Slagschroevendraaier of niet?

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Hallo allen,
Ik ben Stijn, 33 jaar, Belg en nieuw op dit forum. En ik ben van plan om een boormachine en/of vijsmachine aan te schaffen. ☺ Er worden vaak pakketten van een (klop)boormachine en een slagschroevendraaier aangeboden. Maar ik weet niet goed of ik wel een slagschroevendraaier nodig heb voor mijn bezigheden. Ik wil het gebruiken om een werkbank te maken, rekken te maken, scheidingswand, mdf kastjes, etcetera. .
Dus niet voor zwaar constructiewerk ofzo.
Ik zou zoiezo 2 machines nemen om niet steeds tussen boor en bit te moeten wisselen.
Dus als jullie me in mijn keuze kunnen helpen, graag dan.
Ook welk merk jullie goed vinden en wat niet, vertel maar.
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Als je geen (of weinig) echt constructiewerk gaat doen, dan zou ik eerder een gewone schroefmachine aanraden.
En daarnaast misschien een klopboor zodat je ook wat kunt boren.

Ik heb zelf jarenlang gewerkt met bovenstaande 2 machines, en pas erna nog een slagschroevendraaier erbij genomen.
Dus persoonlijk zou ik eerst die andere 2 nemen.

Mijn voorkeur gaat naar Bosch Blauw, maar andere merken hebben ook zeer goede machines. 't Is net wat je wilt, en waar je bijvoorbeeld al accu's/laders of andere accesoires voor hebt :)
(en of je natuurlijk ergens een leuke/goede aanbieding tegen komt).

Grtz,

Atmoz
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een slag schroevendraaier is veelal minder sterk dan een gewone electrische schroevendraaier
Het slag gebeuren is voornamelijk om de arm te ontlasten bij het indraaien (althans, zo werd het geleerd én gedemonstreerd bij een Festool workshop die ik eens deed)
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Dat begrijp ik niet helemaal. Een 6 x 120 schroef die ik er met mijn 10,8V accu-tol niet in krijg, draait mijn slagschroevendraaier er fluitend in. Hoezo minder sterk en hoe ontziet het de arm? Met de slagschroever heb je wel beduidend minder controle over toerental etc. Groot voordeel van zo'n set is de uitwisselbaarheid van de (dure) accu's.
 
Een beetje met Toxiq eens, maar wij gebruiken slagschroevendraaiers juist voor het zwaardere of het repeterende werk. De impuls, dus de slag, zorgt er elke keer weer voor dat je pols ontlast wordt tijdens het bedienen van de machine. Zou je zwaar werk met een gewone schroefmachine doen, dan is die kracht op de schroef constant en de kracht op je pols dus ook. Je bent dus voortdurend bezig de terugslag van de machine op te vangen.

Een maatje van mij, een echte meubelmaker, wilde er ook niet aan, voornamelijk vanwege het lawaai. Sinds een jaar of twee is er een slagschroevendraaiers in zijn standaard uitrusting, omdat het dus ook veel minder vermoeiend is bij repeterende werkzaamheden.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Zoals al eerder gemeld zijn ze erg ontlastend voor je pols (slag en gewicht). Ik heb jaren gewerkt met een zware festool Quadrive boormachine met veel koppelinstellingen. Dat kan nu ook prima met een slagschroever, kijk eens naar een makita DTD170. Die heeft ook verschillende (3) slagkracht instellingen. In combinatie met het niet te diep indrukken van de knop heb je laag toerental. Vanmiddag nog glaslatten samengesteld met een slagschoever met schroefjes 3,5x30. Het vergt wat controle over je vinger maar het gaat best beheerst.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik de Bosch GDX 18V-EC. Prima machine, lekker licht in vergelijking met mijn oude 24V met Nicd accu's. Die werden nu slechter, dus vandaar de upgrade. Mocht gerust na bijna 20 jaar, met overigens nog steeds de originele accu's.
Voor het boorwerk heb ik recent de GSR 18 VE-2-LI erbij genomen, maar daarmee heb ik nog niet heel veel gedaan.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Een slag schroevendraaier is veelal minder sterk dan een gewone electrische schroevendraaier
Het slag gebeuren is voornamelijk om de arm te ontlasten bij het indraaien (althans, zo werd het geleerd én gedemonstreerd bij een Festool workshop die ik eens deed)

