Bovenfrees: kogellager geeft groef in hout

SmallBrother

Nieuw lid
28 jan 2017
3
0
Terwolde
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een houten, vaste trap naar zolder, tot op heden gaat alles perfect, het infrezen van de traptreden in de trapboom, de treden maken etc etc. Ik loop echter tegen 1 probleem aan.
Ik wil de hoeken van de treden afronden (waar je tegen aankijkt als je de trap oploopt) echter de het kogellagertje van de frees (afrondfrees met lager) trekt een groefje in het hout...dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Het gebruikte hout is vuren, ( https://www.pontmeyer.nl/hout/vurenhout-specials/vuren-traphout-gelamineerd/a9601040280500f/g+c+a+nr)...zit hem daar het probleem? te zacht hout? Of moet ik een beter (duurder) freesje halen? De huidige afrondfrees zat in een setje wat ik ooit had gekocht om mee te beginnen.

tips zijn welkom ;)

Foto om een beeld te krijgen: 20170128_165459.jpg

Uiteraard is dit nog in een proef stuk...try before you die ;)
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Kogel lager los halen en die schoonmaken misschien is dan het probleem over.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb ook wel last van dit probleem met zachte houtsoorten. Wat je zou kunnen proberen is wat dik schilderstape (1 of meer lagen) op het hout plakken ter hoogte van het lagertje. Dat helpt iets meer. En als je dan ook nog minder kracht zet moet het beter gaan.
 

karlz94

Actieve deelnemer
11 mrt 2016
32
1
staphorst
Kheb dit zelf idd ook gehad met een simpel afrondfreesje uit het standaardsetje, deze in de freestafel gehad, geleider vlak met wieltje, en nog bleef wieltje zichtbaar. Heb later een afrindfreesje bij ecotools besteld (andere maat dan die uit standaardset) deze tot nu toe nog geen speuren van kunnen merken in het hout. Beide was vurenhout. Weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik herken het wel ;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Met goedkope freesjes zie ik dat probleem vaker dan met een kwaliteitsfreesje, heb gemerkt dat de lagers van de duurdere freesjes over het algemeen ruimer bemeten zijn.

Fons
 

SmallBrother

Nieuw lid
28 jan 2017
3
0
Terwolde
Kijk...hier kan ik wat mee! Veel zachter drukken kan volgens mij haast niet, maar ik zal het nog voorzichtiger proberen, met wat schilderstape eronder en een ander kwaliteitsfreesje...hopen dat het dan gaat lukken ;)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Als je je langsgeleider er ook opzet gelijk met je lagertje, dan kan je meters maken zonder dat je zo'n groef in je hout trekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.