Dakconstructie voor een tiny house

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Beste mensen,

Ik ben een tiny house aan het bouwen (een klein huisje van 8,4 x 2.5 m. op een trailer). Het moet zo licht mogelijk blijven want het totaal mag niet meer wegen dan 3.500 kg. Daarom werk ik veel met populieren hout.


Voor de dakconstructie heb ik vurenhouten balken met 60 cm hart op hart. Hier bovenop moet een constructieplaat komen, vervolgens 22x50 panlatten en dan aluminium dakpan platen.

Nu wordt er voor de constructieplaat vaak 18 mm underlayment gebruikt of OSB. Vanwege het hoge gewicht gebruik ik liever 9 mm.
Denken jullie dat dit haalbaar is met 60 cm h.o.h.? Mijn beredenering is dat ik met de panlatten doorbuigen voorkom. Bovendien komt er aan de binnenkant 70 mm PIR plaat, welke ik tegen het dakbeschot aan lijm. Zou dit voldoende stabiel zijn denken jullie?

Dank alvast!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor het besparen van gewicht zou ik dan eerder kiezen om een sandwichpaneel of dakplaat toe te passen. Bij een sandwichpaneel zou je ook de dakpannen kunnen laten vervallen, of je zou kunnen kiezen voor geïsoleerde dakpanplaten. Is ook gelijk je binnenkant afgewerkt.

Maar op zich is 9 mm underlayment dik genoeg, kan nog wel dunner. Ik zou wel tengels onder de panlatten doen, voor ventilatie en eventueel water van stuifsneeuw oid. Die tengels zou je hoh 30 cm kunnen doen en daar je plaatmateriaal aan koppelen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Binnenkant triplex 5mm daarop latten op zijn kant 18 x89 600 hoh. Daar kunnen de pirplaten tussen. Daar over folie bv tyvec . Daarover de panlatten en de dakpanplaten. Panlatten kunnen gewoon 22x25 zijn. Triplex en ribben lijmen en nagelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ben ook voor een sandwichconstructie. Kijk naar caravans. Als je ribben tussen de isolatie gaat plaatsen, krijg je overbodige koudebruggen. Met isolatie aan de binnenkant krijg je vochtproblemen. Dakpanplaten zijn er ook in sandwichuitvoering.

Als het huisje aan het bouwbesluit (woning/woonwagen) moet voldoen, moet je het dak waarschijnlijk zwaarder maken.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb geen advies, maar zou graag een verslag willen lezen ondersteund met veel foto's ;) erg leuk om zulke projecten te volgen en er iets van te leren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Met die koudebruggen valt het wel mee, hout is een uitstekende isolator. Als je kijkt hoe een unidek dakplaat is opgebouwd, zie je dat ze smalle houten latten gebruiken met aan weerskanten 10mm spaanplaat. Daartussen zit piepschuim. Is licht en sterk genoeg om er een pannendak op te leggen. Kijk je naar renovatieplaten, dan gebruiken ze aan een zijde 9mm multiplex met daarop ribben van 100mm, waartussen de isolatie ligt. Ook sterk genoeg voor een pannendak. Door de panlatten maak je er weer een sandwichconstruktie van. Dakpanplaten wegen een stuk minder dan dakpannen. Als je kijkt naar een caravandak, dat bestaat uit vuren latten van 4cm met daartussen piepschuim. Aan de binnenzijde zit er 3mm triplexplaat, aan de buitenzijde 0,8mm aluminium of 2mm kunststof.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Kijk eens naar sandwichpanelen die ze gebruiken voor traileropbouw voor koeltransport of google afbeeldingen aluminium roof construction american caravans of bushtracker of you tube natuurlijk,ideeën genoeg.
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Super zoveel tips. Dank!

Sandwichpanelen en geïsoleerde dakpanplaten heb ik naar gekeken. Probleem is dat deze niet dikker te krijgen zijn dan 40 mm en ik wil voor mijn isolatiewaarde minimaal 70 mm hebben. Ook wil ik liever aluminium platen ipv staal, vanwege het gewicht. Geïsoleerde platen zijn allemaal op basis van staal.

Verder is het concept tiny house dat het niet de uitstraling van een camper of caravan krijgt, maar echt een huisje wordt.
Ik ga dan denk ik maar voor de 9 mm underlayment met panlatten en tengels zoals hier ook voorgesteld.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zeker zijn sandwichpanelen dikker te krijgen dan 40 mm, laatst nog een partij 80 en 100 mm dikke panelen verwerkt.
Als je googeld op tiny house zijn de meeste huizen voorzien van een zadeldak met profielplaten, zie je trouwens veel bij Amerikaanse huizen heb ik het idee.
Geïsoleerde dakpanplaten zijn er ook in allerlei isolatiediktes.

Ik zou elke dakpan wel vastzetten met een panhaak of schroef, lijkt me wel veiliger bij vervoer, bij een pannendak. Die dakpannen gaan wel veel meer gewicht toevoegen dan een dunnere of dikkere underlaymentplaat.

Ben zelf niet zo'n techneut op dit gebied, maar zou zelf een opbouw overwegen van sandwichpaneel-tengel-panlat-stalen dakpanprofielplaat(geschroefd op de latten). Tussen de latten zou ik dan buizen leggen en bij zonnig,warm weer deze vol laten lopen met water en dan, (met een nog te bedenken systeem, als dit mogelijk is :p)dit water gebruiken om mee te douchen-af te wassen oid
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Met die koudebruggen valt het wel mee, hout is een uitstekende isolator.

Naaldhout: 0.17
PIR: 0.023
Hout isoleert dus ±7 keer slechter. Noem je dat uitstekend? Bij hogere isolatiewaardes wordt de koudebrug naar verhouding ook groter.

Een tinyhouse maak je om in te wonen. De meeste mensen stellen hogere eisen aan een woning dan aan een caravan. Ik adviseer richting nieuwbouw-isolatiewaardes te gaan. Is goedkoper en comfortabeler.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.