Slagschroevendraaier of niet?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Mijn ervaring, als Makita 10.8volt gebruiker, met de slagschroevedraaier, als hobbyist met alles in en om het huis, is dat zeker in de tuin met RVS schroeven vaker heel blijven dan met een gewone schroefmachine. Ook de kop blijft beter heel, sommige keren als ik eens een stuk terras moest demonteren, had ik ook minder problemen om de boel los te krijgen met de slagschroevedraaier dan met de gewone.
 

Scharrelduif

Nieuw lid
26 feb 2016
4
0
Ik heb de Bosch blauw 10.8v ssd werkt top enig nadeel is dat er geen gewone bitjes ingaan (ze passen wel maar vallen eruit) dus moet je van die bits nemen speciaal voor ssd ,zeskant met een diepe groef erin en die bestaan bijna alleen maar in de lange versies

Gewoon een bithouder gebruiken met diepe groef :)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Mijn ervaring met de dtd148 van makita (3 koppel instellingen, 160nm oid): heerlijk, super licht en enorm sterk. Veel sterker dan een 2x zo zware (toendertijd sterkste) makita boormachine.
Ik had 'm eigenlijk gekocht voor wielen wisselen, waarvoor ie nog steeds handig is maar zou hem met klussen niet graag meer missen! Oja had ik al gezegd dat ie erg compact is, en licht?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is handig om te weten dat je met een slagschroevendraaier ook uitstekend kunt voorboren. Met een gewone accuboor draai je gemiddeld 1400 omw/min, terwijl slagschroevendraaiers vaak rond de 2500 tot 3000 omw/min draaien. Boortjes tot 3 mm draaien zonder dat de machine begint te slaan probleemloos. Is nogal onderbelicht vind ik.

Makita heeft tegenwoordig ook een hybride slagschroevendraaier, die tot 21mm in hout, en 10mm in staal boort, en grote schroeven moeiteloos indraaid. Met twee van deze machines ben je koning op elke klus:



 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik vind het apart, want de cijfers liegen natuurlijk niet.... een SSD heeft (veel) meer Nm.

Of kan het zijn dat we beide iets anders bedoelen? Als ik lange/dikke schroeven tegen kom, dan neem ik liever mijn SSD om die in te draaien. Zou volgens jou (of eigenlijk die mensen bij de demo) dan een "gewone" accuschroevendraaier beter zijn in die situatie?

Zou het nog kunnen dat dit bij de diverse merken verschillend is?

Toch is in veel gevallen een normale accu schroevendraaier sterker dan een slag versie. Mijn festool heeft 50 NM maar is vele malen sterker dan een slag schroevendraaier die ik heb van makita die volgens speccs rond de 130 NM zou moeten hebben. De festool draait grote schroeven er in de snelle stand (30 NM) zonder moeite en zeer snel in, terwijl de makita dan dus gaat ratelen en ze er ook wel in krijgt maar dat scheelt soms een paar seconden per schroef. Maar als ik dan wel eens bijvoorbeeld kozijn pluggen van 10x160 er in moet draaien houd het voor de makita toch echt op voordat hij er helemaal in zit, terwijl de festool in langzame stand gewoon stug doordraaid. Dus mijn conclusie is gewoon dat hij dus echt sterker is. En ik heb ook wel een vermoeden hoe dat kan.


Ik denk dat het komt door de manier waarop fabrikanten het moment meten, dit gebeurt door een machine aan een meetklok te koppelen die het aantal NM meet en dan gewoon net zo lang draaien tot de machine ophoud. Nu heb ik een een filmpje op YouTube gezien en wat me daar opviel is dat een slag versie wel een heel hoog Aandraaimoment haalt maar er vrij lang over doet om daar te komen, terwijl een normale versie een veel constantere kracht heeft en dus gelijk de klok naar zijn max draait en dan stopt. Dus ja in theorie zal een slagschroevendraaier best een hoger aandraaimoment hebben maar in praktijk komt een normale accu schroevendraaier vaak verder. en heeft deze een veel constantere kracht wat de snelheid weer ten goede komt.

