Hoeveel plaatmateriaal op je imperial?

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Het is maar net waar je je zelf goed bij voelt. Een meter hoog grenen lijkt mij toch best een uitdaging op de snelweg. Maar haal zelf best vaak platen op de imperial en dan gaan er zo 10 of 15 op en dat gaat echt prima hoor.

En vaak ben je te bang :p

15 x 40kilo op het dak.....lijkt me sterk.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
15 x 40kilo op het dak.....lijkt me sterk.

Dat valt mee hoor, en dan heb ik het over een bus met imperial en dus geen personen auto. Maar een plaat weegt officieel 37,5 kg dus je komt met 15 platen op een goeie 500 kg en dat kan echt hoor. En als het goed afgebonden zit is ook remmen geen probleem.
 

WR1944

Oud hout
Wat ook niet onderschat mag worden zijn de opwaartse krachten aan de voorkant van de auto. Zelfs met een klein beetje rijwind is de stroming over de motorkap en de voorruit naar boven gericht, precies op het naar voren overhangende deel van de lading. En omdat de wind daar niet vrijelijk over het dak kan weg stromen, ontstaat daar een opstuwing met een aardige krachtenontwikkeling. Ik heb ook regelmatig platen op het dak vervoerd maar ik bond eerst twee stevige latten op de dragers en legde daar de platen op. De platen werden dan secuur aan de latten en de dragers gesjord. Daar gingen vele meters touw en sjorbanden in zitten.
Maar met een bakkie of het laten bezorgen ben je wel van een potentieel probleem af.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Dat valt mee hoor, en dan heb ik het over een bus met imperial en dus geen personen auto. Maar een plaat weegt officieel 37,5 kg dus je komt met 15 platen op een goeie 500 kg en dat kan echt hoor. En als het goed afgebonden zit is ook remmen geen probleem.

Hoop maar dat er nooit een gezin met kinderen op de achterbank voor je staat als je een noodstop moet maken... Die krijgen zo 500 kilo in de nek. Of achter je rijden als je een drempel mist en daardoor je 500kilo 5000 kilo wordt....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar met 150 kilo dakbelasting (lading plus imperial) zit je ver over de toegestane dakbelasting. Deze ligt voor de meeste personen auto's tussen de 50 en 100 kilo.
Is terug te vinden in je instructieboekje. Zelfts voor een Volkswagen T4 is dit ook maar 100 kilo....
Behalve dat een te zware dakbelasting schade aan je auto kan veroorzaken krijgt hij er door het hogere zwaartepunt ook een heel ander rijgedrag.
Dan heb ik de wettelijke consequenties nog buiten beschouwing gelaten.

De max dakbelasting is voor de meeste autos idd ergens rond de 75 kg. Let wel dat is een maximale belasting rijdend - het is dan ook vooral gerelateerd aan windeffecten, niet in eerste instantie aan statische dakbelasting; als je auto stilstaat kan het dak veel meer gewicht dragen. Denk aan daktenten...
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dat valt mee hoor, en dan heb ik het over een bus met imperial en dus geen personen auto. Maar een plaat weegt officieel 37,5 kg dus je komt met 15 platen op een goeie 500 kg en dat kan echt hoor. En als het goed afgebonden zit is ook remmen geen probleem.
Spijt me hoor maar dit is volslagen onverantwoordelijk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Met een vw bus en een goede imperiaal zo een met een rolstang met een stuk of 10 bevestigingspunten
geloof ik je gelijk dat deze 500 kg aan kan (ook al is het oficeel 100 volgens opgave van vw)

wij reden 20 jaar terug ook vaak genoeg met een laag hout van 25 a 30 cm en 4 meter lang
of een complete stalen steiger

Maar slim is het niet
en zoals eerder gezegd mijn houthandel brengt die platen gewoon voor niets als het om die hoeveelheid gaat en ik ze niet gelijk moet hebben maar morgen ook goed is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou ook grote hoeveelheden laten bezorgen.
Zoals al eerder opgemerkt verandert ook het rijgedrag van een auto.
Je leest nog wel'ns dat mensen op vakantie omgaan omdat ze een dakkoffer op hun auto hebben en plotseling moeten uitwijken.
En da's een ander formaat en gewicht dan een aantal platen die aan de voor-en achterzijde flink uitsteken tov een dak van een gemiddelde personen auto.
Als je plotseling moet remmen of uitwijken dan kan het wel 'ns vervelend aflopen, ook voor een toevallige fietser die in de buurt rijdt.
Ook bij redelijk wat wind kan het 't stuurgdrag van de auto flink beinvloeden.
En dat zeg ik vanuit m'n ervaring zowel als rijinstrukteur vroeger op vrachtwagen en autobus als 17 jaar chauffeur op vrachtwagens van gemiddeld tussen de 35 en 50 ton.
2 0f 3 platen over een klein stukje met rustig weer dat kan wel maar hogere snelheden en veel platen dat zou ik niet gokken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Ik heb ook een busje waar het meeste plaatmateriaal gewoon in kan, maar de imperiaal is voor 1200 lbs. wat 544kg is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Het imperiaal is het probleem ook niet het gaat om de belasting die je auto/busje mag hebben volgens fabriek opgave
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Denk er ook aan om de spanbanden op de hoeken te beschermen. (vooral) MDF heeft scherpe hoeken.
Ik heb in het tasje met spanbanden ook een aantal kartonnen hoeken liggen (zoiets). Zat ooit bij een levering van de groothandel.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Denk er ook aan om de spanbanden op de hoeken te beschermen. (vooral) MDF heeft scherpe hoeken.
Ik heb in het tasje met spanbanden ook een aantal kartonnen hoeken liggen (zoiets). Zat ooit bij een levering van de groothandel.

Yup, als je materiaal haalt bij de hornbach kun je bij de zagerij vaak wel een zo'n stukje hoek spul uit de afvalbak hengelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.