Het nut van kastensokkels / plinten?

MilM

Nieuw lid
31 jan 2017
2
0
Beste,

Ik ben een beginner en zou graag een groot open schoenenrek maken als eerste project (1m20 breed, 2m70 hoog, en rond de 45cm diep ofzo).
Ik ben daarom over van alles aan het lezen, maar ik vind weinig info over kastensokkels en plinten.

Enerzijds zie ik zeer veel projecten met sokkels, anderzijds zie ik ook dat er veel open kasten zonder sokkel zijn en ook meer en meer interieurprojecten met kastendeuren van plafond tot vloer.

Wanneer gebruik je nu best een sokkel? Ik dacht eerst dat het eventueel te maken had met het dweilen van de vloer (water en dweil die tegen de kast komen), maar anderzijds is het ook zo dat de sokkel ervoor zorgt dat een openstaande kastendeur boven uw voeten uitkomt (maw, zonder kastensokkel moet je zorgen dat uw voeten niet in de weg staan van de opendraaiende kastdeur).

Zonder kastensokkel heb je echter minder werk, rust de onderste plank volledig op de vloer (meer stabiliteit?) en moet je de onderkant ook niet extra gaan afwerken.

Ik vind ook weinig terug over plinten bij het maken van plafondhoge kasten. Aangezien het (bijna) onmogelijk is om een perfect plafondhoge kast te maken zonder speling, vermoed ik dat de plint (bovenaan) gebruikt wordt om die opening te dichten zodat je visueel een plafondhoog element bekomt?
En waarschijnlijk is er aan de onderkant enkel een plint wanneer je met een sokkel werkt om die mooi af te werken dus?

Indien een kastensokkel echt wel aan te raden is, heeft iemand een link ergens over de beste methode om dit te maken? (hoeveel balken/planken per cm uit elkaa etc)

Bedankt alvast.

Groeten,
MilM
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik kan wel wat voordelen van een sokkel bedenken.
bij een keukenkast bvb waar laat je je voeten als je staat af te wassen ?
bij kastdeurtjes tot beneden is de kans groot dat ze tegen je vloer sleuren omdat een vloer nooit recht is of een kastdeurtje bij de minste afwijking aan het scharnier toch al redelijk gaat hangen aan de andere kant.
voor het zicht
voor het dweilwater, inderdaad, onder een vlakke plaat op de vloer blijft meer vocht staan als het eronder komt.
vermits 'die mannen uit de bouw' er toch niks van bakken, zal je vloer hoogstwaarschijnlijk ook niet vlak zijn, dus een vlakke plaat erop gaat 'kwinkelen'

maar er zullen wel mensen met meer kennis van zaken betere redenen kunnen verzinnen :)
Kris
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Alle voordelen van een sokkel heb je zelf al genoemd. En deze zijn voor mij belangrijker dan 'minder werk'.
 

Thomas92

Nieuw lid
2 feb 2017
6
0
Stelpoten zijn er voor om de kast waterpas te stellen. Omdat zo als hier boven al verteld word dat de vloer nooit recht is. En als de kast niet waterpas staat gaan je lades scheef staan en aanlopen of klemmen. Je deuren hangen scheef en zijn niet meer af te stellen. Het beste om je plint van te maken is watervast multi plex met aan 2 kanten hpl in de kleur die je wil. Je zou hier voor naar de plaatselijke interieurbouwer kunnen gaan of die wat moois overhebben. En je zou als de kast staatse plint kunnen afkitten met silicone. De paslijst boven is gewoon om de kast netjes te laten aansluiten op het plafon want ook die kan heel scheef zijn. En er komt geen stof meer op de kast.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Je bent een plint boven een kast ook nodig als je de kast "liggend" maakt en later overeind zet. De extra ruimte is voor het kantelen nodig en die werk je later met de plint weg.

Fons
 

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
Zonder kastensokkel heb je echter minder werk, rust de onderste plank volledig op de vloer (meer stabiliteit?) en moet je de onderkant ook niet extra gaan afwerken.

Met een vaste sokkel heb je net meer stabiliteit :) je kan deze mooi waterpas plaatsen en vastmaken. Hierna heb je een mooi vlak om je kasten op te zetten en er zeker van te zijn dat alles mooi recht een haaks naast elkaar staat.

Indien een kastensokkel echt wel aan te raden is, heeft iemand een link ergens over de beste methode om dit te maken? (hoeveel balken/planken per cm uit elkaa etc)

Ik neem meestal 10cm, dit kan lager zijn. Zolang je voeten er maar onder kunnen ;)

Een snelle schets :)

sokkel.jpg

Best kan je ook stukken invoegen die er voor zorgen dat de sokkel haaks blijft zoals op de onderste schets.

Het maken van een sokkel:

- Multiplex (liefst waterbestendig) 18mm. Stroken samen zagen met zelfde zaaginstelling!
- De lange stukken beide met de bolle kant naar elkaar toe bevestigen ( deze trekken elkaar recht bij het maken van de sokkel en zorgen dus dat de sokkel mooi recht blijft).
- Een paar extra tussenstukken voorzien om plat te bevestigen (zoals op tekening), deze dienen om de sokkel haaks te houden.

Afmetingen van de sokkel:

- Speling geven in de lengte zodat deze niet uitsteken aan de zijkant.
- Achteraan speling voorzien aan de muur.
- Vooraan speling (kan je zelf kiezen zodat de insprong naar wens is).
- Tussenafstand +- 400mm, mag groter indien het smalle kasten zijn. (de tussenschotten dienen puur voor de stevigheid van de sokkel en niet om de kasten op te vangen, hier dien de lange stukken voor).

Moest je nog vragen hebben, vraag maar :)

Groetjes
Jens
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.