Slagschroevendraaier of niet?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
De techniek achter de slagschroevendraaier is niet nieuw (je hebt er zelfs een met hamer aangedreven versies van)

Je kan daarmee kracht uitoefenen op een bout of schroef die bij continu draaien niet alleen je arm mee neemt maar jouw helemaal.
ik heb nog een oude aeg boormachine van mijn vader die je met gemak een rondje laat draaien als hij vastslaat op een stuk wapeningsstaal of zo.
tegenwoordig zijn machines met dat vermogen daar volgens mij allemaal tegen beveiligd.

Als het indraaien ook goed gaat met een gewone boor gaat dat inderdaad sneller.
Als je boormachine het echter merkbaar te zwaar heeft wordt hij heet
als je dan blijft doorgaan smelt op een gegeven moment de wikkeling van de motor en is het einde verhaal.

Als je naar capaciteit kijkt wint de slagschroevendraaier het uiteindelijk altijd.
Omdat jouw kracht dan de begrenzende factor is niet de kracht die een elektromotor kan leveren.
een sterkeren boor maken is niet zo moeilijk er zijn boren genoeg die maar een klein beetje groter zijn als een normale hobby machine
en met gemak een gat van rond 500 in een meter dik beton kunnen boren (uiteraard staan ze dan op een statief)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja dat klopt, maar feit blijft dat een hoop slagschroevendraaiers die dik over de 150 NM zouden moeten leveren, het sneller af laten weten dan een normale accu boormachine die misschien max 50 NM heeft.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ja dat klopt, maar feit blijft dat een hoop slagschroevendraaiers die dik over de 150 NM zouden moeten leveren, het sneller af laten weten dan een normale accu boormachine die misschien max 50 NM heeft.

Ik kan me dat zo ontzettend slecht voorstellen...

Konden we dit maar eens in de praktijk testen he.
Begint een aardige discussie te worden inmiddels :)

En eerlijk gezegd dacht ik ook dat het precies zo zat zoals die man in dat Makita filmpje zegt...
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
zo is het ook. De laatste tijd veel bezig geweest met het afbouwen van een tuinhuis en veel hardhout verwerkt.
Mijn boor/schroever heeft 60/115Nm, de slagschroever 160Nm. Die 115Nm doet behoorlijk zeer op je polsen maar krijgt de schroeven er niet in (of ze breken voortijdig af). De Slagschroever lukt dat prima. En bij M8 en M10 bouten is een slagschroever ook veel beter.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
iedereen jouw slagschroevendraaier is defect of de specificatie klopt niet
dat wil niet zeggen dat dit ook voor alle andere slagschroevendraaier geld

testen zou kunnen met bijvoorbeeld een momentsleutel
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Een slagschroevendraaier schakelt na enige tijd vaak op, ik heb gemerkt dat het bij mijn machine best wel even duurt voordat met de maximumkracht geslagen wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.