Restauratie antiek tafeltje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb mijn zusje beloofd een oud tafeltje van haar te restaureren. Het is een erfstuk en ik wil geen riskante of verkeerde aanpak. Daarom vraag ik jullie om advies.

Lijmverbinding in het blad heeft losgelaten mogelijk veroorzaakt doordat één van de planken krom wilde trekken (of het is kromgetrokken nadat de lijmnaad overeen stukje los liet).

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Verder zitten er donkere kringen en vlekken op het blad. Wat zou ik daar het beste tegen kunnen doen?

001_R0018534.jpg

13_R0018537.jpg

003_R0018528.jpg

004_R0018525.jpg

mvg
klaas0639
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1. kan het blad er af, als 1 stuk houd daar (al) loslaat is de kans redelijk aanwezig dat je de plank helemaal los kan halen, dat zou ik doen en dan terug plaatsen met een paar domino's dan krijg je dit probleem niet meer

2. bovenkant, hoe is de afwerking, wat voor hout is het, als het gelakt is dan zou ik zeggen schraapstaal MAAR je begint dan helemaal opnieuw (wil je dat ?)
De veroudering die het tafeltje door de jaren en het gebruik is ondergaan raak je kwijt
je kunt proberen de vlekken te reinigen, maar iets zegt me dat dit waarschijnlijk al geprobeerd is
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
1. kan het blad er af, als 1 stuk houd daar (al) loslaat is de kans redelijk aanwezig dat je de plank helemaal los kan halen, dat zou ik doen en dan terug plaatsen met een paar domino's dan krijg je dit probleem niet meer

2. bovenkant, hoe is de afwerking, wat voor hout is het, als het gelakt is dan zou ik zeggen schraapstaal MAAR je begint dan helemaal opnieuw (wil je dat ?)
De veroudering die het tafeltje door de jaren en het gebruik is ondergaan raak je kwijt
je kunt proberen de vlekken te reinigen, maar iets zegt me dat dit waarschijnlijk al geprobeerd is

Dat idee van de domino's heet repareren en NIET restaureren.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, het blad kon er heel eenvoudig zonder risico af.
Ik zou de probleemplank misschien kunnen proberen helemaal van de rest van het blad los te maken maar wat dan hè. Hij is namelijk ook krom getrokken. Eerst recht maken, maar hoe?

01_R0018509.jpg

002_R0018519.jpg
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Goede kans dat het blad is verlijmd met beenderlijm, als je deze verwarmt (bv van onderaf met een strijkbout) kan je het uit elkaar nemen. Daarna een aantal deuvels plaatsen om de kromme plank enigszins recht te forceren en alles weer in elkaar lijmen met beenderlijm.

Als de vlekken niet al te storend zijn zou ik daar verder niet teveel aan doen. Dat krijg je niet netjes bijgewerkt zonder het antieke uiterlijk te schaden denk ik.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Goede kans dat het blad is verlijmd met beenderlijm, als je deze verwarmt (bv van onderaf met een strijkbout) kan je het uit elkaar nemen. Daarna een aantal deuvels plaatsen om de kromme plank enigszins recht te forceren en alles weer in elkaar lijmen met beenderlijm.

Als de vlekken niet al te storend zijn zou ik daar verder niet teveel aan doen. Dat krijg je niet netjes bijgewerkt zonder het antieke uiterlijk te schaden denk ik.

Probeer eens over die vlekken met een stuk (schone) kurk te wrijven. Flink wrijven.
Een redelijke kans dat ze verdwijnen of lichter worden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dank Blom3dd, zijn interessante websites die je gaf.

Toxiq vroeg uit welke houtsoort het blad is. Ik weet het niet zeker. Ik denk aan eiken waarbij het losgeraakte wat kromgetrokken blad (onderste op onderstaande foto) anders is gezaag (min of meer kwartiers?) dan het andere dat gewoon dos is gezaagd.

Wat denken jullie welke houtsoort het is?.(De foto is van onderkant onbehandelde zijde van blad)

008_R0018539.jpg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Voor het losmaken van de beenderlijm kan je spiritus gebruiken; laten intrekken en rustig delen van elkaar scheiden . Strijkijzer gebruik je met
een natte doek om fineer los te maken. Bedenk dat de patin kwijt raakt. In elkaar lijmen kan met een spie; mogelijk is het resultaat nog steeds wat
krom maar dat is juist charmant.

ik denk dat het eiken is.

eiken kan je al of niet na beitsen met bijenwas en fijn staalwol weer in de was zetten. Heb je meer vragen stuur dan even een pb
succes

gerard f
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Alles wat hier aan tips en adviezen tot nu is gegeven en met wat ik zelf op internet vond, heb ik besloten de plank vooralsnog niet te scheiden van de rest. Want het is nog niet zo duidelijk hoe dan verder.
Ik ga eerst proberen door beenderlijm in de spleet te gieten de zaak te herstellen. Omdat er veel spanning op zal komen lijm ik eveneens met beenderlijm lokaal aan de onderkant een balkje ter versterking. Hiermee doe ik niks onomkeerbaars.

