Een vloerlamp

WR1944

Oud hout
We hebben een twee-zits bank. Amerikaans-technisch is het een recliner omdat beide zittingen van normaal rechtop kunnen kantelen naar bijna een bedstand. Maar die bank staat nogal ongelukkig in een hoek. Aan mijn kant staat de bank tegen de muur en aan m'n vrouws kant bevind zich de buitendeur. Tussen de deur en de bank is er net plaats voor een vloerlamp maar die staat akelig dicht bij de deur en oogt niet erg gastvrij. Tijd voor een oplossing.

Omdat de bank tegen de muur staat waar een raam in zit en waar ook nog eens base board verwarming zit kan er geen normale lamp achter de bank. Er is nauwelijks ruimte om de bank meer de kamer in te verplaatsen. Voor een vergelijkbare situatie had ik al een keer een lamp gemaakt achter m'n bureau en dat beviel me uitstekend. Dus bewandel ik een identiek pad.

Bij Home Depot vond ik een ronde LED-lamp die een lekker helder licht gaf.

P1010028q.jpg

Maar nu moest er iets om die lamp heen want dit kun je niet in een huiskamer hebben, zo'n kale lamp. Zelfs niet in een Amerikaanse. Toen kwam het idee om een houten lampekap te maken. Dat zou dan in de vorm zijn van een afgeknotte kegel. Dat had ik al een keer gemaakt als hoofdcomponent van de cycloon, maar dan in multiplex. Ik had nog wat restjes poplar staan. Dat is lekker licht hout en goed te bewerken. Zo op het gevoel zette ik de maten op en met behulp van een rekenprogramma werden de maten van de samenstellende latjes berekend. Omdat het programma wat vaag was controleerde ik het natuurlijk op de ouderwetse manier met een 1 op 1 modelletje in karton. Toen ook nog de rekenmachine dekkende antwoorden gaf begon ik een het zagen.

P1010029q.jpg
Ik had 24 stroken, eigenlijk duigen, nodig voor het geheel maar ik heb er een paar meer gemaakt als reserve.

P1010030q.jpg
Het zaagblad moest 6,5 graden kantelen en in lengterichting zat er een tapsheid van één zijde in van 3,75 graden. Omdat er 24 duigen waren zou elke kleine afwijking 24 maal vergroot worden. Dus werd het zaagblad met de Wixey hoekmeter ingesteld. Voor de tapsheid had ik een mal gemaakt om de eerste schuine kant aan te brengen. Met de sinusformule en een schroef kon ik de schuinte exact instellen.

P1010031q.jpg
Voor de tweede schuine kant werd het nagenoeg identiek. Ik had wel de aanlegkant voorzien van dezelfde schuinte als de duig. Weer werd de juiste hoek ingesteld met een schroef.

P1010032q.jpg
Hier liggen ze netjes uitgestald. Zouden de berekeningen en de instellingen kloppen?

P1010033q.jpg
En ja hoor, zelfs beter dan ik verwacht had. Alle naden sluiten netjes aan, geen kieren. Nu komt de lijmtruc.

Wordt vervolgd.
 

WR1944

Oud hout
Met m'n berekeningen zat ik met een aantal plaatsen achter de comma natuurlijk op de eerste rij. Maar dan moet je het gaan gebruiken op je apparatuur. De schaalverdelingen, zelfs bij Festool, zijn al wat minder nauwkeurig in te stellen. Daarom gebruikte ik de sinus/cosinus/tangens benadering. Dan heb je ook nog het hout dat bewerkt moet worden. Dat moest ik met twee vingers strak in de mal geklemd houden. En daar zag ik wel een paar keer een minimaal kiertje. Maar ik ben blij maar ook verrast dat het kwa naden zo strak geworden is.
Zo nog even naar de bouwmarkt om wat hout te halen om de standaard te maken. Door de constructie van het recliner-systeem is een groot deel van de vloer onder de bank "bezet." Daar moet ik een list voor gaan verzinnen.
 

WR1944

Oud hout
De vloerlamp is gereed, ondanks allerlei tussendoortjes.
Ook al is het geen groot object, ik heb me er ontwerp-technisch toch aardig op uit kunnen leven. De grote brokken die samen de lamp moesten gaan vormen zijn de poot met voet, de lamp met uithouder en het plateau halverwege. Dat plateau was een noodzakelijkheid want er staat een doos met papieren zakdoekjes op omdat m'n vrouw graag tear jerkers op TV bekijkt. Dat plateau moet ook de schakelaar huisvesten zodat vanuit de luie stoel alles bediend kan worden. Tijdens het fabriceren van de onderdelen heb ik nog een aantal details moeten uitwerken maar bij de start van iets dergelijks heb ik altijd ruimte voor een plan B en eventueel C.

