Opknappen INCA vlak vandiktebank tips gevraagd.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Laatst heb ik deze INCA vlak vandikte bank gekocht met wat werk er aan. Het leek mij een leuke klus om deze zelf weer helemaal in orde te maken. Niet alleen wat schoonmaken en invetten maar echt grondig. Ik heb bijna alles uit elkaar behalve de V-snaar pulley. Deze zit met een spie vast op de beitelas. Heeft iemand deze wel eens verwijderd?
Als alles los is wil ik de boel ontroesten, over het middel ben ik nog niet helemaal uit. Rustyco lijkt mij wel mooi spul maar mischien kan het gemakelijker met azijn. Ook zit ik er over na te denken om het groene hamerslag opnieuw te spuiten, het is behoorlijk aan het afbladderen. Als jullie nog tips hebben, of absolute don'ts dan hoor ik dat graag.
Een van de lagers in de kunsstof tandwielen voor de aanvoer is helemaal warmgelopen en kapot, ook is de het asje helemaal kapot gedraaid. Ik denk niet dat dit gemakkelijk te repareren is. Daarom zit ik er ook aan te denken om een apparte motor aan te koppelen voor de aandrijving middels een lange ketting.
Hieronder wat fotos van de staat van het apparaat.
 

Bijlagen

  • DSC_9052.jpg
    DSC_9052.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 973
  • DSC_9046.jpg
    DSC_9046.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 967
  • IMG_7024.jpg
    IMG_7024.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 965
  • IMG_7034.jpg
    IMG_7034.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 967
  • IMG_7043.jpg
    IMG_7043.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 967

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat is nog een heel opknap karwei als ik de foto's zo zie. Ik heb dezelfde machine hier in gebruik, maar zonder de roest.
Over ontroesten is heel veel te vinden op internet. Zelf helaas weinig ervaring mee.

voor onderdelen heb ik doebeli.ch regelmatig voorbij zien komen. Ze schijnen nog een schat aan info en onderdelen te hebben van inca machines.

Ik ga dit met interesse volgen hoe je dit aan gaat pakken. Ik ben momenteel voor mijn eigen machine bezig een nieuw onderstel te maken omdat de oude niet onder mijn werkbank paste.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Altijd leuk die opknap projectjes.

Als je een poeilie met spie baan (ook zonder spie hoor) wilt verwijderen zal de daar een poelietrekker voor kunnen gebruiken. Dat is de makkelijkste klap.
Een stukje draaideind met 2 verlengmoeren lukt ook wel maar daar moet je niet ruimte voor hebben.
Kwa ontvetten heb ik wel een goed middel voor je maar kan maandag pas kijken hoe het heet. Het is ook nog eens de beste verfafbijt die ik ooit gehad heb. Even een paar onderdelen met verf en vet in een emmer met dat spul en de volgende dag is het vet weg en de verf hangt er met bladeren aan.
Laat maar weten als je de naam wilt hebben.
succes met de renovatie
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ziet er nogal verwaarloosd uit. Maar daardoor zal het opknappen goed zichtbaar zijn. Er is ook op dit forum wel eea over ontroesten geschreven en ja, op het net is ook veel te vinden. Ik gebruikte citroenzuur. (in poedervorm te koop bij de drogist op de hoek en ongeveer 1:10 a 15 verdunnen met water (gewicht) .

Ik zal dit met interesse volgen.

mvg
klaas0639
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Leuk project! Ik heb bij het opknappen van een oude crossmotor veel gebruik gemaakt van schoonmaakazijn om te ontroesten. Dit werkt goed. Wel veel geduld hebben, sommige onderdelen heb ik wel een week in een bak met schoonmaakazijn laten liggen. Na afloop met een koperborstel de laatste resten eraf schrobben. Denk na de tijd er goed om de onderdelen weer te voorzien van een laagje olie, t is binnen 12 uur weer rood anders!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Lontemanos, dat is een terechte toevoeging. Direct weer lichtbruin als je niet met een laagje olie of vet bedekt.

Nog een opmerking: Na een eerste, ja, vaak langdurige, ontroesting en afborstelen, leg ik het terug in de citroenzuur. Het zuur kan dan bij de laatste gebiedjes roest die door het borstelen open zijn komen te liggen.

En.... waarschijnlijk overbodige opmerking, maar ik maak hem toch: NIET de gecorrodeerde aluminiumdelen in het zuur leggen!!

succes

mvg
klaas0639
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Bedankt voor de tips.
Heeft iemand enig idee hoe ik de vier assen met schroefdraad kan verwijderen? Kan ik het aluminium wel behandelen met schoonmaakazijn? Hiermee wil ik het namenlijk eerst proberen. Zo niet, hoe kan het aluminium dan het beste ontroest worden?
Ik ga eerst proberen de roest te verwijderen met schoonmaakazijn.
Heeft iemand nog tips voor een middel voor het invetten of in de was zetten van de metalen delen. Het moet natuurlijk geen stof aan trekken.
 

