hout werkt... op mijn zenuwen ja! Een buitenkeukentje voor de prinses

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Toen ik me registreerde op het forum, schreef ik een lijvige introductiepost (lijvige posts zijn een beetje mijn ding, qua) over hoe ik niet de minste ambitie had om (massief) hout te gaan bewerken. Zelfspot is ook zo een beetje mijn ding, maar ik wijk weer af. Tot voor kort heb ik me vrij goed aan die "belofte" kunnen houden, en waren al mijn projecten in plaatmateriaal uitgevoerd.

(het is toch opmerkelijk hoe de fabricage van brandhout opeens beter klinkt als je van "projecten" spreekt, maar ik wijk wéér af)

En toen was dochterlief jarig. Omdat ze toch echt te jong is voor een Aventador moest ik op zoek naar een alternatief. Omdat ze zot is van het speelkeukentje in de woonkamer, én helegans zot is van buitenshuis spelen, ging ik op zoek naar een stuk speelgoed dat aan deze voorwaarden voldoet. Het was nog vrij snel gevonden ook ('vrij snel' naar mijn normen - het was derhalve een mirakel dat het gevonden was vòòr de verjaardag in kwestie):

25ggx95.jpg

Met échte kraan voor écht water!!1!​


Omdat ik niet bij machte ben om mijn klep te houden op momenten dat de meer intelligente medemens zijn klep zou houden, opper ik tegen Dievannons dat "het toch niet slecht zou zijn moest er een schoon keukentje rond gemaakt worden".

Er moest dus een schoon keukentje rond gemaakt worden.

En aangezien het een heel seizoen buiten zou moeten staan, zat ik al meteen buiten mijn plaatmateriaal-comfortzone.

Anderzijds, how hard can it be?

Even naar de locale HUBRICOMMA om te kijken wat ze liggen hebben aan geïmpregneerd hout, en het tekenprorgamma kon opgestart worden. Er kwam voorwaar nog iets uit ook:

29pddev.jpg

Onder het motto: zolang IK er maar aan uit kan...​


U herkent ongetwijfeld het aanrecht van Little Tikes, en, euhm, de, euh, algemene vormen van iets wat met enige verbeelding op een keukentje lijkt.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Aan de slag
Tijd om wat zaagstof te maken. En aangezien zagen mijn specialiteit schijnt te zijn, een eerste aanzet:

2mg88js.jpg

Zie ik daar nu een lek op de achtergrond?​


Hier is het kader al wat verder gevorderd (mja, een pleonasme, ik weet het):

29xd98l.jpg

Een foto genomen na een zwak moment - normaliter drink ik bier​


Na het kader kon de "bekisting" beginnen. U merkt meteen, ik heb het vakjargon volledig onder de knie:

i4mj2c.jpg

Hoe, lekt dat nu nog!?​


Zo ziet het er dan uit met alle plankjes er op:

313ncsi.jpg

Ja, écht, zò droogt met een zwabber!​


zyd1tk.jpg

Little Tikes zou ne keer "rechthoek" moeten opzoeken, bij voorkeur beginnend in een woordenboek​


- - - Updated - - -

Afwerking
Hoewel het hout weersbestendig zou moeten zijn, is er sowieso de noodzaak om het spel een hele zomer lang buiten te laten staan (lees: Bibi gaat dit écht niet elke dag naar binnen zeulen), en omdat ik mezelf ken, ben ik dus wederom gaan HUBRICOMMA'en om een kleurloos UV-filterdingens te zoeken. Omdat ik mezelf ken moest ik dat uiteraard eerst op een proefstukje proberen:

21dkkk4.jpg

Droogt ie nou echt een plank tussen vier nagels?​


Je moet begrijpen: ik ben een beginnende houtbewerker. Maar ik leer snel. Zo weet ik dus nu dat "kleurloos" vakjargon is voor "vergelen van hout".

Het eindresultaat mocht er desalniettemin zijn (Lees: alles goed volstapelen, dan zie je de kleur niet):

dnhda0.jpg

Zoals het een échte telecomingenieur betaamt zitten die haken dus echt volgens de telefoonpaaldoctrine gespatieerd​


En hier doen we het dan allemaal voor:

25i55p1.jpg

Mja, de rol inpakpapier was toch écht te klein hoor!​


Ingebruikname:

30rr14y.jpg

Jahaaa, de staat van die zandbak! Dat wordt proberen mijn klep te houden...​
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Problemen
En toen scheen de zon een beetje. En regende het eens ne keer. Het zal ongetwijfeld zelfs ne keer Echt Heel Warm geweest zijn. Het gevolg laat zich raden:

2d8i8n5.jpg

Yup, dat is mijn teen.​


ww0uau.jpg

U herkent de professional aan het gebruik van roestvrije nagels van Dunnaldi


Zucht. Dat is toch al gauw 5mm krimp op een plank van 12cm. Het lijkt vnl de tweede plank te zijn. Niet toevallig (?) heb ik die moeten bijkopen, omdat mijn meetstaat niet klopte, of wat had ge gedacht. Ze is dus niet even lang in de kelder geclimatiseerd, en die heeft - zoals u hebt kunnen zien - "enige vochtige periodes" gekend.

Nu is natuurlijk de vraag: hoe los ik dit op?

