thomasc

Nieuw lid
22 jan 2017
3
0
Dag allemaal,

Ik ben een beginnende houtbewerker en wil graag oefenen met het maken van houtverbindingen. Nu vroeg ik mij af of jullie nog tips hebben over wat voor soort hout ik daarvoor kan gebruiken zodat ik niet al te duur uit ben. Zelf zat ik te denken om naar de kringloop te gaan en daar een oud eiken meubel op te halen.

alvast bedankt!
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Thomas, verbindingen kun je zelfs van palethout maken, wel de spijkers er uit halen, succes.

Groet Pel.
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Kijk eens als er grof huisvuil aan de straat word aangeboden of bij de gemeentelijke stort, kost beiden niets.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik twijfel of je in de kringloop een massief eiken meubel gaat vinden waar je mooie stukken om te oefenen uit kan halen.
Maar er zijn genoeg andere opties. Pallethout, resten uit een schrijnwerkerij die als brandhout worden aangeboden, zelf bij een schrijnwerker of meubelmaker langs gaan.
Of een grenen balk kopen. Hoeft ook niet zoveel te kosten als je Noors Grenen voor daktimmerwerk neemt. Wel een mooi stuk kiezen met niet teveel knopen en van fijne kwaliteit (traag gegroeid).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Soms zie je meubels gratis ophalen op mp, moet je ze nog wel uit elkaar zagen natuurlijk.
Kringloop is ook goed, met krassen die kosten weinig.
Gewoon beuken of eiken, essen grenen bijv zeg maar de reguliere soorten werken allemaal goed.
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik wilde het net zeggen inderdaad, marktplaats in de gaten houden. Vaak gratis massieve tafelbladen of meubels.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
oefenen kan nooit kwaad natuurlijk, maar waarom zoek je geen project uit dat je wil maken en oefen je verbindingen op die manier. Anders kan je eindeloos blijven oefenen, zonder iets te maken.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik had zelf nog vuren plankjes liggen waar ik dovetail verbindingen mee hebt geprobeerd. Dit weekend mn eerste werkstuk gemaakt, mahonie teabox.
Je kunt oefenen tot je een ons weegt, ik merk zelf dat ik bij oefenen soms wel eens slordig werd. Bij het echte werkstuk nam ik veel meer tijd, alsnog niet geheel vlekkeloos maar wat zaagsel met lijm lost dat wel op :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.