Als je later toch ergens in moet dan maar zo.

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Zoals jullie al vermoeden aan de titel, als je later toch ergens in moet dan maar zo, een urn van perenhouten.
Soms begin je aan een werkstuk met weinig vertrouwen in het hout, maar word je tijdens het draaien toch aangenaam verrast. Dat had ik met dit stuk perenhout. Het zag er als stam niet veelbelovend uit, saai en zonder tekening, maar tijdens het draaien openbaarde de urn zich, en kwam er een prachtige structuur tevoorschijn, mede door het aangevreten hout (Houtworm). Ook is de vaas goed gebleven tijdens het drogen waar ik ook van opkeek, grote stukken perenhout willen meestal dwars door midden scheuren recht naar de kern. zo zie je maar altijd inspannen dat hout je weet maar nooit.
Hoogte 31cm samen met de piek 49cm breed 23cm Afgewerkt met een olie.


DSC_3005.jpg

Gr Mark
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Prachtige urn met dat perenhout Mark mooi getekend, waar heb je de piek of deksel van gemaakt?

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Mark,

Super mooi.
Als tijdens het draaien zo'n schoonheid naar voren komt kun je daar echt blij van worden.
Heel aantrekkelijke vorm en die piek van eik ? knap dat je die zo dun hebt kunnen krijgen.
Echt een mooi verblijf voor de toekomstige eigenaar :eek:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heel fraai
ik denk er al een tijd aan zoiets te maken... een noodzakelijk kwaad zeg maar, maar als je het op deze manier klaar speelt dan leg je er wel heel veel persoonlijkheid in

Dank je voor de inspiratie !

Kwam het stuk uit de stam of meer uit de kop (veel takken/vergroeingen ?)
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Dankje Toxiq,

het stuk kwam uit het midden van de stam . de zwarte strepen die je zie zijn verweerde gaatjes van de houtworm.
succes met het maken van je urn. voor advies of als je een keer langs wil komen kan altijd.

Gr Mark

heel fraai
ik denk er al een tijd aan zoiets te maken... een noodzakelijk kwaad zeg maar, maar als je het op deze manier klaar speelt dan leg je er wel heel veel persoonlijkheid in

Dank je voor de inspiratie !

Kwam het stuk uit de stam of meer uit de kop (veel takken/vergroeingen ?)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.