Bijlagen

  • IMG_7048.jpg
    IMG_7048.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 872

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Op die kop van dat schroefdraad even zoeken of er een inbusboutje zit in het ronde schrijfje. Meestal zit dat op die manier geborgd.
Pas op met zuren en aluminium, even schoonmaken en daarna afspoelen of afspuiten met brakecleaner kan maar niet dagen in het zuur leggen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Die roest op het aluminium is niet van het alu zelf. Ligt er dus los op. Voorzichtig eraf krabben. Dat alu niet van zuur houdt weet iedere huisvrouw (geen tomatensaus in een alu-pan maken en/of doen!).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor het invetten gebruik ik dunne olie. Makkelijk aan te brengen en komt overal.

Ik heb wel eens gehoord dat sommigen vet oplossen in een snel verdampend middel Het idee erachter is dat je dan overal een heel dun lang blijvend vetlaagje hebt. Maar ik heb het zelf nooit echt uitgezocht en nooit toegepast.

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Oh ja, reinigen aluminium:
Probeer eens op een proefstukje aluminium Innosoft B570. Zie dit artikel:

nnomet.nl/docs/Corrosiepokkenp24-27.pdf

(geen ervaring mee, maar ik zit zelf binnenkort met een soortgelijke leuke klus :rolleyes:)


mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Even een update.

Een aantal stalen onderdelen hebben een week in de schoonmaakazijn gelegen, een mooie manier van ontroesten. Even met een borstel er over en helemaal schoon! Maar inderdaad, na een paar uur zit de vliegroest er weer op.

Ik heb een paar zaken die ik wil verbeteren.
  • coaten van de blank-metalen onderdelen, zilvergrijze hammerite(gesmeerde delen blijven blank en komen in het vet)
  • vervangen van bouten roest op zit.
  • opnieuw spuiten van van alle groene delen met hamerslag middengroen.(eerst alles blank maken dmv??)
  • vervangen kogellagers, gelukkig een standaard maat; 40x17x12.
  • vervangen van een 4 messing ringen naast de aanvoerrollen, deze zijn ingesleten.
  • losse motor plaatsen voor aanvoer dmv langere ketting. Beide motoren moeten naast elkaar onder de machine komen.
  • verplaatsen aandrijfpoelie van voorzijde naar achterzijde door gebruik het plaatsen van een nieuwe vsnaarpoelie ipv de riem-poelie voor de aanvoer. Evt afslijpen van het uitstekende gedeelde van de beitelas.
  • Vervangen van de kleine ketting aan de onderzijde tbv vandiktetafel.

Voor het ombouwen naar een apparte aanvoer wil ik een servomotor of een reductormotor gebruiken. Ik heb alleen geen idee hoe zwaar (kw) deze moet zijn en hoeveel toeren deze moet draaien. Wel kan ik een snelle berekening maken als ik weet hoeveel m/min hij uiteindelijk moet draaien.
Voor het eventueel ombouwen van de aandrijving naar de achterzijde moet ik een nieuwe poelie vinden en kijken hoe ik deze goed stevig ga monteren, de voorzijde was voorzien van een spiebaan en had een andere diameter.

https://www.youtube.com/watch?v=ly8cu1WNQ6k

Dit is de link met een voorbeeld zoals ik hem graag zou maken.
Eerst neem ik de tijd om de machine weer helemaal in orde te krijgen en dan ga ik met de aanvoer aan de slag.
 

Bijlagen

  • hqdefault.jpg
    hqdefault.jpg
    16,5 KB · Weergaven: 606
  • IMG_7032.jpg
    IMG_7032.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 606

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Update.

Het ontroesten is gedaan middels schoonmaakazijn. Dit is een hele mooie en goedkope manier van ontroesten. Wel moet het stuk metaal heel grondig schoongeboend worden. Alle onderdelen zijn in de WD40 gezet en daarna droog geblazen. Met een hogedrukspuit heb ik veel loszittende hamerslag verwijderd.
Een aardig aantal bouten en moeren en ringen zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Deze zijn helaas niet zwart zoals het origneel maar zilverkleurig en in iedergeval niet roestig.

De beitelas heb ik rood geverft, achteraf vind ik het er niet erg mooi maargoed ik laat het maar zo.
Omdat er hier en daar wat stukken groene hamerslag weg is ben ik op zoek gegaan naar een goede kleur verf voor het opfraaien van de machine. Deze heb ik helaas niet kunnen vinden, de verf die ik gebruikt heb voor op het voorbeeld vind ik te veel vloeken met het orgineel. Ik denk er aan om dit gewoon zilvergrijze hamerslag te spuiten. Liever een andere dan een "net niet" kleur.

Voor de apparte doorvoer-aandrijving heb ik een electromotor gekocht. Aangezien tandwielen nogal prijzig zijn heb ik het orginele aandrijftandwiel er af gezaagd en op de vertraagde as gezet, gelukkig exact dezelfde diameter. Deze moet ik nog borgen dmv een inbus of een pen oid.

