Ron Paulk Compact Bench - advies

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben van plan om binnen enkele weken een RPCB te maken.
Inmiddels heb ik de plannen gekocht en ik ben nu aan het uitdokteren hoe ik hier best aan ga beginnen.

De UJK Parf Guide System heb ik sinds deze week in mijn bezit, voor het boren van de 20mm gaten.
Maar hoe bereken ik best het beginpunt (vanaf de rand) voor het boren van de gaten, zodat deze overal mooi uitkomen?
Hiermee bedoel ik dus de verdeling van de gaten, zodat deze overal op dezelfde afstand van de randen geboord zijn?

Als ik de tijd heb dan ga ik al een template in MDF proberen te maken voor de schragen.
Ron gebruikt hiervoor een kopieerring.
Ik heb zelf een OF1010, maar nog geen enkele kopieerring.
Welke maat gebruik ik best (met welke frees)?
Het lijkt me handiger om een flush trim te gebruiken, maar welke maat (voor 12mm en 18mm plaatmateriaal)?

En hoe kan ik best het gat uitfrezen voor de freesplaat zodat deze netjes past (Woodpeckers icm Triton TRA001)?
Mijn fence ga ik zelf maken, deze zou ik willen combineren met de t-tracks van Baptist.
Een goede keuze of zijn er betere alternatieven?

Zoals je kan lezen heb ik nogal wat veel vragen (ik denk soms téveel na :)), maar ik ben dan ook maar een hobbyist :)
Heb al wel redelijk wat ervaring met het zagen van plaatmateriaal, maar met de bovenfrees zit ik nog geen 100% op dezelfde lijn ;)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Je zou als tracks ook deze van de Brico kunnen proberen.

Gereedschappro heeft een mal voor het uitfrezen van de iklegplaat van Woodpeckers of Incra. Maar dat is een dure oplossing.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Uitfrezen van de plaat kan volgens mij makkelijk genoeg met een kopieerfrees en een rechthoekige mal. misschien beetje de hoekjes nabewerken.

Kopieerring diameter is volgens mij een beetje om het even. Je hebt hoe dan ook een mal of contramal nodig en die zul je dan moeten maken/kopen.

De gereedschappro mal is niet perse duur als je nog geen kopieerring (a 10,-) en centreerdoorn (a 30,-) hebt voor de OF1010 maar al wel een flush trim bit. Kun je daarna misschien wel weer doorverkopen? Ik denk dat je het zelf goed kunt.

T-tracks (type A, B of C?) zijn volgens mij min of meer allemaal wel gelijk maar ik vind zelf die van Incra wel mooi (goudkleurig) en zeker de dubbele met schaal (handig?)

Wat de gasafstand betreft: MFT tussenafstand is 96mm. Je plaat waarschijnlijk niet breder dan 60cm, 5 gaten in de breedte =480, (6 gaten 576mm (+2x10mm (2x half gat van 20mm) 596mm (zit je waarschijnlijk al op de zijkanten van je bank.)

(Dus breedte van je plaat - 480 - 20mm) / 2 =iets van 50mm uit de zijkant.

Even snel kijkend naar de plannen van de Paulk Bench 2: Plaat is 606mm (25 inch) breed, 102mm ( 4 inch) uit de lange kant zit het eerste gat, totaal 5 gaten over de breedte. Uit de korte kant is het 152mm (6 inch).

Er is volgens mij geen echte reden om de gaten precies in het midden van de plaat te hebben zolang ze maar haaks op elkaar staan / het patroon goed is.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De compact bench meet 182,9 cm op 91,4 cm (72" x 36").
Ik heb enkele flush trim bits, maar deze zijn van ecotools.
Niet slecht, maar voor dit werk ben ik eerder geneigd om naar cmt te grijpen.
De centreerdoorn voor de OF1010 heb ik wel in bezit, kopieerringen echter nog niet :)
Dus nu moet ik de knoop nog doorhakken, ofwel met kopieerring(en) werken ofwel met flush trim bits.
Nadeel van deze laatste is dat deze door 18mm multiplex moet wroeten, dit kan je moeilijker in meerdere passen doen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je met een kopieerfrees gaat werken, kun je natuurlijk ook de vorm ruw een halve cm binnen de maat uitzagen met de decoupeerzaag en dan in 1 gang met de frees op maat met de kopieermal erbovenop (of eronder net zo het uitkomt).

