel mensen hebben namelijk last van bronrites of zijn kortademig, dan kun je zo'n stoker wel verwensen. Het zal er ook aan liggen hoe vaak je gaat stoken en hoe de omstandigheden zijn, in Nederland hebben we meestal westenwind, daar kun je al rekening mee houden. Hoe je het went of keert, persoonlijk denk ik dat de buren er last van gaan krijgen, zeker met valwind wat Hans al zegt, maar ik weet ook niet alles het zou misschien ook mee kunnen vallen? Het ligt er ook aan hoe je woont, in een rijtjes huis, of twee onder een kap met een grote tuin met veel ruimte.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wij stoken hier veel in de zomer, denk wel enkele kuubs op 2 maanden tijd.
Ik stook in een verplaatsbare allesbrander waarvan de pijp verlengd is tot +/- 4 meter ongeveer? Door de lange pijp komt de rook pas hoog in de lucht en hebben de buren er weinig tot geen last van.(maar eerlijk is eerlijk...Soms komt de vlam nog boven die pijp uit...)
Aanmaken doe je het best met aanmaakblokjes en soms gebruik ik ook wel brandgel. Stook enkel schoon hout als je de buren te vriend wilt houden. Bij ons is het zo dat de buren aan beide kanten zelf ook goed stoken, waardoor het risico op overlast zeer minimaal is(vandaar dat er soms ook wel houtjes op gaan die een laagje verf hebben, of stukjes plaatmateriaal(mdf))

En, zoals Toxic al aangeeft, hoe heter hoe beter! Als je kachel goed brandt heb je nagenoeg geen reuk en geen rook. In mijn geval gaan we soms dik over de 1000 graden heen met gewoon hout!(max 1100-1150 graden afgelopen jaar). Let dan echter goed op met andere voorwerpen die rondom staan want iets van plastic smelt zeer snel dan!

Het hout komt voornamelijk van mijn broer z'n werk af en bestaat uit droge, schone pallets en natuurlijk al het restafval afkomstig van de draaibank(behalve de krullen)
Zoals gezegd is, liever geen naaldhout maar ik merk dat het niet veel uit maakt, zolang je maar goed mengt. Ook bv niet 100% berk gaan stoken want dat geeft nogal veel troep in de schoorsteen en wil wel eens een brandje veroorzaken.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Als je de kachel voor de warmte wil hebben kun je het beste een Rocketstove maken https://www.youtube.com/watch?v=7DXp1G5DySE (dit is 1 van de zovelen)
Ik heb zelf een "proef-rocketstove" gemaakt en het werkt echt..... geen rook en je gebruikt veel minder hout dan bij een traditionele kachel.


20161228_103013.jpg

20161228_103023.jpg
 

Bijlagen

  • 20161228_103013.jpg
    20161228_103013.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 196
  • 20161228_103023.jpg
    20161228_103023.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 194
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Afhankelijk van waar het noorden ligt is de kans groot dat je of je eigen tuin onder de rook zet of die van de buren. Schoorsteen zou minimaal 500 mm boven de nok van het huis uit moeten komen om de invloed van valwinden te verkleinen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
De reacties hier zijn al een stuk milder dan die op klusidee.nl (waar ik het probleem opplaatste voordat ik me bedacht dat de woodworkers hier waarschijnlijk ook niet te beroerd zijn voor off-topic advies :) ) Daar wil al niemand mijn buurman meer zijn omdat ik er alleen aan denk om hout te gaan stoken..

Maargoed, conclusie: Het is niet te zeggen of er overlast gaat zijn. Wel vraag ik me dan af of bbq'en ook als overlast wordt ervaren, gezien dat ook flink kan roken en door de hele buurt te ruiken is. Wat moeten vegetariers daar wel niet van denken? :rolleyes:

Ik ga het met de buren overleggen. Als zij er geen probleem mee hebben proberen we het gewoon, met een voldoende hoge schoorsteen en het juiste hout. Krijg ik klachten dan ben ik er ook snel klaar mee, want ik ga niet de hele buurt in mijn harnas jagen.

