Tandverbinding/Box joint Jig....

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik heb op YouTube diverse filmpjes gekeken over Tandverbindingen, of op z'n amerikaans gezegd: Box Joint.Nu wil ik zelf ook zo'n simpel hulpstuk maken om op de zaagmachine deze stukjes uit te zagen, zodat ik een strakke tandverbinding krijg.Dit omdat ik mijn eigen opbergkisten wil maken.Maar ik zie alleen filmpjes met dubbele of 3 dubbele zaagbladen( Dado-Blade's), en volgens mij zijn die hier niet verkrijgbaar voor een gewone zaagtafel!Nu is mijn vraag: Hoe krijg ik een bredere vertanding met een zaagblad van 3mm dik?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Wat betreft de dado bladen zou ik niet weten.
Maar je zou hetzelfde principe op een freestafel kunnen doen ,dan kan je zelf de diameter van het freesje bepalen
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
je werkstuk steeds een stukje opschuiven tot je de gewenste breedte hebt bereikt? dus als je 18mm aftekent, in 6-8 keer het tukje wegzagen
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb zo'n mal voor op de freestafel gemaakt. De twee armen aan de zijkant, met dwarslat zorgen dat de mal haaks en zonder zijwaartse speling naar voor- en achteren kan worden bewogen. De voorste plaat zit met bouten in gleuven vast, zodat je deze precies af kunt stellen voor een iets vastere/lossere verbinding.

Voor mij werkt het prima. Als je een bovenfrees hebt, is het de moeite van het overwegen waard om daar desnoods een eenvoudige tafel voor te maken.

Daarentegen, met een zaagtafel heb je het voordeel dat de zijkanten van de pennen niet zo snel splinteren. Met zacht hout moet je bij een opstelling zoals ik heb een extra plaatje voor- en achter je werkstuk plaatsen, anders zul je geheid uitbreeksels krijgen.


20170130_205115.jpg

20170130_205241.jpg

20170130_205356.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Als je de paspen net zo dik maakt als de zaagsnede, kan je zelf de maat van de tanden bepalen. Je moet even zoeken op youtube. Daar heb ik het voorbeeld ook vandaan. Ik gebruik stukjes multiplex voor de maat van de tanden. Zo kan je tanden van 9, 12 15 19 en optelsommen hiervan als tandbreedte krijgen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
^^^slimme constructie... Ik vind het altijd wel mooi om te zien hoe vaak een mal zelf even in elkaar geknutseld wordt. Het kost even tijd, maar bespaart een hoop geld en meestal is een mal eenmalig voor een klusje...
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Eric,
Ik heb de box joint jig plans van Mathias Wandel ooit gekocht en de jig gemaakt.
Tenminste, hij is voor 90% af, toen kwam ik er achter dat het mij teveel werk was om tanden te gaan zagen met een 3mm zaagblad.
Hij ligt nu bij mij stof te vergaren.
Mocht je hem willen hebben, inclusief de bouwtekeningen dan kun je hem wat mij betreft zo op komen halen.

Groet,
Hans
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Eric,
Ik heb de box joint jig plans van Mathias Wandel ooit gekocht en de jig gemaakt.
Tenminste, hij is voor 90% af, toen kwam ik er achter dat het mij teveel werk was om tanden te gaan zagen met een 3mm zaagblad.
Hij ligt nu bij mij stof te vergaren.
Mocht je hem willen hebben, inclusief de bouwtekeningen dan kun je hem wat mij betreft zo op komen halen.

Groet,
Hans

Die tekening heb ik ook wel interesse in.

Fred....... die niet zo ver van je vandaan woont.....
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Fred,
Als Eric het geheel niet wil hebben, mag jij het van mij hebben.
Ik ga alleen niet de software/tekeningen meerdere keren weggeven.
Vind ik niet netjes naar Mathias toe.
Hans

Update:
Sorry, maar zie net in mijn privé-mail dat Pieter eerder was.
 
Laatst bewerkt:

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Beste Fred,
Als Eric het geheel niet wil hebben, mag jij het van mij hebben.
Ik ga alleen niet de software/tekeningen meerdere keren weggeven.
Vind ik niet netjes naar Mathias toe.
Hans
oké geen probleem, die het eerst komt die het eerst maalt.
maar als hij geen interessen heeft in de tekening of het geheel, dan hou ik me aanbevolen.

Fred
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Eric,
Ik heb de box joint jig plans van Mathias Wandel ooit gekocht en de jig gemaakt.
Tenminste, hij is voor 90% af, toen kwam ik er achter dat het mij teveel werk was om tanden te gaan zagen met een 3mm zaagblad.
Hij ligt nu bij mij stof te vergaren.
Mocht je hem willen hebben, inclusief de bouwtekeningen dan kun je hem wat mij betreft zo op komen halen.

Groet,
Hans


Beste Hans...
Het is voor mij te ver weg om het op te halen.
Dus als je er een ander mee blij kan maken is het ook goed.
In ieder geval heel vriendelijk bedankt voor het aanbod!

Ondertussen heb ik mijn allereerste zelfgemaakte Jig/Mal af, en ben best tevreden met het resultaat(eigenlijk wel een beetje trots).
Ik heb er vlug even 2 plankjes erdoorheen gehaald, en ga er nog even mee experimenteren.

IMG_20170131_192841492.jpgIMG_20170131_192850672.jpg

Het zijn wel kleine tandjes van 4mm, dus veel zaag werk.
Maar het werkt wel snel!
Misschien maak ik in de toekomst ooit nog wel een keer deze: https://www.youtube.com/watch?v=JYxDXHGRRrk
Eerst maar eens wat gaan maken :)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Beste Hans...
Het is voor mij te ver weg om het op te halen.
Dus als je er een ander mee blij kan maken is het ook goed.
In ieder geval heel vriendelijk bedankt voor het aanbod!

Ondertussen heb ik mijn allereerste zelfgemaakte Jig/Mal af, en ben best tevreden met het resultaat(eigenlijk wel een beetje trots).
Ik heb er vlug even 2 plankjes erdoorheen gehaald, en ga er nog even mee experimenteren.

Bekijk bijlage 59217Bekijk bijlage 59218

Het zijn wel kleine tandjes van 4mm, dus veel zaag werk.
Maar het werkt wel snel!
Misschien maak ik in de toekomst ooit nog wel een keer deze: https://www.youtube.com/watch?v=JYxDXHGRRrk
Eerst maar eens wat gaan maken :)


Zie ik daar een Festool Precisio?! Wil dat een beetje werken met zelfgemaakte jigs?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.