Is meestal ook nog sneller als met de frees in een paar gangener door heen.

De gaten gewoon uitmiddelen op de breedte en lengte van de plaat, dat is niet zo moeilijk toch. Als je het uit kunt rekenen, kun je het ook af tekenen, heb je ook zelf de controle of je het goed doet.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
De compact bench meet 182,9 cm op 91,4 cm (72" x 36").
Ik heb enkele flush trim bits, maar deze zijn van ecotools.
Niet slecht, maar voor dit werk ben ik eerder geneigd om naar cmt te grijpen.
De centreerdoorn voor de OF1010 heb ik wel in bezit, kopieerringen echter nog niet :)
Dus nu moet ik de knoop nog doorhakken, ofwel met kopieerring(en) werken ofwel met flush trim bits.
Nadeel van deze laatste is dat deze door 18mm multiplex moet wroeten, dit kan je moeilijker in meerdere passen doen.


Je zaagt neem ik aan toch eerst grof de vorm uit om daarna je mal eroverheen te leggen en met je flush trim bit de boel netjes te maken?! Anders is het inderdaad wel een aardig werkje.....
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik benieuwd naar jouw ervaringen met het Parf Guide system?
De plaats van de gaten is een beetje afhankelijk van de grootte van het werkblad.

Mijn werkblad is rechthoekig en niet groot 1136x548mm en ik heb de gaten zoveel mogelijk in het midden gemaakt.
Het hart van het gat zit dan 34mm van de boven en onderkant en 40mm van de linker en rechterkant.
Het is fijn als de gaten niet te ver van de zijkanten zitten, want dan kun je ook een smalle plank die over de rand moet steken nog goed vestklemmen.

Ik heb voor de MFTC gekozen voor zijn mobiliteit in een kleine ruimte maar vond de Ron Paulk werkbank altijd al interessant.
Persoonlijk zou ik voor de 12mm gaan i.v.m. het gewicht en is ook iets goedkoper en volgens mij sterk genoeg.
Ik ga deze bouw ook volgen en hoop dat je veel afbeeldingen plaatst.

Veel succes, mvg,:).
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Het bovenblad ook 12mm bedoel je?
Dat zou idd wel wat lichter zijn en scheelt hem toch weer 20€.
Eind februari heb ik een weekje verlof, dus ik hoop dat ik er dan aan kan beginnen.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
zijn geupdate workbench (II) heeft ie ook helemaal uit 12 mm gemaakt, dus dat is zeker sterk genoeg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het bovenblad ook 12mm bedoel je?
Dat zou idd wel wat lichter zijn en scheelt hem toch weer 20€.
Eind februari heb ik een weekje verlof, dus ik hoop dat ik er dan aan kan beginnen.
Voor het blad ben ik niet zeker, ik heb juist 12mm veranderd in 18mm maar de mijne is van MDF.
Voor klemmen is het vast wel goed genoeg maar of 12mm genoeg is voor benchdogs weet ik niet.