ik denk dat je het niet goed opgevat hebt. Een SSD is juist (veel) sterker, maar voelt voor je armen niet zo aan. Inderdaad door wat al hierboven gezegd is: omdat de slagkracht steeds opnieuw plaatsvind, en niet continu. Daardoor staat die machine in feite altijd "stil" wat dus theoretisch zeer weinig draai veroorzaakt. Iets wat bij een "gewone" accuschroefmachine wel eens anders is... Als je daar niet uitkijkt verdraaid 'ie zo je arm. (Sommige machines zijn weer uitgevoerd met een sensor wat dit detecteert, en de motor stopzet).



Ik gebruik de Bosch GDX 18V-EC. Prima machine, lekker licht in vergelijking met mijn oude 24V met Nicd accu's. Die werden nu slechter, dus vandaar de upgrade. Mocht gerust na bijna 20 jaar, met overigens nog steeds de originele accu's.
Voor het boorwerk heb ik recent de GSR 18 VE-2-LI erbij genomen, maar daarmee heb ik nog niet heel veel gedaan.

Een ontzettend fijne machine die GSR 18 VE-2-Li :) Niet de goedkoopste, maar wel oer en oer degelijk! Ga je nog veel plezier mee hebben ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk dat je het niet goed opgevat hebt. Een SSD is juist (veel) sterker, maar voelt voor je armen niet zo aan.


Nope....
Er werd een test voor gedaan, een Ti18 en een gewone 18, schroeven van 200x8 in een niet voorgeboorde balk (eiken dacht ik)
De Ti kwam tot de helft, de andere draadje hem er tot het einde fluitend in
Een gewone machine (iig bij de festools van een jaar of 3 a 4 geleden) waren veel sterker
er word ook uitleg gegeven waarom dit zo is, maar na een paar jaar ben ik die uitleg al kwijt

Juist voor het repeterende werk werd er slag/impact geadviseerd (zeg voor schroeven tot een ca 80 a 90mm) omdat dit de arm ontlast
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Nope....
Er werd een test voor gedaan, een Ti18 en een gewone 18, schroeven van 200x8 in een niet voorgeboorde balk (eiken dacht ik)
De Ti kwam tot de helft, de andere draadje hem er tot het einde fluitend in
Een gewone machine (iig bij de festools van een jaar of 3 a 4 geleden) waren veel sterker
er word ook uitleg gegeven waarom dit zo is, maar na een paar jaar ben ik die uitleg al kwijt

Juist voor het repeterende werk werd er slag/impact geadviseerd (zeg voor schroeven tot een ca 80 a 90mm) omdat dit de arm ontlast


Ik vind het apart, want de cijfers liegen natuurlijk niet.... een SSD heeft (veel) meer Nm.

Of kan het zijn dat we beide iets anders bedoelen? Als ik lange/dikke schroeven tegen kom, dan neem ik liever mijn SSD om die in te draaien. Zou volgens jou (of eigenlijk die mensen bij de demo) dan een "gewone" accuschroevendraaier beter zijn in die situatie?

Zou het nog kunnen dat dit bij de diverse merken verschillend is?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat weet ik niet, ik heb geen andere schroevendraaiers
Wel weet ik dat mijn huidige machine (1 jaar oud) een stuk sterker is dan de Impact die ik hiervoor had
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Een SSD heeft vaak meer dan 160Nm ter beschikking, de zwaardere modellen tot 450Nm.
Voordeel is dat de kracht in impuls vrijkomt. Bij een accuboor is de kracht vaak lager maar wel contunue, hetgeen door je pols als zwaarder werk wordt ervaren.


De Quadrives van festool zijn zeer sterk, net als mijn Makita DHP481. Meer dan genoeg om je pols aardig te ontwrichten. Er zit niet voor niets een flinke spangreep bij. Beide machines hebben veel koppelinstellingen waar ik vaak dankbaar gebruik van maak. Maar schroeven van flink formaat doet een SSD toch echt beter. Je hebt geen continue druk in je pols en door de impuls loopt de schroef ook niet vast (denk vooral aan schroeven in hardhout). En een SSD kan je goed gebruiken voor bouten, juist vawege de impulskracht.

