Passen de domino’s bij iedereen erg strak?

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zie de strakke passing als een voordeel. In onderstaand filmpje is te zien hoe mijn domino 500 (nieuw type) is gekalibreerd. Simpel en doeltreffende manier om spot on te frezen.

 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Domino's mogelijk toch iets vochtig?
Ik kan ze er zo indrukken. Verwijderen is iets lastiger, maar geeft dan ook een goede passing.
Dat is nu juist de vraag zijn ze te vochtig en daarom te breed?
Maar dat kom ik alleen te weten als andere forumleden de maten van zijn/haar domino's hier wil melden.
Ook ben ik erg benieuwd naar de breedte van jullie smalste frees gat, vooral van de 4mm.
Mvg,:).

Oja, ik heb ook nog alle maten domino's in de magnetron gehad van 10 sec. tot 2 min. maar dat geeft maar een matig resultaat.
Er komt inderdaad vocht uit, ik had een hele plastic zak erin gedaan en die was van binnen nat geworden.
Later in een open kom geprobeerd en het resultaat was ongeveer van 0 tot 0,2 millimeter.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Wat heb je nu aan een lubberende passing. Er worden in dit topic een aantal mogelijkheden gegeven als je de domino's teveel vind klemmen.

De domino's zelf zijn van hout en je zult altijd per aankoop iets verschil hebben, ook onderling uit dezelfde batch.

Soms vind ik dat er normen in houtbewerking worden aangehouden die meer van toepassing zijn in de metaal etc.. Hout werkt of het nu een hele balk is of een domino. Daar zul je het mee moeten doen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Wat heb je nu aan een lubberende passing.
Er worden in dit topic een aantal mogelijkheden gegeven als je de domino's teveel vind klemmen.
De domino's zelf zijn van hout en je zult altijd per aankoop iets verschil hebben, ook onderling uit dezelfde batch.

Soms vind ik dat er normen in houtbewerking worden aangehouden die meer van toepassing zijn in de metaal etc.. Hout werkt of het nu een hele balk is of een domino. Daar zul je het mee moeten doen.
Ik heb geen probleem maar twee vragen gesteld. (niet over het kalibreren)
Een lubberende passing word juist voorgesteld, maar die wil ik niet.
De mogelijkheden zoals hierboven valt dus af, die van de magnetron ook.

Ik begrijp ook wel dat de maten die je in de metaal gebruikt niet van toepassing zijn bij houtbewerking.
Maar als ik meet dan schrijf ik het wel in tiende millimeters op, 1,1 of 1,9 vind ik nl. wel een behoorlijk verschil.

Als ik bv. een freesgat van 16,2 heb met de 4mm frees en de domino is 17mm dan gaat deze er niet gemakkelijk in.
En een zijkant van een box die rondom met domino’s verlijmt moet worden krijg ik dan alléén niet in elkaar.

Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik heb het strak zitten van de Domino's nooit als nadelig ervaren. Een pen/gat verbinding maak je toch ook vrij strak? Het terug losmaken van de pen uit een zuigend gat voor de droge passing is ook een gefriemel. Bij Domino's is dat niet anders. Ik heb steeds een klein licht hamertje bij om strakke Domino's er in te tikken, en een tang om ze eruit te trekken moest het niet makkelijk met de hand lukken.

Beginnen met Domino's aan te passen (voor verbindingsgebruik) is toch wel een ondermijning van het hele systeem. (om makkelijk droog te passen eventueel wel een optie, maar 'pas' je dan nog wel op een representatieve manier?) Ik pas ook minder en minder droog, en gebruik ook minder en minder de ruimere gaten. Eens je het door hebt gaat alles van de eerste keer juist, en in het geval van een akkefiet raakt het wel opgelost.

Je moet ook eens meer in detail naar de vorm van die Domino's kijken, elke feature heeft een doel. (suplemental manual!)
Wanneer je Domino 0,8mm breder is dan je gat, dan 'rits' je vanzelf die buitenste ribbels aan de zijkant er af bij het inbrengen, opgelost.

dominos-beech.jpg
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik maak voor dit werk een facet kantje aan de domino, door dit (zoekertje) schuift de verbinding dan zonder problemen in elkaar.
Aan de grote domino's (voor de 700) maakt Festool de facet kantjes er aan.
Alleen aan de kleine domino's voor de 500 doen ze het niet???
Bij de bouwbeurs aan een vertegenwoordig gevraagd waarom ze dit niet bij de kleinere doen. kreeg als antwoord dat dit door de geringere lengte niet nodig is.
De praktijk wijst anders uit, tenminste bij mij wel.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@ SereN
Wat bedoel met rits ?
Is dat schuren, schaven of iets anders?
Een van de opmerkingen was om dat juist niet te doen omdat dit voor het lijm transport is.

Om het niet nog ingewikkelder te maken:
Mijn vraag was zijn mijn domino's te breed of freest mijn DF500 te smal.
Bij nameten bleek alleen mijn 4mm te smal te frezen volgens de gegevens zou dat 17mm moeten zijn.
Blijft er over, zijn de domino's bij jullie ook allemaal te breed?
En is de freesbreedte bij 4mm ook ongeveer 16,2 mm? (te smal)

Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik maak voor dit werk een facet kantje aan de domino, door dit (zoekertje) schuift de verbinding dan zonder problemen in elkaar.
Aan de grote domino's (voor de 700) maakt Festool de facet kantjes er aan.
Alleen aan de kleine domino's voor de 500 doen ze het niet???
Bij de bouwbeurs aan een vertegenwoordig gevraagd waarom ze dit niet bij de kleinere doen. kreeg als antwoord dat dit door de geringere lengte niet nodig is.
De praktijk wijst anders uit, tenminste bij mij wel.
Inderdaad daar heb ik ook aan gedacht en zal dit veel beter werken, maar... dan moet je wel de domino's bewerken.
Voor mij is tijd geen probleem maar voor een professional lijkt mij dat zonde van de tijd.
Mvg,:).
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
@ SereN
Wat bedoel met rits ?
Is dat schuren, schaven of iets anders?
Een van de opmerkingen was om dat juist niet te doen omdat dit voor het lijm transport is.