Mvg,:).
 

wijn

Nieuw lid
11 feb 2016
3
0
Hee Deze,
Toevallig heb ik net een compact paulk bench gebouwd en zelf in gebruik genomen. Ik heb 18 mm meranti multiplex voor al het materiaal gebruikt en het geheel met 8mm deuvels aan elkaar gezet (ipv de kreg schroeven) De bouwtekening heb ik niet gekocht maar het eindresultaat lijkt sprekend. (credits naar meneer paulk) Heb er ook een frees ingehangen. Modificatie die ik heb gedaan en die wellicht de moeite waard is is de stroom voorziening. Rondom heb ik Stopcontacten geplaatst. (grijze waterdichte buitencontacten) Twee dubbele aan de binnnezijde, één aan de buitenzijde en een laatste die via een noodstop geschakeld wordt. Aan die laatste schakel ik de frees dan ook. Het eerste stopcontact wordt gevoed door een stekker met 5 meter rubber kabel. Mijn werkbank moet mobiel zijn maar daarmee bedoel ik rondrijden in de werkplaats. De auto gaat hij nooit in dus hij staat op een onderstel van balkjes en zwenkwielen. Waar het eerste gat moet? Goed dat je het parf systeem gekocht hebt. Ik had zelf een systeem uitgedacht maar dat werkte niet. Gaten zien er visueel mooi uit maar perfect uitlijnen kan je vergeten. Maak voor het eerste gat even een tekening. Je moet ook plannen waar de gaten komen zodat ze niet in de ribben van de werkbank vallen. En je wil het geheel ook nog een beetje knap uitlijnen met de frees. Een tekening is dan handig. Voor e t-tracks. Ik gebruik de A variant van Baptie. Deze is wat minder hoog zodat er nog wat overblijft van het werkblad van 18mm. Tracks zijn net zo goed maar er passen geen festool klemmmen en 8mm bouten in. (wel 6mm) De uitsparing voor de freesplaat heb ik met een kopieerring gemaakt. De ring vereist een mal die een paar mm groter is dan de plaat. Ik maak een mal van latjes mdf die ik strak om de plaat leg en voeg er dan een strookje ter dikte van dat verscil aan toe om de mal iets groter te maken. Zonder meten krijg je dan een strakke mal. Met een flush bit zou het mij niet lukken omdat mij freesplaat een groef vereist. Op deze richel ligt de plaat.

Succes met bouwen. Mooi project.
 
Laatst bewerkt:

wijn

Nieuw lid
11 feb 2016
3
0
De foto's

Hi Deze,

Maar natuurlijk. De foto's zijn niet ideaal De werkbank heb ik gebouwd met het oog op mijn nieuwe werkplaatsje. (over een maand of drie is het zover) Die is wat ruimer bemeten dan de zolder waar ik nu 6 vierkante meter met de wasmachine en droger moet delen. Daar paste de oude 120x60cm bank beter.
 

Bijlagen

  • IMG_0088.jpg
    IMG_0088.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 520
  • IMG_0089.jpg
    IMG_0089.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 519
  • IMG_0091.jpg
    IMG_0091.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 517
  • IMG_0093.jpg
    IMG_0093.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 514
  • IMG_0095.jpg
    IMG_0095.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 518

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Bedankt voor de foto's.
Misschien ga ik het ook zo oplossen met een onderstel (met wielen).
Ik heb graag een mobiele werkplaats :)
Als de werkbank dan toch met een vast onderstel zal gemaakt worden dan kan ik misschien wel een 18mm meranti multiplex overwegen.
Daar heb al redelijk veel mee gewerkt en op zich nog een mooie plaat :)
 

