ordenen van vezels bij kopse snijplank

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Heb een plank lariks in 3 lange repen versneden, en dan in stukjes van 50cm zodat ze in mijn lijmklem passen. Nu vraag ik me af hoe ik de stukjes optimaal orden.
Een maat gaf me deze link: http://www.holzwerken.net/Wissen/Tipps-Tricks/Drechseln/Spurloses-Verleimen-von-Langholz

Nu ben ik te stom om te begrijpen hoe ik dit toepas op mijn hout. Ik heb al mijn latjes genummerd :rolleyes:
grain.png


Als ik alles in dezelfde richting schik krijg ik dit:

2017-01-24%2022.17.02b.jpg


De middelste rij latjes heb ik eens omgedraaid van richting
2017-01-24%2022.18.08.jpg
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
QGoedemorgen Teus. Normaal gesproken laat je de lijmnaden over elkaar heen lopen in een kopse snijplank net als een halfsteensverband in metselwerk. Hierbij moet je om een rij een balkje over breedte doorzagen zodat je kan beginnen met een halve. Ook was het verstandiger om eerst het langshout te verlijmen in een paneel van bijv 50 Cm beginnend met een halve strook. Deze kan je hierna weer op maat zagen naar "kopse repen" die je "om en om" legt.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb, succes!
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hallo!
Ik begrijp hoe je de stroken gaat ordenen zoals metselwerk. Ik moet wel even nadenken hoe dat verlijmd wordt. Ik zie het niet voor me.
Ik kan nog altijd de verlijmde repen gaan schraken, maar da's geschrankt in de andere richting... niet zoals metselwerk
 
Laatst bewerkt:

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Basisregel is de draadrichting tegen elkaar in en het liefste kern tegen kern en spint tegen spint. Dus bv Y9, Z8, X8, en Y7 180 graden draaien.
Ik ga er van uit dat ik tegen kopse latten van 50cm lang aan kijk. Als dat klopt zou ik zelf sowieso beginnen met alles 90 graden te draaien. Voor de bovenste rij Z9, X9, Y8, Z7 en X7 90 graden met de klok mee en Y, Z8, X8 en Y7 90 graden tegen de klok in. De breedte van dat paneel wordt dan ongeveer de breedte van je snijplank. Als alles gedroogd is na het lijmen zaag je latten van aan elkaar gelijmde kopse blokjes. De dikte van deze latten wordt ook de dikte van je snijplank.
Je leg deze latten allemaal op dezeldfe manier neer. Allemaal hetzelfde georienteerd. Hoe het dan ligt lijkt het al op een kops houten snijplank. Als alles ligt pak je de 2e lat en draai deze in de langte richting over de kop. Dus onder wordt boven en links wordt rechts. Sla de 3e rij over en doe met de 4e rij hetxelfde als met de 2e. En ook met de 6e, 8e etc. Lijm dan alles weer aan elkaar en je hebt een kops houten snijplank.
Je kunt de naden laten verspringen zoals in metselwerk maar dat hoeft niet persé. Je plank wordt evengoed wel stevig als je maar goed lijmt en klemt.

Succes ermee!
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
oké, goeie tip. hier met kern tegen kern, spint tegen spint:

2017-03-02%2019.11.38.jpg


en dan volgens je andere suggestie:

2017-03-02%2019.15.17.jpg


maar ik vraag me af: is het even praktisch om het hout te verlijmen met de latjes in de lengte tegen elkaar, als in de breedte?
wanneer ik in de lengte ga verlijmen is een baksteenpatroon mogelijk, maar ik heb schrik dat de latten niet recht zullen zijn
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoel denk ik. Op welke manier je het ook lijmt het komt op hetzelfde neer. Draai je stapel uit suggestie 2 maar eens 90 graden.
Wat mij betreft is wel of niet een halfsteensverband voor een snijplank alleen een esthetische keuze. Dus als de breedtes of hoogtes van je latten niet precies gelijk zijn kun je als je niet in verband werkt ongelijke naden krijgen. Is misschien minder mooi.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.