Keuze chuck?

KillerRu

Actieve deelnemer
Beste,

Ik ben al even aan het rondkijken voor 'n chuck aan te schaffen. Maar momenteel kom ik er niet echt uit hoe ik mijn keuze moet bepalen.
Ik ga vooral schalen en ornamenten draaien. Eventueel ook later eens pogen tot het draaien van vazen. Maar eerst de basis technieken wat onder de knie krijgen.

Het moet zeker niet de meest geavanceerde chuck zijn die er is maar wel nuttig voor het werk dat ik ga doen.

Alvast bedankt,
Glenn
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Ik gebruik zelf het "Oneway" systeem met de talon. Makelijk in gebruik en je kunt blijven uitbreiden kwa bekken ect.
niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste. Dit systeem werkt met adapters zodat je voor jouw draad wat op de as zit een adapter haalt en dan een losse Chuck. Deze kun je dan later meenemen naar een andere bank en dan hoef je alleen (als nodig) de adapter te vervangen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb je hier op het forum wel gezocht, ik krijg het idee dat vraag stellen makkelijker is dan zoeken
als ik bij de geavanceerde zoekfunctie CHUCK invul en dan alleen op titel krijg ik al heel wat leesvoer
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is altijd een balans. Voor een compleet overzicht van eerdere vragen en wellicht problemen is het zeker zinvol om de zoekfunctie te gebruiken.
Om te beginnen zou het volgens mij wel handig zijn als Glenn ook uitlegt op welke draaibank hij van plan is de vierklauw te gaan gebruiken, niet dat hij straks een Vicmarc VM120 op een HBM 450 wil gaan gebruiken.

Voor mijn toekomstige kleine draaibankje (Steinert Piccolo, volgende week zaterdag haal ik hem op) ben ik vast van plan deze te kopen:

https://drechslershop.de/drechselfutter-mitnehmer-planscheiben/zentra/zentra-4-backen-drechselfutter-_-100-mm.html

Dit omdat in mijn ervaring metaalvierklauwen qua stevigheid het winnen van elke 'gewone' houtdraaivierklauw. En de prijs valt best mee.
 
Laatst bewerkt:

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
En antwoorden is moeilijker dan altijd commentaar geven? Ik heb de indruk dat je een beetje op nieuwelingen hun kap wilt zitten? Of vergis ik me? Maar zo heeft elk forum wel zijn leden.

Hallo, ik werk reeds verschillende jaren met de chuck van Sorby en ben er heel erg blij mee, er zijn diverse bekken beschikbaar die je kan aanschaffen wanneer je dit nodig hebt of je wil uitbreiden, ook hier werken ze met adapter waar elke draad mogelijk is, bij aankoop zit er één set bekken in begrepen, ikzelf heb nu reeds vijf stel bekken om elke diameter binnen en buiten te kunnen spannen tevens om diep en ondiep te kunnen klemmen maar dit is zeker in begin niet nodig je koopt bij wanneer je wil. succes met je zoektocht ! gr Stefan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En antwoorden is moeilijker dan altijd commentaar geven? Ik heb de indruk dat je een beetje op nieuwelingen hun kap wilt zitten? Of vergis ik me? Maar zo heeft elk forum wel zijn leden.


Nee zeker niet, als je mijn bijdragen lees zie je dat ik ook antwoorden geef (waar ik kan)
Maar het gebeurt helaas erg vaak dat vragen gesteld worden die voor het oprapen liggen, dan vraag ik me af, is het zo moeilijk even te zoeken en aan de hand daarvan verder te vragen (of een keuze te maken)

Is dat zo gek ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zie ik correct dat de grootste bekken van de titan tot maximaal 74 mm klemmen gaan? Dat vind ik nogal klein, eigenlijk. Niet omdat je daar een 400 mm schaal niet mee zou kunnen opspannen, maar omdat ik soms het hout in de vierklauw ook in de lengte wil behouden - en dat gemakkelijker lukt met een grote voet.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ga nog steeds voor kwaliteit, maar ja mijn chucks zijn pas een goede 20 jaar gebruikt en zijn nog zo good als nieuw, zo Ik zal ze nog well wat jaren moeten gebruiken voordat Ik weet of ze ooit verslijten, ze zijn ook speciaal gemaakt voor hout vast te houden, en met de bekken die daar voor het beste werken.