Paul Heremans

Nieuw lid
11 nov 2013
10
2
Schriek
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste berichtje op dit forum. Na bijna vier jaar meelezen en ideeën op doen wil ik hier ook even reageren omdat "Den Deze" in mijn buurt woont. Misschien zijn we mekaar al tegengekomen zonder het te beseffen.
In mijn geval heb ik eerst de inlegplaat op de bank gepositioneerd daar waar ik dacht dat hij het best zou staan. Rond de inlegplaat vervolgens een kader gelegd met latjes. Tussen de inlegplaat en de kader heb ik de dikte van een speelkaart(een joker:rolleyes:) gestoken om een beetje speling te hebben. Vervolgens heb ik eerst de hoeken van de inleg-freesplaat met een forstnerboor op de juiste diepte ingeboord. Deze boor kan je makkelijk in een hoek van je kader positioneren. De radius van de hoeken van de inlegplaat stond in de beschrijving van mijn kreg inlegplaat. Dan kwam de kopieerfrees met een lager bovenaan op de proppen en ben ik in een paar keer tot de juiste diepte gegaan. Pas daarna heb ik met de pendelzaag het middelste deel weggezaagd. Waarom? Wel omdat dat stuk tijdens het frezen diende om de freesmachine niet te laten kantelen. Natuurlijk wel een latje van dezelfde dikte gebruiken als je kader om onder je frees te leggen.
En de aluminium t-tracks die ik gebruikt heb waren ongeveer 30 jaar oud. Die hebben namelijk zolang gediend in ons huis om de gordijnen aan te hangen. Groot was mijn verbazing toen ook bleek dat de Festool-klemmen daarin pasten alsook een M8 bout. Als benchdogs gebruik ik die van de workmate van Black & Decker. Die zijn ook 20 mm dik en ik vond ze bij Cevo in Tongerlo. Ik dacht iets van een 6 euro voor 4 stuks.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Paul, het kan idd goed mogelijk zijn dat we elkaar al wel eens zijn tegengekomen, woon namelijk dicht naar de kant van Schriek toe ;)
Ik ga eens wat experimenteren hoe ik best de inlegplaat ga uitfrezen, heb nog wel enkele restjes mdf/multiplex liggen.
Best eerst eens oefenen alvorens we beginnen aan het 'echte' werk.

Momenteel nog altijd aan het twijfelen tussen een 12 of 18mm okumé (meranti) multiplex.
Zo'n 18mm plaat kost evenveel als 12mm berk.
Populier is ook een optie, maar heb al gelezen dat dit minder stevig is?
 

Paul Heremans

Nieuw lid
11 nov 2013
10
2
Schriek
Hoi Den Deze, experimenteren is in dit geval goed en eerst eens oefenen alvorens aan het echte werk te beginnen, ... dat heb ik ook gedaan voor ik getrouwd ben:eek:. De gulden regel die ik volg bij twijfel is: luister naar verschillende opties en distilleer daar uit wat voor jouw het belangrijkste is. 12 of 18 mm? Hoe mobiel en/of draagbaar moet jouw bank zijn? Mijn bank is mobiel en kan via een ramp in de auto maar draagbaar is hij helemaal niet. De MFTC van Timothy is mobiel en draagbaar. Je zal dus zelf de keus moeten maken uiteindelijk. In mijn geval zag ik dik 3 jaar geleden eerst de MFTC voorbijkomen, dan de bench van Ron Paulk en daarna hoorde ik Peter Parfitt ook nog zeer zinnige dingen zeggen. Het is dus een mix van die 3 geworden. En zelfs tijdens de bouw ben ik nog van gedacht veranderd.
Aan jouw de keus dus en denk eraan: Meten is weten en kiezen is altijd een beetje verliezen.
Groetjes, Paul
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Paul, je hebt gelijk wat betreft de keuzes maken.
De MFTC van Timothy is héél knap, maar heb geen nood aan echt mobiliteit.
Ik heb zelf nog wat zitten nadenken en ik ga toch voor de 12mm gaan.
In mijn garage ga ik deze op een onderstel met wielen plaatsen (maken in simpel sls vurenhout), zo is deze werkbank nog enigzins mobiel.
Mijn grote werktafel staat ook op dergelijke wielen en daar kan ik me wel in vinden :)

Ik ga nu eens nadenken over het verdere ontwerp, dit moet geen knappe werkbank worden, functionaliteit heeft de bovenhand.
Een tijdje geleden heb ik nog enkele shopdog-schragen gemaakt, deze zou ik willen gebruiken in combinatie met de RPCWB.
Zo heb ik toch nog dat tikkeltje extra mobiliteit :)
Ze zijn niet zo verfijnd als die van Ron Paulk, maar de keren dat ik de werkbank moet meenemen per jaar zal ik op 1 hand kunnen tellen (mss zelfs op 1 vinger :p).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.