Drogen in een kurkdroge kruipruimte

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
16
3
Ik sta op het punt wat platanen planken in te slaan voor gitaarbouw projecten. Dit is waarschijnlijk hooguit een jaar oud en dus moet het nog wel even liggen om te drogen. Ik vroeg mij daarom af of het een plan is om het in mijn goed geventileerde, kurkdroge kruipruimte te leggen. Redelijk constante niet te warme temperaturen, niemand heeft er last van, ideaal dus lijkt mij. Wat zijn jullie ideeën hierover?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
enerzijds is het natuurlijk ideaal om goed te drogen aan de andere kant is de kans dat het té snel droogt aanwezig en dan gaat de boel scheuren
Als je wat kan fabrieken om het drogen te vertragen zal het een ideale oplossing zijn

Kun je iets van een kast of kist rondom het hout maken met een klein ventilatie kanaal dat je gewenst verder open/dicht zet ? naarmate het hout droger word kun je dit geheel open zetten

Weet je heel zeker dat de ruimte droog is, heb je de luchtvochtigheid gemeten ?
 

tuoh

Oud hout
Als de kruipruimte voldoende geventileerd is kan het perfect, hoe gelijkmatiger temperatuur en luchtvochtigheid zijn hoe beter. Er moet wel voldoende trek zijn, anders is er kans dat het vochtige hout gaat stikken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Bij een houten vloer moet je wel zeker weten dat er geen ongedierte in het hout zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.