Eiken wandplank zelf maken

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
Ik wil graag een blind gemonteerde wandplank van bijna 3 m bij ons in de keuken gaan plaatsen en zie op diverse websites daarvoor mooie planken die kant en klaar worden geleverd. Nu wil ik graag dit zelf gaan doen, omdat het leuk is en omdat het een stuk goedkoper moet kunnen, ik heb alleen een paar vragen.

Op MP is voldoende aanbod van fijnbezaagde schaaldelen van een centimeter of 3 dik, precies wat ik zoek. Nu kan ik 1 kant prima van een rechte zijde voorzien alleen bezit ik helaas geen vandiktebank. Een bandschuurmachine moet volgens mij deze plank ook glad genoeg kunnen krijgen maar hoe zit dat met een beetje bolling in de plank. Krijg ik die er ook uit of heb ik dan echt een vandiktebank nodig? Of hebben jullie andere tips?

Tevens moeten er dan in de vlakke zijkant nog gaten worden geboord voor de bevestiging. Hoe kan ik deze er zo parallel mogelijk in krijgen?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Vlak van dikte bank is inderdaad handig. Vlak schuren gaat hem niet worden of je moet een beetje bolling niet erg vinden maar lijkt mij niet handig. Alternatieven zijn een scherpe handschaaf, een elektrische schaaf of een opstelling met de bovenfrees, dan kun je hem vlak frezen. Dat haaks/parallel boren kun je doen door 2 rechte latten met een lijmklem naast de plek van het gat te klemmen. Zo kun je door te kijken recht boren.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Bolling ga je met een vandikte bank er ook niet uithalen zonder "jig". Daar heb je volgens mij een vlakbank voor nodig.
Ik zou inderdaad een grote handschaaf nemen (of elektrisch) en daarmee de planken vlak maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.