Vissingdeel maken

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo allemaal,

Ik ben mijn sloep aan het renoveren en het dek gaat ook opnieuw, uiteraard doe ik dat dan zelf maar ik vraag me alleen af hoe je een vissingdeel maakt en dan bedoel ik niet het zagen o.i.d. want dat is geen probleem maar meer hoe je een uitslag maakt.

Er is op het internet maar weinig van te vinden, iemand hier de oplossing voor me?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes Martin
 
P

Pel

Guest
@Martin, kun je mij uit leggen wat een vissingdeel is, of bedoel je daar mee een gedeelte van de sloep wat je gaat gebruiken om te vissen?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het roodbruine deel in het midden pel

C12.jpg
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de info Jeroen, sorry maar ik ben een landrot, geen zeebonk vandaar mijn vraag, excuses voor mijn onwetendheid:)

Groet Pel.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Poeee daar vraag je wat. Volgens mij maak je eerst al je tenen. Aan de tenen frees of hak je vast de helft van de sponning De deklatten zijn waarschijnlijk rond de 44 mm dan is je ronding van je teen ongeveer 22 x 22 mm rond. Vandaar uit ga je schuin naar de volgende deklat. Hoe breed een vissingdeel ongeveer moet zijn weet ik niet. Als de tenen af zijn leg je plank die het vissingdeel moet worden op de tenen en teken je begin en eind teen haaks over. Vervolgens als het visssingdeel past kun je de precieze sponning afschrijven,die geeft nog wat enige speelruimte

Ik hoop dat je er een beetje wijs uit kunt worden;) Er zijn hier vast nog wat leden die een juiste aanvulling kunnen doen!
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Dank jullie wel voor deze bijdrage, het is mij nu een stuk duidelijker.
Vooral het filmpje van Klaaskootstra maakt een boel duidelijk.

En ik weet nu ook de Engelse benaming voor het vissingdeel dus kan zo weer meer info opzoeken.

Nogmaals dank.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Met het filmpje krijg je inderdaad een goed beeld hoe zoiets in z'n werk gaat, al vraag ik me af of "zijn" manier handiger is. Maar goed er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome:) Maar die schroeven..:confused:
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Zoals in het filmpje heb ik het ook gedaan. Zie het resultaat in mijn 'draadje'. Zoek op 'Shpountz'
Het enige verschil is dat ik niet gebruik heb gemaakt van teak planken met een groef, maar rechte planken met afstandhouders.
Als je de planken al gelegd hebt, dan is het met papier en potlood (verkrijt) een mal maken de beste oplossing volgens mij.
Succes.
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Dank je wel Fjaveldkamp, inmiddels is de kennis al best aangevuld, mede door jullie feedback.
Gaat goed komen en foto's zal ik t.z.t. posten want ik ben nog niet toe aan het dek.
By the way..... wat een mooi en gedurfd project is de Shpountz zeg. Petje af voor zoveel toewijding en vakmanschap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.