Opknappen INCA vlak vandiktebank tips gevraagd.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb bij m'n Kity de volgorde van afstellen verkeerd gedaan. Het voordeel daarvan is dat je wat meer ervaring opdoet, en het daardoor nauwkeuriger afgesteld wordt. Is bij mij nog steeds niet optimaal.

Om de hoogte van de bladen te bepalen, moet je de beitels in de as monteren. Om de hoogte van de beitels nauwkeurig in te stellen, moeten de bladen op z'n plek zitten. Soort kip-ei verhaal :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Mooi dit, en schoonmaakazijn doet goed hun werk! gewoon pure azijn uit de supermarkt in een bak en dan de delen erin? hoelang? en nog afgedekt?
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Respect voor je werk.Mooi hoor. Die schakelaar op een van de voorgaande foto's,heb je die ook via Conrad?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
God man, die ziet er echt weer fantastisch uit.
Daar ga je jaren plezier van hebben.

Even over het afstellen; je volgorde is juist.
Eerst de uitvoertafel en dan je aanvoertafel.
Belangrijk is dat niet alleen in de lengte de tafels goed afgesteld en vlak staan maar ook diagonaal goed vlak, dat vergeten mensen soms nog wel 'ns met als gevolg dat je een beetje scheluw schaaft.
Als je een lange stalen lineaal hebt gebruik die en leg die diagonaal op je tafels.
Niet je as moet op gelijke hoogte met de uitvoertafel anders loopt die tegen je hout aan.
Hier een goed filmpje waarin precies wordt uitgelegd hoe je alles afstelt; https://www.youtube.com/watch?v=1uXh1fx6JE0
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Bedankt voor de tips over het afstellen. Het komt er dus op neer, een zijde beginnen met afstellen(afvoerblad) en daarna verder werken. Daarna nog een keer terug afstellen ivm het kip/ei verhaal. Moet goed komen.

@rmenkveld
De bladen waren aardig netjes hoor. Hier en daar een verfspettertje er af krabben en heel het blad goed met WD40 en staal wol poetsen.


@SjoerdvR
Schoonmaak azijn heb ik voor ong 3 euro per 5l gekocht bij de bouwmarkt. Sommige onderdelen met vliegroest kan je naar een paar uur al schoon poetsen met staalwol maar de zwaarder verroeste delen heb ik zeker een week laten liggen. Het is dan wel brand schoon van roest maar er zit dan een vieze zwarte waas op het metaal dat meteen in vliegroest veranderd. Het is wel een karwij om dat helemaal schoon te poetsen.

@Remco1980
Die grote schakelaar komt bij Ali vandaan.


Update
Ik ben vast begonnen om het metalen frame op maat te maken.
 

Bijlagen

  • IMG_7186.jpg
    IMG_7186.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 423

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Update.

Lassen(bakken en braden) van het onderstel.
De laaste foto is van de complete tafel zoals ik hem kocht.
 

Bijlagen

  • IMG_7236.jpg
    IMG_7236.jpg
    86 KB · Weergaven: 346
  • IMG_7237.jpg
    IMG_7237.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 346
  • IMG_7238.jpg
    IMG_7238.jpg
    89,6 KB · Weergaven: 344
  • IMG_7239.jpg
    IMG_7239.jpg
    98 KB · Weergaven: 351
  • IMG_7018.jpg
    IMG_7018.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 346

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
@bhengeveld
Hammerite rood met kwast. Helaas niet zo'n mooi resultaat en ook niet echt sterk.Ik zou het niet opnieuw doen.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Update.

De laatste tijd is er niet veel van gekomen maar af en toe heb ik verder gewerkt.
  • Het onderstel in de hamerslag gezet en voorzien van zwenkwieltjes.
  • De zijkanten heb ik voorzien van trespa
  • Beide motoren zijn gemonteerd, het paste net!
  • Schakelaars en stroomaansluiting zijn ingebouwd

Ik wil graag de schakelaars aansluiten maar heb niet helemaal duidelijk hoe de nullastschakelaar van Ali aangesloten moet worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Op internet kan ik voor die schakelaar geen schema vinden.
 

Bijlagen

  • IMG_7301.jpg
    IMG_7301.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 304
  • IMG_7300.jpg
    IMG_7300.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 289
  • IMG_7272.jpg
    IMG_7272.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 285
  • IMG_7266.jpg
    IMG_7266.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 292
  • IMG_7279.jpg
    IMG_7279.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 260

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Update.

Nieuwe rollenketting gemonteerd, het spanwiel moet nog vast gezet worden.
De doorvoer is getest en het hout word met een mooie snelheid doorgevoerd.
Nu de nieuwe V-snaar vast zetten maar eers een oplossing vinden om de poelie goed op de as te monteren. Ik ga proberen om er gewoon een bout haaks doorheen te zetten ipv een spie in de spiebaan.
 

Bijlagen

  • IMG_7306.jpg
    IMG_7306.jpg
    98 KB · Weergaven: 389
  • IMG_7309.jpg
    IMG_7309.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 383
  • IMG_7311.jpg
    IMG_7311.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 384

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Weer een update.