P1010049q.jpg
De paal is van 40 vierkant radiata pine, met een afgeschuinde top en groeven.

P1010050q.jpg
De voet is ook van de vierkante pine gemaakt en verstevigd met schetsplaatjes die tegen de zijkant van de paal komen. Om de constructie te verstevigen een schetsplaat die de poten onder 90 graden met elkaar verbindt. Later kwam er nog een verticale schetsplaat bij tussen de paal en de horizontale schetsplaat. Ik ben bang dat ik de constructietechnieken uit de metaal nooit meer kwijt raak. ;)

P1010051q.jpg
De "lampekap" kreeg een scharnier. De uithouder kreeg het contradeel van het scharnier. Ook kwam er aan de onderkant een houten strip met een groef om het snoer door te voeren.

P1010053q.jpg

P1010052q.jpg
Het plateau moet natuurlijk ondersteund worden. Van een restje maakte ik twee steunen die aan de onderkant een elipsvormige boog kregen. Die boog werd met behulp van SketchUp gemaakt en op 160 grams papier afgedrukt om als mal te fungeren.
Aan de voorkant moest de schakelaar komen. In de bouwmarkt is op dit gebied weinig te vinden maar tussen de spulletjes die ik uit Nederland heb meegenomen zat precies de juiste schakelaar. Met een stukje alu hoeklijn en M3 schroefjes was ook deze hobbel genomen.

P1010054q.jpg
Het plateau van 250 x 250 kreeg een houten randje en uitsparingen voor de paal en het snoer.

P1010055q.jpg

P1010056q.jpg
De voet werd verlijmd. Het geheel voelt erg solide aan.

P1010058q.jpg
Uiteindelijk werd de uithouder iets ingekort en onder 15 graden afgezaagd. Van poplar maakte ik twee vleugels met een blokje aan de achterkant. Dat blokje werd ingezaagd en het geheel kan met een bout en vleugelmoer vast gezet worden. De gleuf voor de kabel werd iets uitgenomen om het snoer wat ruimte te geven in de bocht. Ik maakte ook een groef in de lampekap om het snoer in te voeren. Nog een kroonsteentje om de lamp en het snoer te koppelen en dit deel was klaar.
De laatste handeling was de spanningvoerende draad van het snoer te onderbreken en de schakelaar te verbinden. De stekker kon in de contactdoos en de lamp brandde zowaar. Mission accomplished.

P1010057q.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Weer een mooi project uit de States!!
Die lampenkap ziet er echt heel gaaf uit! Overall is het een mooie lamp geworden.
Het is dat de voet onder een bank komt, maar anders zouden die schetsplaatjes op de voet wel wat meer afwerking mogen hebben. Een duivenjagertje bijvoorbeeld.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Is netjes geworden zo bij elkaar.
Vind je kap ook leuk met donkere en lichte delen.
Had eventueel ook nog idee geweest als de kap nog wat nagedraaid zou zijn zodat ietwat licht doorschijnend wordt?
Vrouw ook helemaal happy natuurlijk met de zakdoeken bij de hand.
Helemaal goed dus!
 

WR1944

Oud hout
...... Het is dat de voet onder een bank komt, maar anders zouden die schetsplaatjes op de voet wel wat meer afwerking mogen hebben. Een duivenjagertje bijvoorbeeld.

De voet is bij normaal gebruik onzichtbaar. Daarom heb ik dan ook de voet "quick and dirty" uitgevoerd. Had de lamp in z'n geheel in het zicht gestaan dan had ik waarschijnlijk een kruispoot of een cirkel gemaakt. De bevestiging van de paal aan de voet was dan waarschijnlijk gedaan met houten ribben en van een mooi gefreesd randje voorzien. En natuurlijk geen zichtbare schroeven, lijmen en/of zwaluwstaarten.

Achteraf gezien is de kap wat zwaar uitgevallen. Ik was bang dat met dunner materiaal het bewerken en lijmen lastiger zou zijn geweest. Maar ik had met gemak nog zeker 5 mm van de dikte kunnen afsnoepen.

Ik vond het leuk om te maken. Hier en daar heb ik een paar ad hoc beslissingen moeten nemen en die werkten redelijk uit. Ik heb ook ontdekt dat ik rechter ben gaan zagen. Dat moet de inspiratie van de video's van Paul Sellers zijn geweest. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.