Die plank moet er sowieso terug uit (toch?), maar wat de oplossing ook is, ik moet zorgen dat ik de passing behoud met de spoelbak, want deze heeft een handpomp voor de kraan en daar wordt niet bepaald lichtzinnig mee omgegaan.

Achteraf gezien had ik me trouwens serieus mispakt op de onderhoudskost van een Aventador. Alsook op de draagwijdte van mijn hypotheek...
Jimbo.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
IMG_0303.jpg

Als je een Aventador kan rijden ga je geen keuken knutselen.;)
Die tuinplanken kun je het beste werkend construeren.
Die zitten vaak nog vol vocht als ze uit de winkel komen.
Ik zou het zo laten. Wat passend maken voor de bak en verder niets.
Dat blijft werken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk verhaal, amusant geschreven, daar krijg je een 10 voor
Ik denk dat ik er niks aan zou doen, inderdaad alleen de bak passend maken, hout buiten blijft werken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtig gemaakt Jimbo,
Ik zou er ook niet veel aan doen misschien alleen die brede naad iets dichter naar elkaar met die mooie lijmklemmen en rvs schroefjes gebruiken.
Want ik zie hier en daar de spijkertjes (met roest?) omhoog komen en dat lijkt mij niet zo veilig voor de kids.
Mvg,:).
 

tuoh

Oud hout
Je bent al meer vakman dan je zelf denkt omdat je er (bewust of onbewust) voor gezorgd hebt dat het hout kan werken zonder belemmerd te worden door de constructie:p
Zie enkel twee verbeterpuntje naar de toekomst toe, gebruik voor buitenconstructie's GEEN beuken deuvels en liefst ook geen "ordinaire" spijkers, rvs exemplaren zijn al een stuk beter.
Verder niks aan doen, perfectie kan niet verbeterd worden:D
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het ziet er prachtig uit! En de kleine is er heel blij mee, dus missie geslaagd!
Ik zou er ook niks meer aan doen, tenzij je de deuvels niet mooi vind. In dat geval zou je er een veer in kunnen frezen. Maar dan heb je wel kans dat daar weer water in blijft staan.
 
P

Pel

Guest
Mooi keukentje wat je gemaakt hebt Jimbo, niets mooier dan een kind blij maken, en vreugdevol te zien spelen met dat gene wat je met je eigen handen gemaakt hebt. Ik heb trouwens op moeten zoeken wat een Aventador was, zo leer ik altijd weer bij hier op het forum.

Groet Pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zeer mooi keukentje geworden! Daar zullen heel wat uurtjes gespeeld en "gebakken" worden.
Maar voor de volgende keer.... Als papa nu de Aventador besteld voor hemzelf, dan is de kans groot dat je er voor de kleine wel een trapauto bij kado krijgt ;)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ja Henk, dus als je nog iemand weet die deze uitvoering kan waarderen €999.999.
Net geen miljoen
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Als je een Aventador kan rijden ga je geen keuken knutselen.;)
Die tuinplanken kun je het beste werkend construeren.
Die zitten vaak nog vol vocht als ze uit de winkel komen.
Je toont de SV. Die is voor patsers. Ik heb mijn lambo's graag ingetogen. Dus ook niet dat gifgroen. Liever oranje of zo ;).

Enfin, die keuken: ik dacht dus dat het werkend is gemonteerd :) (en gewerkt heeft het)! Enkelvoudig genageld, en niet gelijmd (ik heb zelfs de deuvels enkel gelijmd). Maar dat het zo ver open zou komen, daar had ik toch niet op gerekend. Ik zit nu bvb ook met scherpe randen, want ik had het tafelblad mooi "gevlakt". Die ga ik sowieso breken, als ik het blad toch niet "dicht" kan houden.

Het hout lag overigens buiten bij de winkel, onder een afdak. Ik dacht dus dat het met vocht wel mee zou vallen (enfin: voor hout dat buiten moet blijven, uiteraard). Maar door problemen met de kelder e.d. heeft het hout drie maanden in een erg vochtige kelder liggen wachten op verwerking, m.u.v. die ene plank die "vers" van de winkel was.

Zie enkel twee verbeterpuntje naar de toekomst toe, gebruik voor buitenconstructie's GEEN beuken deuvels en liefst ook geen "ordinaire" spijkers, rvs exemplaren zijn al een stuk beter.
Goeie tip van die deuvels. Nu nog alternatieven vinden (lees: waar te koop?). Ik heb trouwens intussentijd een lamellenfrees verworven. Waar worden lamellen van gemaakt :)? Want van dat deuvelen word je niet bepaald vrolijk.

Qua nagels deel ik je mening. Ik dacht dan ook RVS exemplaren gebruikt te hebben. Dus niet. Enfin, het hout verkleurt, maar ik durf niet zeggen of er ook echt roest is (en ik kan nu niet snel even gaan kijken - het is nl donker). Schroeven wilde ik niet doen - het heeft me genoeg planning gekost om het hele spel zonder zichtbare schroeven uit te voeren. Om er dan 10 ostentatief vol in't zicht in het blad te jassen lijkt me niet bepaald aangewezen :).
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Wat een heerlijk verslag om te lezen! Hulde daarvoor :D
Maar zoals de rest al zegt, niet te veel aan doen. Dat hout werkt en blijft werken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Niks aan doen alleen de bak pas maken.
voor je het weet zijn ze alweer een fase verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.