Het plan om de v-snaar naar de andere kant van de machine te zetten laat ik voorlopig varen. Het laten maken van een passende poelie is prijzig en het aanpassen van de electromotor zie ik voorlopig niet zitten. Het volgende probleem is een goede montage van de orginele v-snaarpoelie. Deze zat vast met een los stukje aluminium wat een spie moest voorstellen. Het orginele spie-gat in de as lijkt te zijn uitgelubberd en ik ga proberen of ik met een doorgaande pen of een inbus de poelie goed kan fixeren. Ik been niet bepaald een metaalbewerker dus dit zijn voor mij de grootste uitdagingen.

Het onderstel moet zo klein als mogenlijk worden. Het plan is nu om het orginele ondersteel te gebruiken door het te verlassen zodat het maximaal de afmetingen van de machine zelf heeft zoals op de foto op het voorbeeld.

Tot zover.
 

Bijlagen

  • IMG_7057.jpg
    IMG_7057.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 576
  • IMG_7058.jpg
    IMG_7058.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 581
  • IMG_7085.jpg
    IMG_7085.jpg
    42,1 KB · Weergaven: 581
  • IMG_7104.jpg
    IMG_7104.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 578
  • IMG_7101.jpg
    IMG_7101.jpg
    100 KB · Weergaven: 575
  • IMG_7105.jpg
    IMG_7105.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 570
  • IMG_7106.jpg
    IMG_7106.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 570
  • IMG_7108.jpg
    IMG_7108.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 568
  • Startrite-Inca-Planer-Thicknesser-10-X-6-inch.jpg
    Startrite-Inca-Planer-Thicknesser-10-X-6-inch.jpg
    98 KB · Weergaven: 576

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Update:

Afgelopen weken heb ik af en toe weer aan de inca gewerkt. Inderdaad, prachtig zo'n oude machine. Alles ziet er degenlijk uit, en wat mij verbaast is dat elk bewegend onderdeel zo ongeveer in 3 richtingen te stellen is.

De machine is nu helemaal schoongemaakt en grotendeels in elkaar gezet. Het afstellen moet nog gebeuren maar het wachten is op de beitels. Als iemand ervaring heeft met het compleet afstellen wbt volgorde, dan hoor ik dat graag!
Nu heb ik de volgende volgorde in gedachte. Uitvoertafel monteren. Beitels evenwijdig in de as(beide zijdes zelfde diameter). Beitelas op hoogte tov uitvoerblad. Vandikte tafel op stellen tov uitvoerblad. Aanvoer tafel stellen tov uitvoerblad.
Ik ben al wat aan het proberen geweest met afstellen. De afwijking van het aanvoerblad zit tussen de 0,05 en 0,15mm over de hele lengte(35cm). Ik heb geen idee of dit te verwaarlozen is bij een dergelijke machine.

Een aantal metalen plaatjes heb ik nog mooi zwart gespoten, dat staat net iets netter dan blank metaal. In het voorgaande bericht heb ik een foto geplaatst met een deel van de haakse aanslag in de groene hammerite. Deze kleur viel mij behoorlijk tegen dus heb ik het verwijderd met afbeit. Sowieso baal ik er van dat er hier en daar stukken verf van de machine af zijn. De huidige kleur is niet meer te vinden en bijwerken gaat dus niet lukken. Het liefst heb ik de hele machine, inclusief onderstel in één en dezelfde kleur groene hammerite. En dan natuurlijk niet die spuug-lelijke die ik heb gekocht. Ik denk dat ik het hier bij laat wbt de kleur.

De beschermkappen heb ik geschuurd waardoor ze weer wat witter en netter er uit zien.

Bij conrad heb ik voor een paar euro nieuwe lagers besteld en gemonteerd. Daarnaast heb ik een apparte schakelaar voor de doorvoermotor en een v-snaar gekocht. De snaar is helaas iets te kort en zal opnieuw besteld moeten worden.

Ondertussen ben ik aan de slag gegaan met het onderstel. Dit moet zo klein mogelijk worden zodat het onder de werkbank past. Het huidige frame heb ik aan stukken geslepen tot een nieuw formaat waar de machine net op past. Op de fotos is te zien dat het net gaat passen met twee elektromotoren naast elkaar. Het lassen gaat nog een uitdaging worden. Ik heb zo'n elektroden apparaat en mijn ervaringen kun je "bakken en braden" noemen.

Owja... over één ding baal ik, ik ben een bout en moer kwijt voor de montage van een lagerhuis.... :mad:

Tot zover.

Nogmaals, tips zijn van harte welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_7120.jpg
    IMG_7120.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 451
  • IMG_7125.jpg
    IMG_7125.jpg
    82 KB · Weergaven: 450
  • IMG_7129.jpg
    IMG_7129.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 453
  • IMG_7131.jpg
    IMG_7131.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 457
  • IMG_7136.jpg
    IMG_7136.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 456
  • IMG_7153.jpg
    IMG_7153.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 460
  • IMG_7168.jpg
    IMG_7168.jpg
    99 KB · Weergaven: 459
  • IMG_7173.jpg
    IMG_7173.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 460

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.