Ik heb lijm besteld en zal allereerst mezelf leren met beenderlijm om te gaan en uit eigen ervaring een beeld proberen te krijgen van de sterkte.

Tips en adviezen blijven heel welkom.


mvg
klaas0639
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je idee met beenderlijm ertussen gieten en dan de bladen zowel met een klem gelijk richten qua hoogte als met een klem vastzetten zodat de boel lekker goed verlijmt raakt is een goed idee.
Als door de spanning het toch weer losschiet (die kans is reëel) dan kan je daarna eventueel even de twee losse kanten gelijk richten en een cm diep uitfrezen met een 6 mm frees over een breedte van een cm of 2.
Dan plaats je een klein strookje eiken erin en verlijm je mee, die geeft dan stevigheid aan je verbinding op dat punt.
Beetje antiekwas erover heen zodat het weer een beetje een eenheid vormt met de rest van de zijkant.
Kans is dat het dan beter blijft zitten.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Lijm erin gieten lijkt mij riskant, ik denk dat je daar lijmvlekken aan over gaat houden op het blad. Ik zou toch de plank eerst losmaken en terug verlijmen met een paar deuvels, of er gewoon niks aan doen en accepteren dat het een beetje krom staat.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Oeps, daar moet toch even op reageren Bert. Natuurlijk vul ik niet domweg de kieren :p. Of de beenderlijm het houdt zien we dan wel.

Overigens, dank voor de zeer interessant films.

mvg
klaas0639
 

BenBinnen

Actieve deelnemer
22 jun 2014
69
0
Dosse gezaagde plank tegen een kwartiers gezaagde plank verlijmen is een slecht idee. De dosse gezaagde plank zet uit of krimt in de breedte en de kwartiers gezaagde in de dikte. Dit kan nooit goed gaan. Het beste zal zijn om één plank te verwisselen, want het probleem van kromtrekken bij wisselende luchtvochtigheid zal blijven terug komen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Na de beenderlijmtest (http://www.woodworking.nl/showthread.php?20708-Vergelijkend-lijmtestje-PVA-Beenderlijm heb ik de restauratie van het tafeltje afgemaakt.

Ik besloot de deels los geraakte en kromgetrokken plank niet in zijn geheel los te maken (vond ik te riskant), maar het door inklemming recht te dwingen en de naad met beenderlijm te vullen en samen te persen. De spanning op de verbinding zal echter hoog zijn en daarom heb ik een inlegstukje (8x20x40 mm) gemaakt dat precies onder het frame valt waar het blad op rust. Qua effectiviteit zou beter zijn geweest om zoals ""Willem1958" voorstelt het inlegstukje in de kopse kant van het blad te maken maar ik wilde het onzichtbaar houden.

001_Lijmentafeltje_feb2017.jpg

002_Lijmentafeltje_feb2017.jpg

003_Lijmentafeltje_feb2017.jpg

Er zijn echter (zoals te verwachten bij deze aanpak) toch waarschijnlijk wat oude lijmresten en vuil in de naad achter gebleven Het sluit niet perfect. Het zij zo..

004_Lijmentafeltje_feb2017.jpg


Ook van het onderstel hadden een aantal verbindingen los gelaten. In plaats van alles te demonteren, heb ik in de hoeken blokjes gelijmd Blijkt het op termijn niet afdoende dan kan ik het geheel alsnog demonteren en opnieuw lijmen.

005_Lijmentafeltje_feb2017.jpg

Tenslotte heb ik het tafeltje in de meubelwas gezet (middelbruin van Meubeluniek Meppel).
Aan de vlekken op het blad heb ik niks gedaan (zoals ook ""usernaamvergeten"" al adviseerde)

006_Lijmentafeltje_feb2017.jpg

Morgen breng ik het tafeltje terug.

Mvg
Klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Ik vind het een leuk tafeltje. Het ontwerp van de poten is gebaseerd op de klassieke lier (muziek-, niet hijsinstrument). Als je afbeeldingen googelt op lyre end table kom je ze in diverse stijlen tegen, vaak nogal druk bewerkt. Dit exemplaar is mooi ingetogen.

Je hebt de plank zo te zien goed recht gekregen, hopelijk blijvend.
Misschien was een triplex bodempje wel effectiever geweest dan de hoekklosjes. Zijn de lijmverbindingen tussen de poten nog wel vast?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Klaas, je hebt het in ieder geval netjes opgelost en mooi uit het zicht.
En nou maar hopen dat de spanning niet te groot wordt.
Je kan het ook zien als weer een stukje nieuwe ervaring in ieder geval
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.