Edit: Ik lees zojuist dat er houtbriketten bestaan. op elkaar geperste houtblokken met een vochtpercentage van <5%. Hier iemand ervaring mee? Als er íets heet en rookloos moet kunnen branden dan is het dat zou ik zeggen..
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Hoe kom je er bij dat ze in Scandinavië volop naaldhout stoken? Naaldhout vervuilt de schoorsteen bovengemiddeld door de hars in het hout. In Scandinavië wordt doorgaans op berk gestookt, dit is 1 van de schoonste houtsoorten wat verbranding betreft. Ook heeft het niet een extreem hoge Kw waarde wat belangrijk is voor de vele tegelkachels die kunnen scheuren bij te snel en te heet stoken. Wil je de buren niet teveel tot last zijn, dan moet je op droog berkenhout stoken en alleen als het waait en niet mistig is
 
P

Pel

Guest
Als je goede afspraken met de buren maakt, en dat ben je van plan zoals jezelf al zegt, mochten de buren er last van hebben dan ben je er gauw klaar mee, dat is de juiste mentaliteit. Gewoon uitproberen, daar komt bij wat is overlast voor de een is dat een deur die een keer wat te hard dicht gaat, maar en een ander verlucht zijn oor er niet naar. Als je rekening houd met de weersomstandigheden, hoe heter je stookt hoe minder rook het geeft, en geen geverfd hout stoken, dan valt het misschien allemaal wel mee, succes Juul.

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Hoe kom je er bij dat ze in Scandinavië volop naaldhout stoken? Naaldhout vervuilt de schoorsteen bovengemiddeld door de hars in het hout. In Scandinavië wordt doorgaans op berk gestookt, dit is 1 van de schoonste houtsoorten wat verbranding betreft. Ook heeft het niet een extreem hoge Kw waarde wat belangrijk is voor de vele tegelkachels die kunnen scheuren bij te snel en te heet stoken. Wil je de buren niet teveel tot last zijn, dan moet je op droog berkenhout stoken en alleen als het waait en niet mistig is

Dat weet ik van een vriend die in Noorwegen woonde. Een andere vriend die net terug is uit de bush in Zweden die stookte ook naaldhout.
Weer een andere vriend zit in de winter veel in Canada. Stookt ook veel naaldhout.
O ja, als je een goede houtkachel hebt, dus geen open haard, dan verbrand alle hars. Mits je goed stookt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou me niet te veel zorgen maken, je stookt toch niet elke dag, bbq doe je ook niet elke dag (nou ja, de meeste niet)
Plaats dat ding lekker, zorg dat als je gaat branden je een vliegende start maakt (gebruik niet te veel papier, dat as waait een uur lang door je tuin) en nodig de buren uit
Lekker happie, borrel erbij....vertel over je project en wat je hebt gedaan om zo schoon mogelijk te stoken en waarschijnlijk zullen ze het net zo leuk als jij vinden
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
O ja, als je een goede houtkachel hebt, dus geen open haard, dan verbrand alle hars. Mits je goed stookt.
Daar zit dan ook het probleem waar ik het over heb, naaldhout kan je alleen enigszins schoon verbranden (ik blijf er bij je hebt bij vuren altijd meer zwarte rook) op vol vermogen met veel trek en lucht aanvoer. Dit is slecht voor een tegelkachel (kakelugn) of houtfornuis (vedspis), twee verwarmingsbronnen die veel in Scandinavië worden gebruikt. Mij maakt het niet uit waar je op stookt, ik durf in ieder geval mijn geld in te zetten op de stelling dat vurenhout per definitie viezer verbrandt dan Berk. Dat is ook mijn eigen ervaring. Als je de braskamin opent wanneer er vuren in zit heb je altijd dat er een zwarte rookpluim uit de kachel komt, terwijl bij berken dit niet gebeurt.

In Småland wordt in ieder geval niet veel gestook op vuren.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Dank voor de tips. Ik heb nog even zitten meten en rekenen, en als ik me aan de voorschriften houd voor de plaatsing van de schoorsteen voor een houtkachel moet de schoorsteen tot ongeveer 6,8m reiken. Dat gaan we dus niet doen xD. Maar ik denk ook niet dat dat zo relevant is voor buitenkachels die maar af en toe branden. De meeste mensen zullen hier uberhaupt niet naar kijken. Met wat ik nu in gedachte heb wordt de totale hoogte 3,9m, en dat geeft denk ik al voldoende trek om warm te kunnen stoken, dus redelijk rookvrij.

ik ga het spoedig met de buren bespreken, en dan gaan we het zien!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In Småland wordt in ieder geval niet veel gestook op vuren.

Daar verstoken ze kindertjes, maar of die nou zo schoon branden
rare lui die Ikeanaren :D

Ik heb zelf een open buitenhaard, min of meer gewoon een vierkante stenen bak die op de grond staat in het midden van de tuin
daar stoken we geregeld in, nooit geen problemen met rook en stank
In die bak verstook ik alles, maar let er wel op als er vuren ander naaldhout in gaat er genoeg schone houtsoorten flink branden
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.