ander interessant iets wat me opviel bij de festool was de mate van terugslag bij grote schroeven, hiervoor was ik altijd fan van een slagschroevendraaier omdat deze zo heerlijk weinig terugslag hadden bij maakt niet uit wat voor schroeven, je kan met twee vingers een schroef van 6x160 er in draaien. Maar groot nadeel vondt ik altijd de herrie. maar sinds ik dus de festool t18 heb heeft de makita een rustig leven gekregen. En ik begrijp niet hoe ze het gedaan hebben maar op een of andere manier is de kracht op mijn pols een stuk minder zwaar als met andere accuschroefmachines, ik heb het vermoeden dat dit komt door bepaalde electronica die precies de juiste hoeveelheid vermogen geeft en dat hij daardoor door blijft gaan. Want het punt van terugslag zit meestal op het punt dat de machine het niet meer trekt en dus om zijn as wil gaan draaien.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Toch is in veel gevallen een normale accu schroevendraaier sterker dan een slag versie. Mijn festool heeft 50 NM maar is vele malen sterker dan een slag schroevendraaier die ik heb van makita die volgens speccs rond de 130 NM zou moeten hebben. De festool draait grote schroeven er in de snelle stand (30 NM) zonder moeite en zeer snel in, terwijl de makita dan dus gaat ratelen en ze er ook wel in krijgt maar dat scheelt soms een paar seconden per schroef. Maar als ik dan wel eens bijvoorbeeld kozijn pluggen van 10x160 er in moet draaien houd het voor de makita toch echt op voordat hij er helemaal in zit, terwijl de festool in langzame stand gewoon stug doordraaid. Dus mijn conclusie is gewoon dat hij dus echt sterker is. En ik heb ook wel een vermoeden hoe dat kan.



maar het ratelen van de slagschroevedraaier is toch juist de slag die hij maakt? Dat is volgens mij ook waar hij z'n piek van z'n kracht mee bereikt. Ten minste, als je bedoelt wat ik denk. Ik merk in ieder geval dat met mijn slagschroevendraaier (thanks Atmoz) 't makkelijker gaat dan de accuboor bij lang schroefmateriaal, terwijl ik bij m'n accuboor niet aan kracht te kort kom. Het maak alleen een hoop herrie.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja dat klopt, en dat het makkelijker gaat komt inderdaad door het ratelen. Daardoor heb je dus geen terugslag. Maar ik ben er van overtuigd dat er een bepaald moment is waar een schroef zeg maar even 50 NM vraagt om er in gedraaid te worden en dat een normale versie hem er dan met pijn en moeite in draait maar dat een slagschroevendraaier een hoop herrie maakt maar niet voorruit komt omdat de kracht van de veer dus niet sterk genoeg is. Daarnaast is het met lange schroeven ook vaak zo dat als je eenmaal stopt met draaien, het daarna veel meer kracht kost om hem weer verder te draaien. En dat is nou precies wat een slagschroevendraaier doet iedere keer een korte tik.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Daarnaast is het met lange schroeven ook vaak zo dat als je eenmaal stopt met draaien, het daarna veel meer kracht kost om hem weer verder te draaien. En dat is nou precies wat een slagschroevendraaier doet iedere keer een korte tik.​

Het idee is juist dat als hij dan die klap geeft het makkelijker gaat dan constante kracht, als je moeite met een schroef met de hand indraait en het gaat zwaar, dan laat je vaak even los, zet je kracht, weer los, etc..

En die 50 nm bij je festool of je makita, of wat dan ook, blijft 50 nm. Denk dat veel van die dingen gevoel zijn.

Dat ratelen is dus niet alleen vanwege de terugslag, maar ook juist om kracht te creeeren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Denken is niet zeker weten, het is niet om kracht te creeeren, maar om de pols te ontzien (zo de uitleg van festool)
Continue is écht sterker
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Denken is niet zeker weten, het is niet om kracht te creeeren, maar om de pols te ontzien (zo de uitleg van festool)
Continue is écht sterker

De ratel is echt niet om de pols te ontzien, maar is de gehele methode om kracht over te brengen, de draaiende kracht wordt als het ware door een hamer een klap krijgt, zie ook deze gif:

landscape-1453916205-giphy-5.gif


Dat het ook de arm ontlast is een bijkomend effect. Geloof niet alles wat Festool je vertelt ;)
 
Festool vertelt mij niet zo veel, de ervaring wel. En dan heeft Toxiq wel een beetje een punt, met de kracht die vrij komt als er constant gedraaid wordt. En dat is nu juist waar het om gaat.