Voor de beste bekken/klauwen heb it liever deze die niet gebonden zijn aan precieze maten om goed te houden, maar mij grote vrijheid geven in de maten die best met het werkstuk overeen komen, als het geen gepatenteerde bekken waren, zouden die andere chuck makers ze ook wel hebben, maar die gaan liever goedkoop en zo worden allemaal in China gemaakt, met de kwaliteit die we daar van kennen

Zo een niet roestende kwaliteit chuck is wat Ik heb en gebruik, intussen zijn het er een stuk of zes, kan Ik ze vlug verwisselen, oh ja het zijn allemaal ONEWAY CHUCKs :D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb de Patriot van Sorby en onlangs nog een Nova jubileum versie er bij gekocht. De zware Sorby voor grote stukken, de Nova voor kleine. En nu moet ik veel minder vaak van bekken wisselen wat toch prettig is. De klauwen van de Nova passen trouwens ook op de Sorby. Voor Sorby kan je best eens rondneuzen op de Britse webwinkels. Daar is die merkelijk goedkoper.
 
Ik ga nog steeds voor kwaliteit, maar ja mijn chucks zijn pas een goede 20 jaar gebruikt en zijn nog zo good als nieuw, zo Ik zal ze nog well wat jaren moeten gebruiken voordat Ik weet of ze ooit verslijten, ze zijn ook speciaal gemaakt voor hout vast te houden, en met de bekken die daar voor het beste werken.

Voor de beste bekken/klauwen heb it liever deze die niet gebonden zijn aan precieze maten om goed te houden, maar mij grote vrijheid geven in de maten die best met het werkstuk overeen komen, als het geen gepatenteerde bekken waren, zouden die andere chuck makers ze ook wel hebben, maar die gaan liever goedkoop en zo worden allemaal in China gemaakt, met de kwaliteit die we daar van kennen

Zo een niet roestende kwaliteit chuck is wat Ik heb en gebruik, intussen zijn het er een stuk of zes, kan Ik ze vlug verwisselen, oh ja het zijn allemaal ONEWAY CHUCKs :D

+1
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik ga nog steeds voor kwaliteit, maar ja mijn chucks zijn pas een goede 20 jaar gebruikt en zijn nog zo good als nieuw, zo Ik zal ze nog well wat jaren moeten gebruiken voordat Ik weet of ze ooit verslijten, ze zijn ook speciaal gemaakt voor hout vast te houden, en met de bekken die daar voor het beste werken.

Voor de beste bekken/klauwen heb it liever deze die niet gebonden zijn aan precieze maten om goed te houden, maar mij grote vrijheid geven in de maten die best met het werkstuk overeen komen, als het geen gepatenteerde bekken waren, zouden die andere chuck makers ze ook wel hebben, maar die gaan liever goedkoop en zo worden allemaal in China gemaakt, met de kwaliteit die we daar van kennen

Zo een niet roestende kwaliteit chuck is wat Ik heb en gebruik, intussen zijn het er een stuk of zes, kan Ik ze vlug verwisselen, oh ja het zijn allemaal ONEWAY CHUCKs :D

+2 uhhhh 3 inmiddels.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik ga nog steeds voor kwaliteit, maar ja mijn chucks zijn pas een goede 20 jaar gebruikt en zijn nog zo good als nieuw, zo Ik zal ze nog well wat jaren moeten gebruiken voordat Ik weet of ze ooit verslijten, ze zijn ook speciaal gemaakt voor hout vast te houden, en met de bekken die daar voor het beste werken.

Voor de beste bekken/klauwen heb it liever deze die niet gebonden zijn aan precieze maten om goed te houden, maar mij grote vrijheid geven in de maten die best met het werkstuk overeen komen, als het geen gepatenteerde bekken waren, zouden die andere chuck makers ze ook wel hebben, maar die gaan liever goedkoop en zo worden allemaal in China gemaakt, met de kwaliteit die we daar van kennen

Zo een niet roestende kwaliteit chuck is wat Ik heb en gebruik, intussen zijn het er een stuk of zes, kan Ik ze vlug verwisselen, oh ja het zijn allemaal ONEWAY CHUCKs :D

Haha, +4 (of inmiddels 10?😛)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.