Je weet dat je houtbewerking als hobby hebt...

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
...als je het niet kan laten om zelfs je kaas vlak te schaven.

Kaasrecht.

IMG_20170128_180356_zpsm3mnko12.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik schaafde m'n kaas, zeker jonge kaas, een beetje bol. Dan heb je minder weerstand en de plakjes blijven uiteindelijk toch recht. Ten minste in Nederland.
De meeste kaas in Amerika is zgn. processed cheese. De kaas wordt gesmolten en met vulstoffen aangevuld. Als het meer dan 50% van de originele kaas bevat mag men het schaamteloos kaas noemen. En het wordt vaak al gesneden verpakt. Dat zou in Nederland een burgeroorlog veroorzaken. Alleen in speciale zaken kun je kaas kopen dat nog een beetje op kaas lijkt.
Als ik weer eens terug ben in Nederland dan ga ik me helemaal te buiten aan extra belegen Beemster. ;)
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ik schaafde m'n kaas, zeker jonge kaas, een beetje bol. Dan heb je minder weerstand en de plakjes blijven uiteindelijk toch recht. Ten minste in Nederland.
De meeste kaas in Amerika is zgn. processed cheese. De kaas wordt gesmolten en met vulstoffen aangevuld. Als het meer dan 50% van de originele kaas bevat mag men het schaamteloos kaas noemen. En het wordt vaak al gesneden verpakt. Dat zou in Nederland een burgeroorlog veroorzaken. Alleen in speciale zaken kun je kaas kopen dat nog een beetje op kaas lijkt.
Als ik weer eens terug ben in Nederland dan ga ik me helemaal te buiten aan extra belegen Beemster. ;)

Die kaas heb ik helaas ook een keer gegeten tijdens een vakantie in het Westen van de VS. Ik snap volledig dat je eenmaal in Nederland je te buiten gaat!;)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Heel herkenbaar, dat kaasvlakken. De kinderen volgen de weg van de minste weerstand en hollen de kaas uit, Pa trekt hem weer recht.
De beloning: een boterham met een flinke laag snippers en 1 perfect gesneden plak.

Als je ook zwaluwstaarten uit je tosti snijdt wordt het wel tijd voor iets anders.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De meeste kaas in Amerika is zgn. processed cheese. De kaas wordt gesmolten en met vulstoffen aangevuld

Ik zag in een reisprogramma over de states iemand 'ns kaas ergens op doen en dat kwam geloof ik uit een tube of zoiets... het zag er niet uit en het leek ook niet echt lekker als je gewoon kaas wilt eten.
Komt door die rottige voedselindustrie, ook hier in Nederland wordt het steeds slechter.
Vroeger als jonge jongen als je vla at dan moest je de fles op z'n kop houden en schudden.
Als je nu een pak vla opent loopt het eruit als soep.
Het is gewoon smerig en ik heb al jaren geen vla meer gegeten.
 
Laatst bewerkt:

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Ik zeg: zelf vla maken. Is niet moeilijk. Google op Foodtube (i.p.v. You-tube) en/of op Wateetons.nl.
Daar vind je talloze authentieke recepten.
Misschien lukt het niet direct de eerste keer, maar uiteindelijk heb je iets waar je je vingers bij op eet, en.... Je weet wat er in zit.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Misschien lukt het niet direct de eerste keer, maar uiteindelijk heb je iets waar je je vingers bij op eet, en.... Je weet wat er in zit.

Oké het is geen kaas maar ik maak al jaren mijn eigen pindakaas. Inmiddels al aardig wat kaas van gegeten.


In tegenstelling tot het filmpje gooi ik de pinda's erin als de machine draait. Verder voeg ik alleen olijfolie toe. Met twee zakjes Pindas en één zakje Cashew nootjes heb ik mijn eigen brand. IKEA wekpotje en elke dag een heerlijk boterhammetje van eigen pindakaas.

Heb laats ook al eens bedacht om zelf de pinda's te gaan kweken.......................... :rolleyes:
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Zelf pinda,s kweken heb ik 2 keer geprobeerd en is 2 keer mislukt.
Maar probeer het ook, als het bij jouw lukt wil ik wel weten hoe je het gedaan hebt.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Pindakaas, das is ook zo iets. En pasta (de Italiaanse, niet de choco versie) Even oefenen en je snapt niet dat je de fabrieksspullen ooit lekker hebt gevonden. En, ook veel lekkerder als op een houtje bijten:eek:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pindakaas, das is ook zo iets. En pasta (de Italiaanse, niet de choco versie) Even oefenen en je snapt niet dat je de fabrieksspullen ooit lekker hebt gevonden. En, ook veel lekkerder als op een houtje bijten:eek:
Pindakaas doe ik niet, maar is betrekkelijk eenvoudig - ik doe het met hazelnoten, voor het hazelnoot-roomijs. En pasta doe ik ook al jaren, ik maal zelfs mijn eigen meel voor pasta - tarwekorrels van de molen, malen en twee maal zeven. Pasta van vers gemalen meel smaakt prima. Maar ik maak ook pasta van semola rimacinata van durum tarwe.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Grappig dat zoveel houtbewerkers ook bij hun eten graag de touwtjes in handen houden. Zelf doen is altijd beter! :p
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Het is denk ik de voldoening van iets met je eigen handen creëren. Wat het dan ook is
Nog iets lekkers: (zoek op foodtube/Cees Holtkamp/ advocaat) eigen advocaat. Denk nu niet direct dat het iets is voor oude dametjes. Deze zelfgemaakte advocaat zal zeker in de smaak vallen bij alle jonge goden en godinnen op dit forum. Iedereen die een potje van me heeft gekregen en bedenkelijk keek bij ontvangst komt, als de bodem in zicht komt, solliciteren voor een tweede potje.
Cees maakt ook pepermunt.
Zo en nu allemaal weer aan het hout.:eek:
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
De meeste kaas in Amerika is zgn. processed cheese. De kaas wordt gesmolten en met vulstoffen aangevuld. Als het meer dan 50% van de originele kaas bevat mag men het schaamteloos kaas noemen. En het wordt vaak al gesneden verpakt. Dat zou in Nederland een burgeroorlog veroorzaken. Alleen in speciale zaken kun je kaas kopen dat nog een beetje op kaas lijkt.
klopt. in de gewone supermarkten, die gigantisch groot zijn (Walmart of Target) kun je ook niets kopen dat de naam "brood" waardig is.
ik kocht er eens wat kaas die zou moeten lijken op iets als Gruyere. een dun sneetje verkruimelde gewoon, een beetje zoals Parmesaanse kaas.
bij een bezoek aan een Amish gemeenschap ben ik geweest in een een supermarkt. prachtig vlees, kaas, enzovoort. alles was degelijk!
ook hun meubelwinkels waren interessant, alles in hardhout en degelijk gemaakt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Begrijp ook niet dat die Amerikanen niet in protest gaan tegen de voedsel industrie, het is toch rampzalig daar, the greatest country in the world zeggen ze maar ondertussen zijn ze over een aantal zaken zo ongeïnformeerd daar en dan gaat het niet alleen over voedsel.
Vindt je het trouwens gek dat zoveel Amerikanen zwaarlijvig zijn.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ach, de meeste Amerikanen barsten van naiviteit, onwetendheid, trots en patriotisme. Prima combinatie.Heb al 2 jaar een relatie met een meisje van de USA. Het cultuurverschil is VEEL groter dan je zou denken. Sindsdien heb ik een veel meer positieve kijk op West-Europa. We zeuren graag, maar eigenlijk doen we het helemaal niet zo slecht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.