Ik bedoel dat terwijl je de Domino in het gat duwt/hamert, die buitenste ribbel van zelf 'blijft hangen' aan de gatrand, waardoor je Domino zichzelf aanpast aan het gat.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik bedoel dat terwijl je de Domino in het gat duwt/hamert, die buitenste ribbel van zelf 'blijft hangen' aan de gatrand, waardoor je Domino zichzelf aanpast aan het gat.
Ik vind het wel grappig dat bijna iedereen het heeft over hameren op een 4mm domino.
Het induwen/hameren gaat ook best wel in de kopse kant van het hout maar in de zijkant niet makkelijk zonder het hout te beschadigen.
Zelf heb ik de ribbel daar nog geen een keer aan de gatrand zien hangen wel ingedeukt hout.
Mvg.:).
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Om het niet nog ingewikkelder te maken:
Mijn vraag was zijn mijn domino's te breed of freest mijn DF500 te smal.
Bij nameten bleek alleen mijn 4mm te smal te frezen volgens de gegevens zou dat 17mm moeten zijn.
Blijft er over, zijn de domino's bij jullie ook allemaal te breed?
En is de freesbreedte bij 4mm ook ongeveer 16,2 mm? (te smal)

Mvg,:).

Toch maar even de schuifmaat gepakt. Een 4mm frees in de domino 500 gemonteerd en een 5 tal 4mm domino's gemeten.

De freesbreedte in zijkant van douglas 16,36.

De domino's

16,85
16.83
16.65
16,74
16,76

De gemeten domino's er met de hand ingeduwd en gaan zonder al teveel weerstand in het gefreesde gat.

Edit; de domino's worden bewaard in de plastic verpakking en binnenshuis.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik merk ook de strakke passing in de gaten waarbij de smalste freesstand van de machine wordt gebruikt. Bij het inslaan van de domino's stroopt er wel eens wat hout van de ribbel aan de uiterste zijkanten op zodat er een braampje ontstaan wat de sluiting van de verbinding bemoeilijkt. Die haal ik eerst met een beitel weg, maar het risico van een braam in het tweede gat kan ik niet voorkomen....

Fons

Qué!? Met bramen krijg je toch nooit een strakke passing?


Volgens mij correcte opmerkingen. Heb namelijk ook interesse in zo'n machine, maar ervaringsdeskundigen gooien weer eens roet in het eten ;)

Is er een mogelijkheid om de uitslag van het freesboortje te kalibreren?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Qué!? Met bramen krijg je toch nooit een strakke passing?

1. Komt niet vaak voor
2. Indien wel, neem ik het weg
3. Als je droog past gaat alles weer uit elkaar
4. Dat is zo'n flinterdun strookje, dat 'verdwijnt' in je zachter plaatmateriaal, of wordt volledig weggeperst door je hardhout
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
mja, ik wil niet 'that guy' zijn, maar als bij de 4mm-domino's de lijmsleuven 'by design' worden afgeschraapt, wat dan met de lijm?

En waarom alleen bij de 4mm's?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik vrees dat dit uit de hand aan het lopen is... Er is geen probleem.

In het klein aantal gevallen, dat de twee uiterste ribbels van de rondingen op de zijkanten van de 4mm Domino, worden afgeschraapt, dan zijn er nog X-aantal andere ribbels waarlangs het eventuele surplus aan lijm zich een weg naar boven kan vinden. Je kan natuurlijk ook gewoon genoeg, niet te veel, niet te weinig, lijm gebruiken...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Toch maar even de schuifmaat gepakt. Een 4mm frees in de domino 500 gemonteerd en een 5 tal 4mm domino's gemeten.
De freesbreedte in zijkant van douglas 16,36.
De domino's
16,85
16.83
16.65
16,74
16,76

De gemeten domino's er met de hand ingeduwd en gaan zonder al teveel weerstand in het gefreesde gat.
Edit; de domino's worden bewaard in de plastic verpakking en binnenshuis.

Kijk eens aan wat een leuke discussie is dit geworden, maar hier wordt ik blij van.;)
Bedankt Huib voor de moeite ik denk dat mijn domino's die ik in de systainer gekocht heb toch meer uitgezet zijn.
Ik heb nog een set in nieuwe verpakking liggen die zal ik ook eens opmeten.

Als ik zo kijk is jou freesbreedte net iets meer dan bij mij, maar het kan ook nog aan mijn opmeten liggen of misschien aan het hout?
Al met al is het verschil bij jou niet meer zo groot tussen de twee waardoor het makkelijker gaat.
Ik zal ook nog eens in ander hout frezen om te kijken of daar nog verschil in de breedte zit.
Tot mijn domino's op zijn zal ik daarvan de zijkanten iets afschuren en de top iets afronden zodat ze zuigend passen.;)

Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik heb nog een set in een nieuwe verpakking liggen die zal ik ook eens opmeten.
Ik zal ook nog eens in ander hout frezen om te kijken of daar nog verschil in de breedte zit. Mvg,:).
De domino 4mm uit de nieuwe verpakking is iets smaller nl. 16,7 mm.
De breedte van het frees gat 4mm in grenenhout blijft hetzelfde nl. 16,2 mm.
Mvg,:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.