Zojuist nog een paar schroeven (6x100) die in een hardhouten funderingsstrook geschroefd waren, weer los gehaald. De slagschroevendraaier kreeg het niet voor elkaar, dus de gewone schroefmachine er op. Ze komen dan niet los, maar breken precies op de grens van het zacht- en hardhout. Goed genoeg voor het moment, maar daar gaat het dus juist om.

Die gewone machine bouwt als het ware de kracht steeds verder op. Er komt een zware kracht op de schroef en op de machine. Zolang de schroef niet draait wil de machine er dus met de machinist vandoor. Zo niet, dan draait de schroef of breekt.
Omdat die kracht wordt opgebouwd, zal de schroef torderen en kan breken. De kracht met een slaande of hamerende machine is veel hoger, maar ook veel korter. Het bekende 'schrikken' van roestige moeren bijvoorbeeld. Nadat die kracht is overgebracht door de machine op de schroef (waardoor de schroef dus tordeert) is er een moment geen kracht zodat het materiaal weer ontspant. Gevolg: prettiger in het gebruik, zwaardere schroeven zonder voorboren, minder kapotte schroeven en zo verder.

Overigens is het hoge toerental ook erg prettig met kleine schroefjes. Bijkomend voordeel is dat de machines compacter zijn.

Voor mij dus geen combi's meer, hier slingeren een stuk of wat slagmachines rond en maar twee accuboormachines. Die gebruiken we dus ook alleen voor... boren
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb sinds 2 jaar die Makita BTP131. Een perfecte machine voor slag, schroef, hamer en gewoon boren. Brushless. En veel power, en dat voor 14,4V.

Enige nadeel is 1/4 hex kop, je boortjes passen dan niet. Ik heb een setje veel gebruikte boortjes voor hout en steen (4, 6, 8) met hex gekocht. En wat aan de prijs... € 550 euri met 2 accu's.

2016-02-21 15.05.38.jpg
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
bosch 10,8.jpgbosch 10,8 2.jpg
Ik weet niet precies wat er bedoelt wordt in de discussie maar heb deze 2 machines en kan niet aan de indruk ontkomen dat de slagschroevendraaier meer kracht heeft...als dat niet correct is kan ik in ieder geval melden dat ik voor schroeven de slagschroevendraaier veel fijner vind werken met als enige nadeel het geluid...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De ratel is echt niet om de pols te ontzien, maar is de gehele methode om kracht over te brengen, de draaiende kracht wordt als het ware door een hamer een klap krijgt, zie ook deze gif:

landscape-1453916205-giphy-5.gif


Dat het ook de arm ontlast is een bijkomend effect. Geloof niet alles wat Festool je vertelt ;)

Nee zeker niet, maar als een expert je iets aanraadt dat goedkoper is dan een andere machine ben ik wel geintresseerd
Daarbij is het niet alleen wat hij heeft vertelt maar wat ik óók uit eigen ervaring put, ik had twee Ti machines en nu 1 gewone en die is echt wel sterker

Maar he....ieder zijn eigen geloof toch
I'll rest my case
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Boor/schroefmachines met min of meer 0 toeren laten trekken aan een schroef is de beste methode om de motor en de accu om zeep te helpen. Op dat moment trek je namelijk tientallen of soms zelfs honderden ampères uit de accu, waardoor die heel lekker slijt. Tegelijk zorgt de enorme hoeveelheid energie die je verbruikt voor het opwarmen van de motor en daarmee delamineer je uiteindelijk het anker. Ik heb het per ongeluk een keer gedaan, en dat ga ik dus niet herhalen. De "expert" die dit aanraad hoeft vast de accu en de motor niet te betalen.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Check, die heb ik dan ook... overigens laatst toch maar een aparte schroefboor gekocht... soms is het gewoon handig om 2 machines te hebben...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.