Hij is af! nou ja alles doet het en is afgesteld.
Misschien wil ik nog iets aanpassen maar dat komt wel.
Het doorvoergedeelte is muv de verlengde ketting en de aandrijfmotor van orginele dingen van de "versnellingsbak"gebruikt. In het plaatje van het spantandwiel heb ik halverwege een gat van 9mm geboord en die bevestigd achter het kleine tandwiel in het midden. Dmv het orignele veertje heb ik hem op spanning gezet.
De SPA v-snaar die ik gekocht had is achteraf niet geschikt voor dergelijk kleine poelies van 60mm, hiervoor heb ik nu een XPA snaar gemonteerd. Deze word veel minder warm wat het aluminium poelie ten goede komt. Ook heb ik de orginele spiebaan uitgeslepen naar het uiteinde van de as waardoor ik er een grotere en langere spie in past. De spie heb ik zelf op maat geslepen en gevijld uit een stuk metaal.
Ook heb ik voor de zekerheid nog een gaatje getapt met een imbus. Hiervoor heb ik m'n nieuwe tweedehands HBM16 kolomboor gebruikt, ideaal zo'n apparaat.
Het afstellen viel me uiteindelijk niet tegen. Bij het opnieuw monteren heb ik alles al grof ingeseld waardoor het nu echt fine-tunen was.
De aan en afvoer tafel staan aan een zijde gelijk en aan de andere kant zit er op een hoek slechts 0.10mm verschil. Ook de vandikte tafel verschild over de hele breedte van 26cm slechts 0.2mm. Dit vind ik te verwaarlozen.
Bij een mooie webshop uit deventer heb ik naast de v-snaar en ketting nog het een en ander aan knopen gekocht zodat het er weer netjes uit ziet.

Eén probleem, als ik de vandiktebank gebruik dan zit er echt een behoorlijke hap aan het begin en het eind ofwel snipe. Ik vraag me af of dat komt door de strak gestelde veren van de doorvoerassen. Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt?

Hieronder nog wat fotos.
 

Bijlagen

  • IMG_7333.jpg
    IMG_7333.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 328
  • IMG_7347.jpg
    IMG_7347.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 325
  • IMG_7335.jpg
    IMG_7335.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 324
  • IMG_7345.jpg
    IMG_7345.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 320
  • IMG_7334.jpg
    IMG_7334.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 327
  • IMG_7346.jpg
    IMG_7346.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 329

pierw

Actieve deelnemer
9 dec 2016
27
4
Drachten
Het opknappen is je behoorlijk goed gelukt. Het ziet er erg netjes uit! Hoe heb je de schakelaar uiteindelijk aangesloten?
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
De elektronische benamingen ken ik echt niet maar zoals je op de foto ziet zijn de onderste twee draden inkomend en de bovenste twee uitgaand. Waarbij de bovenste gekoppelt is aan de aansluiting voor de relais.
 

Bijlagen

  • IMG_7307.jpg
    IMG_7307.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 251

pierw

Actieve deelnemer
9 dec 2016
27
4
Drachten
De elektronische benamingen ken ik echt niet maar zoals je op de foto ziet zijn de onderste twee draden inkomend en de bovenste twee uitgaand. Waarbij de bovenste gekoppelt is aan de aansluiting voor de relais.

Bedankt voor je antwoord. De schakelaar, is die specifiek voor 220-240V of heb je een 250V schakelaar erop zitten?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi Arjen, je hebt deze machine erg mooi opgeknapt!

Ik ben momenteel zelf bezig met het opknappen van een Inca vlakbank (22cm). Nu heb ik de beitelas gedemonteerd en wil ik graag de lagerhuizen en lagers verwijderen van de as om deze te ontroesten en uiteindelijk nieuwe lagers te monteren. Hoe heb jij het lagerhuis en de lagers gedemonteerd en nieuwe lagers gemonteerd?

Ik hoor graag van je.

beitelas closeup.jpg

beitelas.jpg
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Leuk project AHK! Ik heb het dmv een hamer met kunstof kop gedaan. Elke keer een slag geven om en om. Misschien past een poelietrekker om het lagerhuis heen maar dan moet je wel een grote hebben denk ik. Dat zal in iedergeval wel gemakkelijker werken dan het kloppen met een hamer.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Bedankt voor je antwoord Arjen,

Ik heb het middels de poelietrekker van mijn buurman gedaan. Ik ga ook een onderwerp starten met dit project zodat anderen hier ook wat aan hebben. Ik heb onlangs nieuwe lagers besteld (3 voor de zekerheid) en deze ga ik monteren wanneer ze binnen zijn. Helaas mist er een bout om de beitels vast te zetten. Ik ben meteen van plan alle bouten te verwisselen aangezien sommige zeskanten bijna rond zijn geworden. Ik gebruik hier 12.9 voor op aanwijzing van Grenslandservice die mij overigens super helpt met dit project.

Arnold
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.