Mezelf graag even voorstellen

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Hallo , ik ben Jan en mijn leeftijd zit in mijn nickname "ingebakken " Ik ben bijna alweer 12 jaar gepensioneerd en woon al heel mijn leven in het westen van het mooie Brabant .
Ik ben heel vroeger als automonteur gaan werken en sinds begin 1980 heb ik de rest van mijn arbeidszaam leven tot aan mijn pensioen bij een chemiereus ( met die mooie schelp) gewerkt als onderhouds bankwerker in de werkplaats . Hout heeft eigenlijk nooit mijn interesse gehad tot halverwege de jaren '90 , toen ik mijn eerste paar luidsprekers heb gebouwd . Daarna zijn er nog velen gevolgd . Toen mijn eerste paar luidsprekers af waren ben ik een transistorversterker gaan bouwen uit het blad Elektuur en begin jaren 2000 nog een buizenversterker . Zomaar om te zien of ik dat ook zou kunnen en ja , het is me gelukt , ppffft . Ik was destijds erg geinteresseerd in het audiogebeuren , sinds mijn pensionering niet meer . Raar eigenlijk , hè? Rond die tijd heb ik nog een hobbelmotor en een vrachtwagen gebouwd van hout . Zie foto's -als het me lukt met uploaden) Op dit moment weer erg graag bezig met hout en fineer(inleg) Ik ben in het bezit van een DeWalt zaagtafeltje , DeWalt bovenfrees , metaaldraaibankje en sinds vorige week een Inca euro 260 lintzaag . Het maken van meubels en aanverwante artikelen hebben niet zo mijn interesse , maar dat zou nog kunnen komen ;) Ik ben sinds begin dit jaar geregistreerd op deze site en heb al heel wat leesuren erop zitten . Wat mij aangenaam verraste , op dit forum , was het taalgebruik , prettige omgang en behulpzaamheid tussen de forumleden . Dat heb ik op andere fora ? wel eens anders meegemaakt . Ik hoop hier nog veel te kunnen leren en gezien de artikelen moet dat wel gaan lukken met al die kanjers . Nee , ik wil niet slijmen , dat meen ik echt .
Hartelijke groet , Jan .
 

Bijlagen

  • Emotion_3-1600.jpg
    Emotion_3-1600.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 243
  • Emotion_2-1600.jpg
    Emotion_2-1600.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 242
  • Schuinvoor.jpg
    Schuinvoor.jpg
    96 KB · Weergaven: 243
  • Tankw+hm-zijaanzicht.jpg
    Tankw+hm-zijaanzicht.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 241
  • Hobbel Harley 1600.jpg
    Hobbel Harley 1600.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 243

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gaaf spul Jan, alleen die motor, wat er op de tank staat klopt niet, moest daar niet staan 'Hobbel Davidson' ;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Welkom op het forum! Prachtige werkstukken die je laat zien! Kan voor anderen ook een inspiratie zijn als je weer eens wat maakt en dat uitgebreid documenteerd op ons forum! Fijn dat je de sfeer van ons forum waardeert.

Fons
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Jan, de Harley en de vrachtwagen zijn prachtige juweeltjes.

Groet Pel
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Welkom jan.

mooi werk gemaakt. Ik heb een vraag aan jouw. Hoe heb je de tank van de tankwagen gemaakt?

gr marc
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@mcbons
Bedankt voor het compliment . De tank is gemaakt van een 200mm pvc pijp , welke bekleed is met een essen fineer . Dit heb ik met bisontix gedaan en het zit er nog steeds mooi strak op .
De uiteinden van de pvc-pijp heb ik gevlakt met de bovenfrees . Ik had nog een stuk 25 mm mdf liggen en daar heb ik 2 ronde schijven uitgefreest en die op elkaar gelijmd . Deze heb ik toen in de pijp geperst en door de 50 mm hoogte stond het vlak mooi haaks op de lengterichting van de pijp . Daarna de freesmachine in de rondte draaien en ik had een mooi vlakke kant aan de pijp . De einddeksels heb ik op mijn metaaldraaibankje verder afgewerkt ( foei Jan , dat doe je toch niet ) nadat ik ze eerst uit een plank gefreest had . In het midden een gat geboord van een mm of 5-6
, een inslagmoer aan de buitenkant van het deksel geplaatst en een draadeind erin over de hele lengte . Ik kon toen de deksels op het draadeind draaien , waardoor ze beiden mooi strak tegen het uiteinde van de pvc pijp lagen . Ik had aan de deksels ook een kleine borst gedraaid als passing . Om de inslagmoeren en draadeind uit het zicht te krijgen nog een klein afdekdopje gedraaid en erover heen gelijmd .
 

WR1944

Oud hout
Welkom op dit hout- en mensvriendelijke forum. Kwa moment van pensionering en leeftijd ontlopen we elkaar niet veel. Vanaf 1975 heb ik me enthousiast in de audio gestort, boxen gebouwd (KEF Concerto) en later buizenversterkers maar in de laatste paar jaar is de audio belangstelling ook flink gedaald ten gunste van het houtbewerken. Maar m'n verhuizing naar Amerika in 2010 zal daar ook wel wat mee te maken hebben. Er is hier zoveel te ontdekken.
Je werkstukken zien er mooi uit. Ik ben jaloers op mensen die hun producten mooi kunnen maken. Bij mij staat functionaliteit voorop en schiet het mooi afwerken er vaak bij in.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Rudy , Jolien en WR1944 ,
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie complimenten .

WR1944 ,
Zeker bij deze werkstukken vind ik dat het oog ook wat mag , nee MOET hebben :D. De luidspekers waren mijn eerste fineerproject en staan hier nog steeds naar tevredenheid te spelen (vanaf Sept.1997)
Maar ik ben het ook wel met je eens , het moet ook functioneel zijn wat je maakt / bouwt. Doch dat is ook sterk afhankelijk van wàt je maakt .
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.