Kortom: neem beiden in je werkplaats!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Stijn, je geeft aan dat je hoofdzakelijk licht werk er mee wil doen.
Ik heb 2 exact dezelfde accuboormachine,s die ik voor boren en schroeven gebruik, bevalt uitstekend.
Ik doe er hoofdzakelijk licht werk mee, net zoals jij aangeeft.
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Laatst bij axminster de Makita CLX201AJ Drill Driver & Impact Kit gekocht voor iets van €160. Heb je beide voor volgens mij scherpe prijs (wel verloopstekker bij bestellen)

Op site van makita staan trouwens filmpjes waar verschil wordt uitgelegd tussen schroeven, boren en impact
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Allemaal bedankt voor de uitleg.
Als ik het zo lees zou ik inderdaad beter af zijn met 2 gewone boormachines waarvan 1 ook de klopfunctie heeft.
Nu eens een goeie deal zoeken!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik gebruik al enige tijd deze set, heel tevreden over.
Licht, maar toch sterk en ze liggen goed in de hand :)
Batterijen gaan ook heel lang mee.
Vanwaar ben je?
Ik ben van regio Mechelen, dus als je in de buurt woont dan kan je ze altijd eens komen testen.
 

Treetop

Actieve deelnemer
4 dec 2016
42
0
Ik heb de Bosch blauw 10.8v ssd werkt top enig nadeel is dat er geen gewone bitjes ingaan (ze passen wel maar vallen eruit) dus moet je van die bits nemen speciaal voor ssd ,zeskant met een diepe groef erin en die bestaan bijna alleen maar in de lange versies
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Zelf heb ik vorig jaar een Makita combinatie met accu Boor en een slagboormachine gekocht en wil niet anders Meer. Het is deze combinatie DHP 482 3.0Ah, 18V accuboor, DTD 152 3,0 Ah 18V slagmoersleutel. De schroevendraaier heeft ook een tikfunctie om vastzittende schroeven weer los te krijgen. Werkt wel voor indraaien, Maar niet zo fijn als de slagmoersleutel.


Met de slagboormachine heb ik al 5x80 schroeven in dikke pluggen gekregen waar ik mijn polsen en de koppen met de schroefboormachine op kapot had gedraaid.
Met de SBM heb ik je ook minder kans dat je de koppen of bit kapot draait om de schroevendraaier los schiet.

Ook bij het raggelwerk van het gipsplafond in de Studie van mijn ega heb ik de sbm gebruikt om de parkers erin te draaien. Als een schroevendraaier draaide hij ze erin tot hij weerstand voelde en met twee tikken waren de koppen gelijk verzonken. En dit was met bouwmarkt vurenhout.

Hetzelfde voor de schroeven waarmee ik mijn schapdragers in de bakstenen muur van de Garage vast heb gezet. Met Hamerboor gaten gemaakt, pluggen erin en met SBM schroeven erin. Perfect resultaat.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb een bosch 18v setje van boormachine en slagschroevendraaier. Met name handig omdat ik niet (steeds) bitjes hoef te wisselen en er 3 accu's van 4.0Ah bijzaten. Slagschroevendraaier was even wennen om mee te werken omdat er geen slipkoppeling op zat zoals bi jee boormachine maar ben er uiteindelijk erg blij mee. Dat gezegd is het met name handig om gewoon 2 apparaten te hebben.

Als hobbyist vraag ik me af of je veel letsel oploopt door geen slagschroevendraaier te hebben....

- - - Updated - - -

Ik heb een bosch 18v setje van boormachine en slagschroevendraaier. Met name handig omdat ik niet (steeds) bitjes hoef te wisselen en er 3 accu's van 4.0Ah bijzaten. Slagschroevendraaier was even wennen om mee te werken omdat er geen slipkoppeling op zat zoals bi jee boormachine maar ben er uiteindelijk erg blij mee. Dat gezegd is het met name handig om gewoon 2 apparaten te hebben.

Als hobbyist vraag ik me af of je veel letsel oploopt door geen slagschroevendraaier te hebben....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.