berken multiplex tegen muur bevestigen

mot

Actieve deelnemer
29 jul 2015
33
1
Brecht, Antwerpen
Beste,

Graag zou ik een berken multiplex plaat in de keuken tegen de muur
bevestigen, zonder zichtbare vijzen oid. Hoe moet ik dit realiseren?

Bedankt!

Ter illustratie enkele fotos (hoeft niet per se met voegen)

tumblr_inline_nxkrvsy1m31tdhh8y_540.jpg

sorrento-9.jpg
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
dbfab0024faa0d96878788461cab02d4.jpg
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Je kan natuurlijk met de Polymax kit in de weer gaan... misschien is een haaklat / french cleat een beter idee? Daar kan je die panelen dan aan ophangen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
de multiplex platen zijn vast niet meer dan zo 10mm dik, dan valt het niet mee om er een haaklat op te schroeven zonder de schroeven te zien of je moet die dan ook weer lijmen/kitten. Veronderstel dat het er ook niet weer direct af moet kunnen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat op die foto's lijkt mij geen berken multiplex, maar het zal om het idee gaan.
Gewoon met montagekit.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Vastschieten met een tacker op rachels. Kopjes van de spijkers in de lengterichting van de nerf. Gaatjes vullen, daar zie je niets meer van. Als je geen tacker hebt kun je met spijkertjes en een drevel hetzelfde doen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Vastschieten met een tacker op rachels. Kopjes van de spijkers in de lengterichting van de nerf. Gaatjes vullen, daar zie je niets meer van. Als je geen tacker hebt kun je met spijkertjes en een drevel hetzelfde doen.
Dat lijkt mij ook het makkelijkst ja, vergeet niet de achtergrond donker te verven voor een mooi contrastrijk effect wanneer je met voegen werkt.
Wat je op de foto's ziet is vuren multiplex/underlayment.
Berken multiplex zal een wat strakker uiterlijk geven, daarnaast zijn de zaagkanten vaak mooier. Goede keuze dus.

Overigens is dit niet de meest brandveilige wandbekleding vergelijken met een gips- of fermacellplaat.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je zou het ook met lamello's kunnen doen, mits in bezit natuurlijk.
 
P

Pel

Guest
Ik zou de muur met tengels een vlak raamwerk maken, hou rekening dat op de naden van de plaatjes dat daar een tengel zit die zwart geverfd is. Dan maak je de plaatjes bijvoorbeeld 50 x 50 cm 9 mm dik met spijkertjes en montagekit er tegen, rekening houdend met de draad van de plaatjes. Zo maakte wij vroeger plafonds.

Groet Pel.
 

mot

Actieve deelnemer
29 jul 2015
33
1
Brecht, Antwerpen
Het is een baksteen muur met gips dat niet meer zo mooi is. Ik ga nu voor de keuken een volle plaat gebruiken,
maar in de toekomst wil ik een wand met voegen bekleden. Vandaar de foto's met voegen, dan weet ik ineens
hoe beide in zijn werk gaan.

Denk dat ik voor de volle plaat montage kit ga gebruiken en voor het project met voegen het systeem
van richels en tacker ga toepassen.

Wist ook niet dat het op de foto's vuren hout was, kan je dit herkennen omdat er meer vlam inzit?

Bedankt voor het advies allemaal !
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Wat op de foto's te zien is wordt ook wel verkocht als 'radiplex'. Inderdaad ook bekend als underlayment, vuren multiplex, heeft dezelfde witgele kleur als vurenhout en inderdaad vlammen en noesten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik denk dat in het voorbeeld gebruik is gemaakt van een gevelsysteem, dus metalen regels/profielen waarop de platen vastgeklikt worden. Je kunt iets dergelijks namaken met behulp van de 'klikkers' die voor plinten gebruikt worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.