Mijn eerste echte failures...

KillerRu

Actieve deelnemer
Voor het eerst echt eens mijn grote draaibank en de mooie sorby beitelset een keer gebruikt.
Hier is dan het nogal simpele resultaat; Maar ben best tevreden om voor 'n eerste maal iets uit 'n blok te draaien.
20170201_202254.jpg

20170129_203150.jpg

Ik heb echt 'n probleem met 't middelpuntje van de kom mooi uit te 'lepelen'.
So be a bit gentle in the comments, maar tips en info mag altijd ;)

Mvg
Glenn
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Glenn,

Al het begin is moeilijk.... cliché maar het is zo.
Ik ben nu zo'n kleine 3 jaar aan het draaien en kan je wel een paar tips geven.
Je kunt een beginners cursus volgen zodat je ook het slijpen van je beitels krijgt geleerd.
Of je kijk heeeeeel veel filmpjes op YouTube (zoals ik) en door veel te proberen leer je het zelf.
Verder heb ik ook heel veel op dit forum gelezen en vragen kunnen stellen waardoor ik nog meer heb kunnen leren.
Om op je specifieke vraag te antwoorden. Als het je (nog) niet lukt om met een schalenguts de binnenkant en bodem mooi te krijgen is een negatieve schraper echt een uitkomst.
Let op ... deze werkt alleen maar goed als hij super scherp is.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

Peter.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Om op je specifieke vraag te antwoorden. Als het je (nog) niet lukt om met een schalenguts de binnenkant en bodem mooi te krijgen is een negatieve schraper echt een uitkomst.

Eh volgens mij was het probleem niet de 'afwerking' van de bodem, maar het 'naveltje' middenin. Dat is een apart probleem, dat wordt veroorzaakt doordat de lineaire snelheid daar naar nul nadert en er feitelijk dus niet gesneden wordt. Dat vergt gewoon oefening in het zeg maar tijdens het draaien met 'de hand' dat laatste stukje er af te snijden (ik kan het niet netter omschrijven) - vanzelf gaat het niet, want de guts en de draaibanksnelheid werken daar niet meer samen.
 
Om op je specifieke vraag te antwoorden. Als het je (nog) niet lukt om met een schalenguts de binnenkant en bodem mooi te krijgen is een negatieve schraper echt een uitkomst.
Let op ... deze werkt alleen maar goed als hij super scherp is.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Een schraper werkt op basis van een braam op de snede van de schraper. Dus scherp bij een schraper is een ander begrip.
Het midden puntje is goed weg te halen met een schalenguts met een heel korte vouw.
Laat de vouw op volledig op het hout steunen en haal dan het midden puntje weg, zonder daarbij een kuiltje te maken.

M.vr.gr. Jan
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Ik denk inderdaad dat ik op enkele YT filmpjes personen het zachte hartje mooi zag uithalen (het opvangen). Ik denk gewoon dat dat wat oefening gaat vergen. Nu zit ik wel met 't probleem dat (door de koude) mijn faceplate vast zit... Ik moet eens even naar de vorige eigenaar bellen of 'r nog iets moet ingedrukt worden om de druk wat te lossen. Ik durf 'r ni zomaar iets tussen te spuiten (WD40 ofzo) omdat je nogal weinig ruimte hebt daartussen.
 
P

Pel

Guest
Clenn, ik heb er helemaal niets mee te maken, maar het zou denk ik voor je eigen bestwil goed zijn om toch een cursusje houtdraaien te volgen. Het bespaart jou een heleboel teleurstellingen, ook wat veiligheid betreft is een cursus m.i. een must. Wat Peter (roestige spijker) ook al zegt al is het maar een beginners cursus om je de grond beginselen van het houtdraaien bij te brengen?

Groet Pel.
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Wil ik zeker doen... Het enige grote probleem is dat de meeste cursussen (bijna alle) in het weekend doorgaan. En ik werk zowel zaterdag als 's zondags voltijds. En vakantie zit er de eerste maanden nog niet in.

Moest er iemand ergens een cursus weten waar ze in de week ergens les geven mag je me dat altijd even melden. Ik heb er paar gevonden maar zijn voornamelijk op zaterdag.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Glenn
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een goed begin zou ik zeggen.
Modig dat je durft uw eerst stukje te laten zien.
Maak u lid van de Vlaamse Gilde voor houtdraaiers en je kan maandelijk een bijeenkomst bijwonen (Antwerpen) waar er telkens iemand iets gaat demonstreren.
Op die manier zie je veel en kanje zelf uitproberen.
Hier de link van de website.
http://www.houtdraaiersgilde.be/contact.asp
Verder nog veel succes gewenst in uw zoektocht naar het houtdraaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.